جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهید سلیمانی

حوزه/ تنی چند از خبرنگاران و اهالی رسانه ضمن ابراز تأسف از این که تولیدات رسانه ای و هنری در طول یک سال اخیر درباره شهید سلیمانی در شأن سردار دل ها نبوده ، بر لزوم تبیین ابعاد شخصیتی و خدمات ماندگار حاج قاسم به زبان هنر و رسانه تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یک سال از شهادت سردار دل ها گذشت و ما در وضعیت توأمان اندوه و غم و بُهت و حیرتیم و گویا باور نداریم که حاج قاسم عزیز در میان ما نیست. آری، "قاسم هنوز زنده است" به این خاطر که مکتب او زنده و تحول آفرین است و همچنان جبهه مقاومتی که او آن را هدایت و رهبری می کرد، با قدرتی مضاعف، آن چنان استوار در مسیر دفاع از حق و حقیقت ایستاده که بیش از هر زمان دیگری، خار چشم مستکبران و صهیونیست ها و تکفیری ها و حامیان مرتجع عربی آن هاست

در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی، با تنی چند از خبرنگاران و اهالی رسانه به گفتگو پرداخته و نظرات آن ها را در خصوص نقش هنر و رسانه در تبیین شخصیت حاج قاسم و نیز مهم ترین شاخصه های مکتب این شهید خوشبخت و سرافراز جویا شده ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

فاطمه جمالزاده، خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان این که باید خدمات شهید سلیمانی در ابعاد و عرصه های گوناگون به درستی برای مردم جامعه و به ویژه نسل جدید تبیین شود، ابراز داشت: به اعتقاد بنده، مهم تر از هر چیز دیگری، لزوم زنده نگه داشتن اندیشه و تفکر و مکتب سردار سلیمانی حائز اهمیت است، چه آن که همین اندیشه و مرام و تفکر که ریشه در مکتب قرآن و اهل بیت(ع) دارد، ما را در برابر دشمنان به حول و قوه الهی، پیروز و غالب می گرداند، کما این که تاکنون نیز همین طور بوده است.

لزوم تبیین ابعاد شخصیتی حاج قاسم به نسل جدید

وی افزود: در این میان، به نظر می رسد تبیین ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی به دانش آموزان مهم تر از سایر اقشار است چرا که کودکان و نوجوانان نیاز بیشتری به آشنایی عمیق تر با راه این شهید دارند، چرا که به هر حال دانش آموزان فردای این کشور و انقلاب را می سازند.

وی همچنین گفت: البته تدوین ده ها جلد کتاب، تولید مقاله ها و یادداشت های متعدد در خصوص ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی جای بسی تقدیر دارد اما با این حال پیشنهاد من این است که در ایام سالگرد شهادت این شهید عزیز، مسیر معرفی ایشان در عرصه های مختلف اعم از تولید انیمیشن، مستند، بازی های رایانه ای با کیفیت که مورد استقبال نسل جوان قرار گیرد، فیلم و سریال و سایر پیوست های فرهنگی ادامه یابد تا به همگان ثابت شود سردار سلیمانی یک فرد نبود بلکه تفکری پابرجا در میان ایران و ایرانی است و حضور پررنگ و معنادار آن تا همیشه جاری خواهد بود.

کارهای خوبی تولید شده اما کافی نیست!

معصومه سعادتی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما نیز بیان داشت: با توجه به ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی به نظر می رسد کارهای صورت گرفته در رسانه های نوشتاری، صدا ،تصویر و چند رسانه ای ها در طول یک سال پس از شهادت حاج قاسم هر چند قابل تحسین است، اما گذشته از این که اکثر تولیدات قالب احساسی داشته و کمتر در آن ها به تبیین شخصیت این شهید والا مقام‌ پرداخته شده بود، همین ها همه ناکافی به نظر می رسد.

وی افزود: البته که پرداختن به شخصیتی همچون سلیمانی عزیز، کاری بس دشوار و سخت می باشد و در ابتدا نیازمند مطالعه و تحقیقی عمیق و کارشناسانه است اما به قول معروف آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید.

تولید سریالی قوی و جامع درباره زندگی سردار دل ها

سعادتی همچنین گفت: در این راستا پیشنهاد نخست بنده، تولید محتوای پر مغز برای همه گروه‌های سنی جامعه در قالب سریالی جامع از تولد تا شهادت و تبیین نقش سردار سلیمانی در عرصه های مختلف نظامی، سیاسی، اجتماعی‌ و خانوادگی است که مخاطب آن همه طیف ها و سلایق سیاسی اعم از موافق یا مخالف باشد.

وی اضافه کرد: ساخت سریالی قوی می تواند از یک سو اندیشه و تفکر ظلم ستیز شهید سلیمانی را به  همه مردم‌ جهان بشناساند و از سوی دیگر برای نسل آینده این پیام را به همراه داشته باشد که رسیدن به کمال انسانی و سعادت و عاقبت به خیری ، یک امر  خیالی و اقعی  نیست.

وی با اشاره به این که تبیین اندیشه و تفکر این سردار بزرگ اسلام به زبان هنر و رسانه، نقش  بسیار مهمی در ساختن اندیشه نسل آینده خواهد داشت، گفت: با توجه به کلام رسای رهبر معظم انقلاب در وصف شهید سلیمانی که فرمودند تفکر ایشان به عنوان یک مکتب و مدرسه درس آموز است، انتظار می‌رود برنامه سازان در گروه سنی کودکان و نوجوانان با تولید برنامه هایی که هم از نظر شکلی و هم از منظر محتوایی، جذابیت های لازم برای این گروه های سنی را داشته باشد، بتوانند ترکیب زیبایی از لطافت روح و شجاعت حماسه ساز این شهید عزیز را به روح و جان نسل آینده این سرزمین اسلامی تزریق نمایند، ضمن آن که در این راستا  نباید از تأثیر بسزای تولید محتوا در فضای مجازی غافل شد.

درباره حاج قاسم بیشتر احساسی عمل کرده ایم تا ...!

حسین طالب علی، عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم این گونه به بیان نظر خویش پرداخت: به نظرم رسانه ها در یک سال گذشته با موضوع شهادت حاج قاسم بیشتر احساسی برخورد کرده اند تا این که به تبیین شخصیت بالای ایشان و اهمیت نقش آفرینی این سردار والا مقام در حوادث منطقه، تشکیل محور مقاومت و کوتاه کردن دست گروه های تروریستی و افراطی از عراق، سوریه و... بپردازند، همان طور که در طول بیش از چهار دهه نتوانسته اند آن طور که باید و شاید، وقایع منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را برای جامعه به ویژه نسل جوان تبیین کنند.

وی افزود: عدم تبیین صحیح ابعاد انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حتی مقاومت موجب شده بین بخش قابل توجهی از جامعه با مفاهیم ایثار و شهادت ، فاصله ایجاد شود و حال آن که شهادت سردار بزرگ اسلام می تواند نقطه وصلی برای کم کردن یا از بین بردن فاصله جامعه با ارزش های مقدسی همچون جهاد و ایثار و شهادت باشد، همچنان که در مراسم بزرگ تشییع حاج قاسم و سرداران مقاومت دیدیم اقشار مختلف جامعه حتی کسانی که به ظاهر ارتباطی با اسلام و انقلاب نداشتند، جذب مغناطیس حاج قاسم شدند و در آن ایام، صحنه های کم نظیری از عشق و ارادت به این سرباز وطن را ایجاد کردند.

وی همچنین ادامه داد: چنانچه رسانه ها در این برهه حساس با استراتژی درست و منطقی وارد عرصه می شدند قطعاً با بستر بی نظیری که با شهادت حاج قاسم در دل میلیونها ایرانی و غیر ایرانی ایجاد شد می توانستند به بهترین شکل، راهی که حاج قاسم و یارانش ترسیم کرده و فضا را برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) فراهم کنند.

طالب علی خاطرنشان کرد: قطعاً پیدایش چنین فضایی می تواند بسیاری از مشکلات امروز جامعه را رفع کرده و طیف گسترده تری از افراد جامعه را در مسیر انقلاب اسلامی همقدم و هم راستا نماید.

اگر کوتاهی کنیم، ضربه می خوریم

وی افزود: از این نکته نیز نباید غافل شد که اگر در این زمینه نیز همچون گذشته کوتاهی صورت گیرد، شاید مدت زمانی نگذرد که عباراتی همچون " می توانستند جبهه نروند و شهید نشوند"، " مگر ما خواستیم بروند و شهید شوند"، "شهید شدند و امروز خانواده هایشان با انواع سهمیه ها در رفاه هستند" و یا "مدافعان حرم رفتند و حقوق کارشان را گرفتند" و... که به شدت توسط رسانه های معاند با ترفندهای مختلف به جامعه پمپاژ می شوند را در خصوص شهید سردار سلیمانی عزیزمان نیز بشنویم.

خبرنگار خبرگزاری فارس همچنین بیان داشت: همان طور که دیدیم در هفته های گذشته رسانه های معاند، جنجالی در خصوص بودجه چند میلیاردی بنیاد حاج قاسم سلیمانی برپا کردند و این بودجه را سهم خانواده این شهید والامقام از سفره انقلاب توصیف نمودند؛ بودجه ای که با واکنش سریع خانواده شهید مشخص شد بدون هیچ درخواستی از طرف آنان لحاظ شده و در نهایت نیز خانم زینب سلیمانی در بیانیه ای دریافت این بودجه را خارج از مرام و سیره حاج قاسم دانست و خواست آن را برای رفع مشکلات مردم صرف کنند.

لزوم تولید آثار هنری و رسانه ای به شکلی جذاب و غیرکلیشه ای

فاطمه رجبی، خبرنگار روزنامه هفت صبح نیز بر لزوم سرمایه گذاری قوی در حوزه رسانه به منظور شناساندن شهید سلیمانی به آحاد جامعه تأکید کرد و گفت: ما باید بیش از پیش در این باره از ظرفیت پلتفرم ها و وی او دی ها استفاده کنیم برای این که شخصیت و خدمات حاج قاسم سلیمانی را تبیین نماییم و این کار البته می بایست در قالب های جذاب و با بهره گیری از قابلیت های رسانه های نوین انجام شود.

وی افزود: در عین حال، فیلم مستند جذابیت های خاصی دارد که می تواند بخشی از ناگفته ها را برای مخاطب به خوبی به تصویر بکشد، خصوصاً این که بتوانیم از زاویه جدید و با رویکردی غیرشعاری و غیر کلیشه ای به شخصیت شهید سلیمانی بپردازیم.

این بانوی روزنامه نگار ادامه داد: از سویی به نظر بنده، لازم است که درباره ایشان فیلم و سریال ساخته شود، منتهای مراتب نهادها و سازمان ها باید به شکل هدفمند و هوشمند در این عرصه ورود پیدا کنند به طوری که با مخاطب عام از اقشار و طیف های گوناگون با ساخت این اثر ، ارتباط مناسب را برقرار کنند.

تولیدات درباره حاج قاسم باید بالاترین کیفیت را داشته باشد

محمد ابراهیم جنابان ، خبرنگار خبرگزاری ایرنا ابراز داشت: رسانه های کشور طی یک سال اخیر پس از شهادت حاج قاسم آثار بسیاری در قالب تصویر، صوت و نوشته از سردار دل ها منتشر کرده و تلاش داشتند نام و یاد او را در ذهن مردم جاودانه کنند، البته این اقدام ها ارزشمند است و باید ادامه پیدا کند اما نباید در این حد بماند.

وی افزود: سردار سلیمانی به لطف الهی در جان مردم ریشه دارد و هر اثر و محتوای رسانه ای که بخواهد در ارتباط با شخصیت ایشان ساخته شود باید از نظر کمی و کیفی بالاترین استانداردها را داشته باشد.

وی همچنین گفت: البته به نظر می رسد آثار رسانه ای پیرامون شخصیت سردار دل ها در آستانه سالگرد شهادت ایشان باید از مطالب و تصاویر مرتبط با لحظه شهادت و تشییع باشکوه پیکر ایشان فراتر رود و به لحظات زندگانی و سیره رفتاری ایشان در جبهه های نبرد، اندیشه های سیاسی و نوع برخوردهای اجتماعی حاج قاسم با خانواده، اطرافیان و همرزمانش به شیوه ای جذاب بپردازد تا علاوه بر نمایش حقیقت فداکاری های سردار دل ها و نقش آفرینی خاص ایشان در موفقیت های جبهه مقاومت، ابعاد مختلف مکتب حاج قاسم برای مردم بیش از پیش روشن شود.

شاخصه های سیره و سبک زندگی سردار دل ها تشریح شود

زهرا نورمحمدی، محقق و پژوهشگر رسانه ای نیز بیان داشت: به نظر بنده در طول یک سال اخیر از حیث رسانه ای به سمت شناخت ابعاد شخصیتی حاج قاسم رفتیم ولی آن طور که باید و شاید روی ابعاد شخصیتی ایشان از جهات مختلف کار نشده، به طوری که در ابتدای ایام شهادت ایشان این مسئله پررنگ تر بود و رفته رفته کمرنگ شد تا روزهای اخیر که یک مقدار بار دیگر به این مساله پرداخته می شود.

وی افزود: راهکار پیشنهادی بنده این است که از منظر اخلاق اجتماعی و از منظر اخلاق حرفه ای و جهادی ایشان را به طور ویژه مورد بررسی قرار داده و به طور کلی روی صفات و ویژگی های حاج قاسم و شاخصه های سیره و سبک زندگی ایشان کار کنیم و این مساله با رعایت ظرافت های کار هنری و حرفه ای انجام شود.

وی ابراز داشت: مسلماً ایشان ابعاد شخصیتی گوناگونی داشته اند که شاید از دید من مخاطب به دلائلی مانند سیاست های کاری ایشان پنهان مانده باشد و لذا چه خوب است که مخاطب با خدمات و ایثار و جان فشانی های ایشان در سطح جامعه ملی و اسلامی آشنا شده و قدردان زحمات این قهرمان ملی باشد.

اخلاص و ولایتمداری ؛ ویژگی بارز حاج قاسم

حسین حیدری، خبرنگار سایت قم فردا با بیان این که یکی از ویژگی های بسیار مهم و بارز حاج قاسم سلیمانی، اخلاص و ولایتمداری ایشان است، گفت: چه در سخنرانی های سردار دل ها و چه در وصیت نامه ایشان، اگر با دقت نگاه کنیم متوجه می شویم که شهید سلیمانی همواره بر لزوم تبعیت از ولایت فقیه و تقویت روحیه ولایتمداری در جامعه تأکید می کردند.

وی افزود: البته در جامعه به خصوص در میان مسئولان، کم نیستند افرادی که دم از ولایت می زنند اما حقیقتاً معدود افرادی هستند که همچون حاج قاسم عزیز چه در حرف و چه به خصوص در مقام عمل، ولایتمداری خود را نشان دهند و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، واقعاً دغدغه جدی شان باشد. ان‌شاءالله که همه ما بتوانیم چه در بُعد اخلاص و معنویت و چه در بُعد ولایتمداری، زندگی و راه و مکتب ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

 در حق حاج قاسم کم کاری داشته ایم

سمانه سادات فقیه سبزواری، سرپرست روزنامه تجارت در قم نیز بیان داشت: گرچه یک سالی از شهادت سردار دلها می گذرد، اما واقعیت آن است که در طول این مدت کمترین تلاش برای شناساندن این شخصیت برجسته به مردم این سرزمین شده و با برگزاری برنامه های نمادین همانند سایر برنامه های جاری اقدام شده ولی هیچ گاه در عمل شاهد اقدامی تأثیرگذار و شایسته برای معرفی این شهید بزرگوار نبوده ایم.

وی افزود: این در حالی است که رسانه های بیگانه از این غفلت بهره برده و کوشیده اند تا شخصیت این شهید را مخدوش کنند. واقعیت آن است که معرفی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به نام گذاری خیابان و معابر شهرها و یا ساخت تندیس نیست، بلکه باید برنامه های راهبردی برای معرفی این شخصیت با تولید فیلم و یا سریال از زندگی این شهید دنبال شود.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از شعار زدگی و برگزاری همایش های پر هزینه و بدون خروجی و پشتوانه علمی گفت: چه خوب است که داستان های برگزیده و واقعی از شخصیت این شهید والامقام در کتاب های درسی دانش آموزان که آینده سازان این کشور هستند، گنجانده شود که امیدوارم در سال های آینده شاهد این مهم باشیم.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha