جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست بررسی کتاب عمو قاسم

حوزه/ نشست بررسی کتاب «عمو قاسم» در حرم مطهر کریمه اهل بیت سلام الله علیها برگزار و در این نشست خاطراتی از حضور این شهید بزرگوار در قم بیان شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به همت کتابخانه آستان مقدس فاطمی جلسه بررسی کتاب «عمو قاسم» با حضور حجت الاسلام صفر فلاحی مشاور تولیت آستان، حجت الاسلام جابری مؤلف کتاب و حجج اسلام سبحانی نسب، صبرعلی‌لو و یعقوب‌زاده در جایگاه ناقد در کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام فلاحی با بیان اینکه قرآن کریم انبیاء و اولیاء را به عنوان اسوه معرفی کرده است، گفت: همه انبیاء به دنبال هدایت بشر به سمت توحید و سعادت بودند و بعد از پیامبران اوصیاء آنها که ما به نام امام می شناسیم این وظیفه را بر عهده داشتند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن مزد رسالت پیامبر خاتم صلوات الله علیه را مودت و محبت اهل بیتش قرار داده است، افزود: مزد هر کاری باید متناسب با خود آن کار باشد و محبت به اهل بیت علیهم السلام ادامه مسیر هدایت و سعادت بشر است.

مشاور تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت سلام الله علیها افزود: خداوند در سه آیه از قرآن به موضوع اجر رسالت پرداخته است که مورد اول آیه ۲۳ شوری است محبت اهل بیت را مزد رسالت می داند؛آیه دوم آیه ۴۷ سبأ است که می فرماید اجر و مزد رسالت که همان مودت ذی‌القربی است به نفع خود مردم است و سومین آیه که آیه ۵۷ سوره فرقان است خداوند می فرماید مزد رسالت رفتن به سمت خداوند است که در حقیقت این مسیر و راه با تبعیت و مودت اهل بیت علیهم السلام حاصل می شود.

وی با بیان اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند که ما حرم الهی و راه مستقیم به سمت خداوند هستیم، گفت: در بین اهل بیت علیهم السلام حضرت زهرا سلام الله علیها راحت ترین راه به سمت خدا هستند؛ امام صادق علیه السلام در روایت دیگری در تفسیر «خیرالعمل» می فرمایند نیکی به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و فرزندانشان خیر العمل است.

حجت الاسلام فلاحی با بیان این که ما وظیفه داریم از همه توان خود برای معرفی راه‌های رسیدن به خدا استفاده کنیم، گفت: معرفی این راه‌ها می‌تواند یا به وسیله قلم زدن، فیلم سازی و انواع تبلیغات دیگر باشد و یا از طریق عملیاتی کردن ویژگی های اهل بیت در خود و رفتار بر طبق دستورات و شیوه زندگی اهل بیت علیهم السلام.

وی تصریح کرد: شهید قاسم سلیمانی با رفتار و اخلاق خود سیره اهل بیت علیهم السلام را تبلیغ می کرد، گفت: مقام معظم  رهبری هم فرمودند که شهید سلیمانی در جنگ هم متشرعانه عمل می کرد و این بزرگترین تبلیغ است.

در ادامه این نشست مطهری فر به عنوان فردی که همراه شهید سلیمانی در سفر به استان قم بوده به بیان خاطراتی از این شهید پرداخت و گفت: رمز محبوبیت این مرد الهی این بود که دنیا در چشمش کوچک بود و هیچ توجهی به مادیات و پست و مقام دنیا نداشت و در دیداری که همراه ایشان خدمت مراجع رسیدیم دو زانو می نشست و متواضعانه به توصیه های مراجع گوش می‌داد.

وی افزود: در دیدار با آیت الله نوری همدانی که سفره ای تدارک دیده بودند با این که همه مهمان‌ها و همراهان شهید سلیمانی از غذای تدارک دیده شده می خوردند ولی خود شهید سلیمانی نان و ماست را به غذای گرم ترجیح داد.

خادم افتخاری حرم مطهر بانوی کرامت گفت: مکتب شهید سلیمانی اگرچه فقهی و یا فلسفی نبود ولی انسان هایی را تربیت کرد که هر کدام خاری در چشم استکبار هستند.

