دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محدودیت های کرونایی

حوزه/ ضروری است تا شرایطی که به دولت اجازه برقراری چنین محدودیت هایی را می‌دهد، مشخص گردیده و معین شود که این محدودیت ها تا چه حدی مجاز می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در شماره ۱۸ فصلنامه علمی ـ تخصصی «پاسخ» مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه که بر اساس سیاست پاسخ‌دهی به شبهات موجود در فضای فکری جامعه جهت استفادۀ اهل مطالعه و فکر منتشر می شود، مقاله ای به قلم حسین زروندی رحمانی با عنوان «میزان اختیارات و مسئولیت دولت در ایجاد محدودیت برای بیماران مبتلا به کرونا و مبانی آن» منتشر شده که در آن می خوانیم:

با شیوع و گسترش بیماری کرونا، بسیاری از دولت ها به منظور مقابله با این بیماری و گذر از بحران های ناشی از آن، محدودیت‌های ضروری ایجاد کرده اند که نتیجه آن محرومیت اشخاص هرچند به صورت موقت از برخی حقوق و آزادی های مسلّم‌شان است.

بر این اساس لازم و ضروری است تا شرایطی که به دولت اجازه برقراری چنین محدودیت هایی را می  دهد، مشخص گردیده و معین شود که این محدودیت ها تا چه حدی مجاز می باشد.

نوشتار حاضر درصدد بررسی مفاهیم نظری موضوع و بیان ادلۀ فقهی و قانونی، مبانی و میزان اختیارات و مسئولیت دولت در برقراری محدودیت های ضروری در مواجهه با بیماری های همه گیری همچون کرونا و نیز ضمانت اجراهای مربوطه در این زمینه تبیین گردد.

از این رو ادله وجوب اهتمام به امور مسلمین، ادله «ولایت فقیه»، اصول «۷۹» و «۱۷۶» قانون اساسی به‌عنوان مبانی فقهی و حقوقی اختیارات و مسئولیت دولت در این زمینه بررسی شده و بر اساس آن میزان اختیارات و مسئولیت دولت در این زمینه ترسیم شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha