شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
معروفی

حوزه / یک کارگردان گفت: جشنواره تئاتر مقاومت اتفاقی مثبت در هنر است که می‌تواند مروّج ارزش‌ها در جامعه باشد.

علی‌رضا معروفی کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با موفق خواندن جشنواره تئاتر مقاومت اظهار کرد: برگزاری جشنواره مقاومت به خودی خود اتفاقی مثبت در هنر این کشور محسوب می‌شود، چون در شرایطی که کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را تعطیل کرده است، همت، حمید نیلی دبیر جشنواره، توحید معصومی دبیر اجرایی و امیر حسین شفیعی دبیر بخش صحنه‌ای بود که باعث شد این اتفاق با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شود.

وی افزود: راحت‌ترین کار برای جشنواره این بود که آن را تعطیل کنند، اما آنها تمام سختی‌ها را به جان خریدند تا بچه‌هایی که در حوزه مقاومت کار کرده بودند امکان دیده شدن کارشان فراهم باشد، همچنین اجرایی این رویداد باعث شده عده کثیری که از راه کار کردن در این حوزه درآمدزایی کرده بودند بتوانند برای خانواده‌هایشان درآمدزایی کنند.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که فرهنگ مقاومت تنها در کارهای دفاع مقدسی نمود پیدا می‌کند؟ بیان کرد: معنای مقاومت، محدود به اتفاقی خاص نیست که بشود آن را در یک فرم خاص خلاصه کرد، برای همین در تمامی حوزه‌ها به ویژه مسائل اجتماعی، سیاسی یا اجتماعی هم می‌توان از معنای مقاومت بهره برد. لازم به ذکر است در این حوزه تئاتر می‌تواند نقش پررنگ ایفا کند، چون باور دارم این هنر به مانند یک تیغ بُرنده در جامعه ایفای نقش می‌کند.

وی تاکید کرد:  شاید پرسیده شود چرا باید درباره شهدا فیلم بسازیم. جواب من این است. شهدا نیز نظیر همه ما انسان‌هایی عادی بودند که به واسطه ایمانشان به بالاترین درجه انسانیت نائل آمدند. همت، باکری‌ها، جهان‌آراها و... بهترین مثال‌ها در این زمینه هستند. این شهدا پای آرمانشان ایستادند تا عزت کشورشان پاینده بماند. برای همین باید از آنها همیشه گفته شود تا این الگو برای نسل‌های بعد هم بتواند جریان‌ساز باشند.

این کارگردان تئاتر برای اعتلای سینمای دفاع مقدس پیشنهاد کرد: توصیه من به مدیران این است که به ما اجازه بدهند تا حرف های جدی تری در این عرصه مطرح شود، چون اگر بخواهیم دائم به کلیشه های گذشته خود اتکا کنیم کم کم این حوزه رو به افول خواهد گذاشت.

کارگردان تئاتر «تن‌ها» در پایان تاکید کرد: اگر می‌بینیم نمایش «خنکای ختم خاطره» توانسته به موفقیت رسد دلیلش نوع آوری بوده که در کار مد نظر قرار گرفته است، البته این موفقیت هم با رعایت تمام ارزش‌هایی صورت گرفته که در جنگ تحمیلی وجود داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha