جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست مکتب حاج قاسم در فیضیه

حوزه/ سیره شهید حاج قاسم سلیمانی، سیره انبیای الهی، رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار (ع) است؛ چراکه شهید شاخص چهل سال ماست و وصیتنامه ایشان نیز خروجی تمام وصیت نامه های شهداست؛ این شهید عزیز از اصول خود فاصله نگرفت و فروعی که قابل تصحیح و جهت گیری بود را به سمتی برد تا همگان بتوانند به سمت او آمده و همگان را جذب نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه،، حجت الاسلام طاهرزاده در سلسله نشست های بصیرت افزایی با عنوان «مکتب حاج قاسم، سکولاریسم و باورهای توحیدی» که از سوی مجمع نمایندگان طلاب، قرارگاه حوزه انقلابی و واحد سیاسی بسیج مدرسه فیضیه و دارالشفا در مدرس امام مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به نظام معرفتی شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: در فرهنگ غرب، جایگاه حقوقی برای دین قائل نیستند و اگر کسی نسبت به دین حساسیت نشان دهد، تقابل حکومتی نشان داده است و به همین دلیل حساسیتی ندارند؛ انقلاب اسلامی ایران در این فضا در جهان رخ داد و در مقابل شرق و غرب ایستاد و تفکر توحیدی را رقم زد و جلوه زیبای آن در حرکت الهی-انسانی حاج قاسم جلوه کرده است.  

وی ابراز داشت: نظام معرفتی حاج قاسم سلیمانی، پیوند میان دین و دنیا و حاکمیت تفکر و سنن الهی بر زندگی بشر است و نشان داد که نظام معرفتی زیبایی شکل گرفت و ارائه داد.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به باورهای انقلابی و شرعی حاج قاسم سلیمانی، خاطرنشان ساخت: وقتی به این باور رسیدیم که عبد هستیم و رسالت ذیل عبودیت است، در سیستم رفتاری ما نگرشی ایجاد می شود که این نگرش ما را به هویت کارآمد می رساند و عقلانیتی رشد می کند که نشان از سلامت است؛ حاج قاسم خروجی این نگاه بود که در اوج اخلاص، فقط نیازمند به خداست و به هیچ چیز دیگری نیاز ندارد.

حجت الاسلام طاهرزاده تصریح کرد: اخلاص و شجاعت حاج قاسم ذیل حق خدای متعال تعریف شد و نگرشی نوین برای او به وجود آمده بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درست است برخی حاج قاسم را مرز بین سکولار و باورهای توحیدی معرفی کنند؟ گفت: حاج قاسم تدبیر را در ذیل تدبیر وحیانی پذیرفت؛ عقلانیتی را پذیرفت که با عقلانیت اسلام تداخل نداشته باشد؛ به همین دلیل چنین شخصی با سکولاریسم جمع نخواهد شد؛ امکان ندارد انسان آرمان خواهی همچون حاج قاسم در سکولاریسم تعریف شود؛ چون سکولاریسم ایستایی و حدّ یَقف دارد.

این پژوهشگر حوزوی اظهار داشت: از کسانی که ساختار فکری آنان با مبانی غربی تعریف می شود، توقعی نیست که مطابق با باورهای انقلابی و امام راحل حرکت کنند؛ اما ما در نگاه حاج قاسم، هیچ ترس و هراسی مشاهده نمی کنیم و این عدم ترس، جز با باور به خدا و مبانی دینی به دست نمی آید.

حجت الاسلام طاهرزاده با اشاره به موضوع اندیشه جدایی دین از سیاست، ابراز داشت: ما در تفکر حاج قاسم، سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست را مشاهده کرده ایم؛ واژه «جدایی دین از سیاست»، واژه ای وارداتی است که وارد جامعه ما شده است تا به اهداف خود دست پیدا کنند؛ این نگاه از اصل از تفکر حاج قاسم بیرون است.

وی به سؤالی پیرامون اسلام رحمانی پاسخ داد و خاطرنشان ساخت: جان اسلام با رحمانیت عجین است؛ اما باید دید این واژه در چه جایی استفاده شده است و در «بسم الله الرحمن الرحیم» نیز به رحمانیت خدای متعال اشاره شده است؛ اما اینکه به صورت مطلق به اسلام رحمانی اشاره کنیم، صحیح نیست و رحمت خدا باید در جای خود استفاده شده و باید در پازل خود تعریف شود.  

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به تحریف هایی که در برخی مباحث صورت می گیرد، تصریح کرد: اگر بتوانیم جهل و تحریفی که نسبت به گزاره های دینی رخ می دهد را تشخیص دهیم، می توانیم جلوی آن را گرفته و با آن مقابله کنیم؛ شناخت تحریف ها بسیار مهم است و با گفتمان سازی واقعیت ها می توان مباحث صحیح و واقعی را به همگان ارائه کرد.

حجت الاسلام طاهرزاده با اشاره به جذب حداکثری حاج قاسم، بیان داشت: سیره شهید حاج قاسم سلیمانی، سیره انبیاء الهی، رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار (ع) است؛ چراکه شهید شاخص چهل سال ماست و وصیتنامه ایشان نیز خروجی تمام وصیت نامه های شهداست؛ این شهید عزیز از اصول خود فاصله نگرفت و فروعی که قابل تصحیح و جهت گیری بود را به سمتی برد تا همگان بتوانند به سمت او آمده و همگان را جذب نماید.

سخنران این نشست اظهار داشت: ایشان جذب حداکثری داشت و همچون رهبر معظم انقلاب رفتار می کرد و رفتاری غیر از این، رفتاری الهی نیست. حاج قاسم نماد بلندی نگاه با توجه به ساختارها و اصول اسلامی است.

وی ابراز داشت: حاج قاسم ذوب در ولایت بود؛ ایشان از ولایتی تبعیت می کرد که نگاه به مستضعفان داشت؛ ولایت با عدالت عجین است و حاج قاسم از ولایتی تبعیت می کرد که ذیل تفکر انبیاء و اهل بیت (ع) تعریف شده بود.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان ساخت: حاج قاسم جلوه حقیقی وجود الهی انسان در زمان ما بود و نگاه ربوبیت و عبودیت را پذیرفته بود و بر اساس آن عمل می کرد.

سخنران این نشست تصریح کرد: نشاط حاج قاسم و نداشتن افسردگی، به دلیل رهایی او از دنیا بود؛ او انسانی بود که فرازمانی و فرامکانی حرکت می کرد و شیفته شهادت بود؛ او با پذیرش باور توحیدی، جاودانگی خود را به اثبات رساند و نشان داد که هرچه شما با خدا انس بیشتری داشته باشی، جلوه گری بیشتری خواهی داشت.

حجت الاسلام طاهرزاده بیان داشت: حاج قاسم درس آموز مکتب سیدالشهدا (ع) بود و دست پرورده تفکر کربلاست؛ به همین دلیل آرزوی شهادت داشت و همیشه دعا می کرد که به شهادت برسد.

وی با اشاره درخواست حاج قاسم از علما برای امضای کفن، اظهار داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی وقتی به علما نگاه می کند، آنان را محصول قرآن مشاهده کرده و نگاه این شهید بزرگوار به عالمان دین، به واسطه امتداد راه اهل بیت (ع) و امتداد رسالت انبیاء الهی است.

این پژوهشگر حوزوی در پاسخ به این سوال که چرا عنوان «مکتب حاج قاسم» بیان شده است؟ ابراز داشت: استفاده از عنوان «مکتب حاج قاسم» از سوی رهبر معظم انقلاب، دعوت دوباره ایشان از همگان به انقلاب اسلامی ایران بود تا کسانی که فراموش کردند و نگرش خود را تغییر دادند، برگردند؛ نگاه به مکتب حاج قاسم، نگاه به مکتب انقلاب اسلامی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha