پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار معاون نهضت سواد آموزی قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: کار تهذیبی - تربیتی شوق و احساس می خواهد، اما پایه عقلی و منطقی نیاز دارد و گرنه احساس و عاطفه روزی فرو می ریزد و از این جهت جمع این دو مهم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله علیرضا اعرافی در ارتباط تصویری با نشست معاونان تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور در مشهد، با بیان اینکه بشر به یافتن هویت معنوی و انسانی دعوت شده و این خودسازی همواره مطرح بوده است، گفت: برخی معتقد به عزلت و گوشه نشینی حداکثری هستند و به طور کلی دنیا را کنار می گذارند و فقط به آخرت می پردازند، بعضی نیز کار عبادی را تنها در امور محدود و حداقلی می دانند که نوعی از جریانات عملگراست و مبارزه را اصل و بحث های معنوی و عبادی را کم می شمرند و از مسیر خودسازی و تهذیب فاصله می گیرند.

بیشتر بخوانید:

«رزمایش تهذیب و تربیت» در مشهد آغاز شد

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: ما از قرآن و در مکتب اسلام و اهل بیت(ع) آموخته ایم که این دوگانه را باید به نحو احسن برنامه ریزی کرد و به شکل متناسب در کنار هم قرار بگیرند.

وی، درباره نظریه جمع دنیا و آخرت، درباره نمودها، نامه ها و تضادهای این دو عرصه، گفت: «تهذیب و تحصیل»، «فعالیت علمی، اخلاقی، روحی، معنوی و عبادی»، «خانواده و تهذیب»، «نظم، انضباط و تهذیب»، «آراستگی ظاهری و تهذیب»، «کار و اشتغال و تهذیب و فعالیت معنوی و اخلاقی»، «شئونات و تشریفات در روابط اجتماعی و روح معنوی و پاکی درون» و «مسائل سیاسی، اخلاقی و معنوی» از جمله همین امور است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: برخی اصل را تهذیب می دانند و مابقی را با نگاه تزاحمی و تعارضی به حداقل رسانده یا حذف کرده اند که نوعی معنویت گرایی نامعقول، ناپسند، شکل گرا و ظاهری است و در مقابل، نظریه دوم می باشد که به حداقل عبادت معتقد است.

مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد:  همه این مباحث با نگاهی دیگر، نه تنها معارض نیست، بلکه ابزاری برای رشد و پیشرفت اخلاقی است. در واقع، مظاهر طبیعت طبق دیدگاه قرآن، می تواند منشأ تکامل و تعالی شود و آن را ابزاری در صحنه عمل و آزمایش به شمار آورد تا رشد اخلاقی و معنوی را به دست آورد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور افزود: بسیاری از استعدادهای آدم زمانی بروز و ظهور می کند که به صحنه عمل آورده شود نه اینکه گوشه ای بنشیند.

وی ادامه داد: ورود به عرصه های تهذیبی که ابزاری برای رسیدن به کمال روحی و اخلاقی است، با هوشیاری، هوشمندی و... می تواند محقق شود که البته دعا، عبادت، مستحبات فردی و خلوت و محاسبه نفس نیز در این عرصه ها نیاز است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: عرصه های عمل مانند جهاد و فعالیت های اجتماعی، سیاسی و ... با تهذیب می تواند با یکدیگر ترکیب شود که از دو نظریه اول جداست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معاونان تهذیب، نگهبان، هدایتگر و پیشتاز هستند، ابراز کرد: مدیر و سایر معاونان مدارس همراه امر تهذیب و تربیت هستند و تشکیلات نباید روح معنوی و اخلاقی را از انسان دور کند.

آیت الله اعرافی گفت: کار تهذیبی - تربیتی شوق و احساس می خواهد، اما پایه عقلی و منطقی نیاز دارد و گرنه احساس و عاطفه روزی فرو می ریزد و از این جهت جمع این دو مهم است.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان، سلیقه، اخلاق و عمل فرد را در فعالیت و برنامه ریزی تهذیب مهم دانست و رعایت توان متربیان و بکارگیری آنان را در مسائل اخلاقی و معنوی مهم برشمرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    #لال_نباشیم #حوزه_سکولار