وی در کنار شجاعت، تدبیر و دل بریدن از دنیا، ولایت مداری را شاخصه برجسته شهید سلیمانی دانست و گفت: ایشان در کنار فهم صحیح از ولایت در عمل هم تابع ولایت فقیه بود و در دیداری که با آیت الله سعیدی داشت گفت که همه موفقیت‌های من در میدان مبارزه به خاطر تبعیت محض از ولایت فقیه است و من با قلبم به رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصر الله اقتدا کردم.

مطهری فر با اشاره به خاطره‌ای از تشرف شهید قاسم سلیمانی به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: شهید سلیمانی از درب ورودی حرم کفش هایش را درآورد و با پای برهنه به زیارت حضرت رفت.

در ادامه حجت الاسلام سبحانی نسب در جایگاه ناقد کتاب عموقاسم، بر لزوم پرداختن به اسوه ها و اسطوره ها تأکید کرد و گفت: اگر ما به اسوه های خود نپردازیم دشمن یا آنها را تحریف و تضعیف می کند و یا به نفع خود مصادره می کند.

وی با اشاره به تحریف شهید سلیمانی به وسیله سایت‌هایی مختلف صهیونیستی و تقلیل شخصیت این شهید توسط برخی افراد در داخل، ابراز کرد: در مورد شهید فخری زاده هنوز یک ربع از شهادتش نگذشته بود که جریان تحریف شروع شد و نامش را از لیست دانشمندان هسته ای ایران حذف کردند بنابراین در این عرصه ما نیاز به سرداران فرهنگی داریم تا مقابل تحریف اسوه ها بایستند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به کتاب «عمو قاسم» این کتاب را جامع ابعاد زیادی از شخصیت شهید سلیمانی دانست و گفت: در این کتاب شهید سلیمانی به عنوان یک سردار نظامی مطرح نشده بلکه یک سردار اخلاق و تدین به نمایش در آمده که بسیار مناسب است.

وی با اشاره به نقدهای نگارشی و محتوایی این کتاب گفت: داستان اول این کتاب مبهم است و بهتر بود که استناد این داستان ها هم بیان می شد، اگر چه که از نظر کیفیت چاپ و قطع کتاب که قطع وزیری است و در تصویر سازی ها از دو رنگ استفاده شده است مناسب سن نوجوان و خوب است.

در ادامه حجت الاسلام هادی یعقوب زاده در جایگاه ناقد دوم این که در پایان هر داستان سؤالی مطرح شده و نوجوان را با داستان همراه می کند را از نکات مثبت کتاب دانست و گفت: مخاطب نوجوان امروزی سطح فکری بالایی دارد و بهتر بود که شخصیت پردازی بهتری در کتاب انجام می شد و نویسنده از بیان داستان خام پرهیز می کرد.

سپس حجت الاسلام صبرعلی لو موضوع خوب، ایده خلاقانه، زاویه دید مناسب، انتخاب مخاطب نوجوان، تعاملی کردن کتاب، بیان داستان های مختصر و کوتاه و تیتر های جذاب را از نقاط قوت کتاب دانست و گفت: مقدمه این کتاب نیاز به تکمیل دارد و از نظر نظم محتوایی و سیر منطقی داستان ها می توانست بهتر عمل شود که این کار نیاز به روانشناسی نوجوان دارد.

در پایان حجت الاسلام جابری مؤلف این کتاب با بیان این که در این کتاب داستان‌ها، خصلت‌ها و پیام‌ها به صورت هدفمند انتخاب شده است، گفت: سبک این کتاب رمان نبوده که بخواهیم شخصیت پردازی کنیم بلکه سعی شده داستان ها با واقعیت زندگی شهید سلیمانی همخوانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مخاطب این اثر ۹ سال به بالا است. و بیان سند داستان برای این سن مناسب نیست، افزود: اگرچه که هدف از تألیف این کتاب در مقدمه نیامده است ولی در تمام داستان از روش تعاملی بر این نکته تأکید شده است که چگونه می توانیم مانند شهید سلیمانی زندگی کنیم و این شهید را اسوه خود قرار دهیم.

گفتنی است در پایان این نشست از مؤلف، ناشر و ناقدان کتاب «عمو قاسم» تجلیل به عمل آمد و هدایا و متبرکات آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به آنان اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha