پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ میزگرد شعر مقاومت

حوزه/ حجت الاسلام جواد محمدزمانی گفت: شاعر کار شهید را که برانگیختن عواطف افراد جامعه است انجام می دهد؛ مردم ما با شور و روحیه حماسی به تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی هجوم آوردند و این یکی از کارهایی بزرگی بود که این شهید بزرگ با شهادتش انجام داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام جواد محمدزمانی در میز گرد «شعر مقاومت» که در خبرگزاری حوزه در قم برگزار شد، گفت: ما از صدر اسلام تاکنون شعر مقاومت را داشته ایم؛ به نظر من هر شعری که از عزت نفس شاعر برخاسته باشد شعر مقاومت است و در راستای ترویج فرهنگ مقاومت قرار می گیرد؛ عزت نفس انسان در ابعاد مختلفی ظهور و بروز پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: از مصادیق بارز جنود شیطان و نفسانیات در عصر حاضر آمریکا و اسرائیل هستند.

عضو هیئت علمی مجمع شاعران مقاومت بیان داشت: گستره موضوع شعر مقاومت بسیار وسیع است و از حبسیه هایی که در تاریخ سروده شده تا قالب های شعری و اشعار متنوع دیگر که برخاسته از عزت نفس شاعر بوده است اما متأسفانه به همه آنها به شکل پژوهش پرداخته نشده است؛ این معنای عام شعر مقاومت می باشد.

وی افزود: شاعر کار شهید را که برانگیختن عواطف افراد جامعه است انجام می دهد؛ مردم ما با شور و روحیه حماسی به تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی هجوم آوردند و این یکی از کارهای بزرگی بود که این شهید بزرگ با شهادتش انجام داد.

حجت الاسلام زمانی گفت: این برانگیختن عاطفه حماسی مردم کاری است که بسیاری از شعرا نیز انجام داده اند؛ اشعاری مانند سروده های دعبل خزایی و بسیاری شاعران دیگر از نمونه های این گونه اشعار است.

وی اظهار داشت: معمولاً شعارها در ادبیات مذهبی و مرثیه ها زیاد است و مردم هم آنها را دوست دارند و اینها صرفاً نظم خشک نیستند.

عضو هیئت علمی مجمع شاعران مقاومت گفت: این یک ضعف از جانب ماست که ترانه ها را به معنای شعر عاشقانه تعریف کرده ایم؛ این در حالی است که ترانه فقط شعر عاشقانه نیست و شامل اشعار حماسی هم می شود.

وی با بیان این که جوان ذاتاً و فطرتاً حماسه را دوست دارد اما به این ویژگی جوانان خیلی در اشعار توجه نمی شود،افزود: ما در شعر مقاومت باید به این توجه داشته باشیم که نقاط ضعف ما کجاست و به رفع آنها بپردازیم.

حجت الاسلام زمانی بیان داشت: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری آزادی قدس مسئله اول مقاومت است؛ امام در طول سال های اخیر مقداری از این مسئله غفلت شده است.

عضو هیئت علمی مجمع شاعران مقاومت گفت: زمانی که شهید سپهبد سلیمانی به شهادت رسیدند ما باید بدانیم که ایشان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند و یکی از اهداف اصلی و نهایی ایشان آزادی قدس بود؛ اما در اشعار مقاومت تاحدودی از این موضوع غفلت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در اشعار حسان بن ثابت تا شاعران چند قرن بعد از او در موضوع معنای مولا اشعار زیادی سروده شده است؛ حال اگر شاعران قرن های بعد می گفتند حالا که حسان بن ثابت و چند شاعر دیگر به این موضوع پرداخته اند همین ها کفایت می کنند و دیگر نیاز به سرودن شعر در این موضوع نیست، بعداً علامه امینی برای استنادات تاریخی در موضوع غدیر و ترجمه لفظ «مولا» دستشان خالی می بود و چیزی برای استناد در دست نداشتند؛ پس شعر مقاومت می بایست همیشه تداوم داشته باشد تا تاریخ از این ادبیات تهی نشده و حوادث مهم از یادها نروند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha