جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مصباح و رهبر انقلاب

حوزه/ بنده هم به سهم خودم قدر آقای مصباح را می دانم. واقعا می دانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنه ای هستند و حقا و انصافا ما امروز نظیر ایشان را -حالا به این تعبیر بگوییم - خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «مصباح عزیز» بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره آیت الله مصباح یزدی است که متن این کتاب تقدیم نگاه شما خواهد شد.

     

* عاشق و فریفته ی امام

آقای مصباح جزو گروه یازده نفری بودند و با چه زحماتی و ... جزو آن عناصری که از اول، یعنی قبل از شروع نهضت، ایشان عاشق و فریفته ی امام بود.

     

* محبوب شهید بهشتی

مرحوم شهید بهشتی خیلی از آقای مصباح خوششان می آمد. این هم خوب است که من بگویم. از جمله خود ایشان تصریح است، گفت: «از آقای مصباح و آدم هایی مثل آقای مصباح من خیلی خوشم می آید. از این آدم های آرام و ملایم و تودار خیلی ایشان خوشش می آمد و ضمنا پرکار. با اینکه خودش یک آدم پرهیاهویی بود، دیگر آدمی که ساکت یک جلسه را پربکند، اینجوری نبود؛ اما از آدم هایی که اینجوری نبودند هم ایشان خیلی خوششان می آمد آقای بهشتی و از جمله آقای مصباح بودند. "

    

* مربی شاگردان خوب

شما به سطح معارف اسلامی کنونی کشور نگاه کنید؛ رادیو باید آن عالی ترین و بهترین سطح را ارائه بدهد... د. ممکن است شما بگویید که ما این را چگونه تأمین کنیم؟ شما باید یک گروه مشاوره ی محتوایی از مناسب ترین شخصیت هایی که امروز می توانید پیدا کنید، داشته باشید؛ مثلا از آقای مصباح دعوت کنید و اصرار هم بکنید؛ یا مثلا از شاگردان آقای مصباح دعوت کنید. خوشبختانه یکی از موفقیت های آقای مصباح یزدی این است که ایشان - برخلاف خیلی از فضلای ما که فضلشان در خودشان منحصر مانده - فضلش در شاگردان خوب سرریز شده است.

    

* تربیت فضلای آشنا با مقتضیات زمان

خدا را شکرگزاریم که بحمدالله به جناب آقای مصباح که از چهره ها و شخصیت های برجسته و نادر الوجود روحانیون امروز ما هستند، این توفیق را داده که مجموعه یی از برادران را جمع کنند و تربیت کنند و آماده کنند برای کارهای مهم و مسؤلیت های حساس، بنده خود هم شخصا از جناب ایشان تشکر و سپاسگزاری می کنم. به عنوان یک مسلمانی که از دیدن طلاب و فضلای آگاه و وارد و صاحب دانش و بینش خوشحال می شود و احساس خشنودی می کند.

    

* حلقه ی میانه ی حوزه و دانشگاه

این حلقه ی میانه ی حوزه و دانشگاه به طور بنیانی جزو کارهای آقای مصباح است. ایشان در حقیقت با مجموع کارها، این حلقه ی میانه را که واقعا خلأ عمده ی زمان هست، دارند به وجود می آورند.

    

* سطح بالای علمی و معنوی

یکی از خصوصیات آقای مصباح پرداختن به کارهای بنیادی است. شما بدانید اگر میگفتید برای این کار می خواهیم سراغ آقای مصباح برویم، مشکل می دانستم ایشان قبول کنند، ولی بعدکه شنیدم، واقعا خدا را شکر کردم. کسی بهتر از ایشان را نمی توانید پیدا کنید. ایشان هم از لحاظ علمی در سطح بالایی قرار دارند و هم از لحاظ معنوی. خیلی مهم است این وارستگی و صفای معنوی و من خدا را شکر می کنم که چنین جلوه هایی وجود دارد.

     

* از برکات خدا بر ملت ما

همین تلاشی که دوستان کردند، با زحمات و در واقع رهبری و تعلیم حضرت آقای مصباح (دامت برکاته) که واقعا از مفاخر زمان ما وجود شریف ایشان است، از برکات خدا بر ملت ما و بر حوزه های ما و برجوان های ما یکی همین وجود شریف و پرخیر و برکت است، همین ها را قدر بدانید، دنبال کنید، این فکرها را در خود تعمیق کنید.

     

* جانشین علامه طباطبایی و شهید مطهری

دشمن از تفکر صحیح درست تعریف شده متکی بر یک جهان بینی صحیح خوشش نمی آید، دشمن هر جا چنین چیزهایی را مشاهده کند، هرجور بتواند باهاش مبارزه می کند.

امروز بحمدالله نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیت های برجسته ی علمی و معنوی در او حضور دارند. همین شخصیت عزیز و عظیمی که بحمدالله این کار هم از برکات ایشان است؛ جناب آقای مصباح که بنده نزدیک به چهل سال است که ایشان را می شناسم و به ایشان ارادت دارم، ارادت قلبی دارم من به ایشان؛ فقیه، فیلسوف، متفکر، صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام.

اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت هایی مثل مرحوم علامه طباطبایی با مرحوم شهید مطهری استفاده کنند، اما بحمدالله این شخصیت عزیزو عظیم خلأ آن عزیزان را پر می کنند. در همین زمان خود ما، و بنده شخصا، حقیقتا خدا را حمل می کنم و شکر میکنم که جامعه ی ما و به خصوص نسل جوان ما که به ایشان خیلی هم علاقه دارند. بنده از هر جایی که کسب خبر کردم در سرتاسر کشور، اطلاع پیدا کردم که نسل جوان ما به ایشان شدید علاقه مند و معتقد و قدردانند. این هم نعمت بزرگ خداست، دلیل سلامت این کار هم هست. همین، وقتی انسان با روح خدایی، با هدف خدایی وارد میدان شد همین جور می شود.

     

* بسیار مشتکریم از خدا به خاطر شما

از خدای متعال بسیار سپاسگزاریم به خاطر توفیقاتی که به شما داده، بسیار متشکریم از خدا بخاطر شما. هر سخنرانی که شما میکنید و بنده اطلاع پیدا می کنم و کتابی بیرون می آید، خدا را شکر می کنم و سپاس می گویم خدا را.

    

* دشمن شخصیت های برجسته را تحمل نمی کند

این هجوم های تبلیغاتی که به شخصیت های برجسته، به انسانها والا و با اخلاق های برجسته می کنند، اینها همش نشان دهنده ی اهداف و نیات دشمن است. وقتی یک نفری مثل جناب آقای مصباح که حقیقتا این شخصیت عزیز، جزو شخصیت هایی است که همه ی دلسوزان اسلام و معارف اسلامی بایستی از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند.

خب، می بینید همین «و هم ینهون عنه و ینأون عنه (دشمنان دیگران را از قرار گرفتن در شعاع افکار نورانی باز می دارند و خود نیز از آن دوری می کنند؛ حرف رسا و نافذ. منطق قوی و مستحکم هرجایی که باشد دشمن آن جا را زود تشخیص می دهد، چون حسابگر است دشمن. آن جا را می شناسد و می آید به مقابله اش.

     

* منبع معارف قرآنی

پا به پای پیشرفت معلومات قرآنی و دینی این ها، آگاهی های استدلالی و عمق بخشیدن استدلالی به اعتقادات این ها را هم حتما در برنامه قرار بدهید؛ باید کاری کنید که آنچنان این پایه ها مستحکم بشود که جز در خدمت قرآن، در خدمت اسلام، در خدمت اهل بیت ما قرار نگیرد و به نظر من یکی از چیزهایی که می تواند خیلی کمک کند به این قضیه، این است که از کتاب های شهید مطهری، که امروز بزرگانی بحمدالله هستند از قبیل آقای مصباح و دیگران، که واقعا مبانی فکری اسلامی دست اینهاست، از این ها استفاده کنید.

      

* منبع بی غل و غش معارف اسلامی

جناب آقای مصباح حقیقتا یکی از وجودهای مبارک و مغتنم در دوره ی ما هستند؛ منبع فکر و اندیشه ی بی غل و غش معارف اسلامی.

     

* عقبه ی تئوریک نظام

مجموعه ای از متفکران، علما و سابقه دارها در امر دین عقبه تئوریک نظام هستند و آن را تشکیل می دهند... د. الآن ما در حوزه قم علمایی داریم، بزرگانی داریم، صاحب نظرانی داریم، اندیشه پردازان یا تئوریسین ها و ایدئولوگ هایی داریم، ... خصوصا ما شخصیت علمی فکری روشنفکری برجسته ای مثل آقای مصباح یزدی را در قم داریم.

     

* دارای فضل، تقوا و اخلاص

این فعالیت ها بزرگتر از حد توصیف و خارج از حد توقع است. موسسه ای مبارک و خوشحال کننده است. این همه ظرفیت و توان کار، مژدهای بزرگ است، البته این ها بر می گردد به خصوصیات برجسته و ممتازی که در شخص جناب آقای مصباح وجود دارد. من از سال های میانی دهه ۳۰ با ایشان آشنایی دارم و از همان زمان این ویژگی ها را در ایشان مشاهده می کردم.

فضل، تقوا و اخلاص اینها چیزهای با ارزش و با عظمتی است و خداوند با این ویژگی هاست که به حرکتی برکت می دهد. چنانچه کار بر مبنای علم پایه گذاری بشود و کننده کار، آن را با نیت خالص انجام دهد و خودش هم در عمل اهل تقوا و مراقبه باشد این هاست که یک جامعه را متبرک می کند. جناب آقای مصباح حق وانصاف از حسنات وذخایر حوزه اند. رحمت خدا بر آن اساتیدی که برایشان تاثیر گذاشته اند و ایشان را تربیت کرده اند و رحمت و تفضل خدا بر خود آقای مصباح که منشأ این همه برکات اند.؟

     

* همواره بر مدار حق

از دهه ۱۳۳۰ تاکنون جناب آقای مصباح را می شناختم، همواره بر مدار حق بوده است. آیت الله مصباح یک فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و زمان شناس بصیر است.

از همه اینها مهم تر جزء شخصیت های برجسته ای است که هیچگاه در تقدم نظام بر خود تردید نداشته و در این راه بدون لحاظ داشتن موقعیت علمی خود به دل خطر رفته و گاهی یک تنه با «خناسان مسلط، مصاف داده است.

     

* تکریم آقای مصباح، تکریم راه حق است

چنین شخصیتی مصداق کامل عالمی است که تشخیص دقیق خود را در روزی که لازم باشد، بی درنگ به میدان می آورد و در این راه سرزنش و زخم زبان دیگران را به چیزی نمی گیرد. در واقع تکریم حضرت آقای مصباح تکریم اراده حق» و نشان دادن «مصداق» و الگوی شایسته است.

     

* هم «علم»، هم «بصیرت»، هم «صفا»

بنده هم به سهم خودم قدر آقای مصباح را می دانم. واقعا می دانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنه ای هستند و حقا وانصافا ما امروز نظیر ایشان را -حالا به این تعبیر بگوییم - خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا. این سه جهت در ایشان جمع است؛ هم «علم»، هم «بصیرت» به معنای حقیقی کلمه و هم «صفا».

این سه تا باهم در وجود ایشان خیلی ارزشمند است. خداوند متعال انشاء الله وجود ایشان را برای ما و انقلاب محفوظ بدارد و وجود ایشان را سالم بدارد تا همه بتوانند از برکات ایشان استفاده نمایند... د. هر چه از آن درس اخلاق هفتگی پخش شده و من گوش کردم، واقعا انسان استفاده میکند. در ماه مبارک رمضان که سخنرانی ایشان عصرها پخش می شد من غالبا گوش میکردم و بهره می بردم.

     

* عامل وزانت مجلس خبرگان

در همه ی انتخابات ها بعضی رأی می آورند، بعضی رأی نمی آورند؛ علل گوناگونی هم دارد... . البته بعضی از بزرگان ما هستند که اینها رأی آوردن و نیاوردنشان، هیچ مساسی الطمه به شخصیت اینها پیدا نمی کند. بعضی هستند که مجلس خبرگان از حضور آنها بهره مند می شود، نه آنها از حضور در مجلس خبرگان. امثال جناب آقای یزدی با جناب آقای مصباح، کسانی هستند که وقتی در مجلس خبرگان حضور داشته باشند، مجلس وزانت بیشتری پیدا می کند. نبودن این ها در مجلس خبرگان، به این ها هیچ گونه ضرری نمی زند. بله، برای مجلس خبرگان نبودن اینها خسارت است. شخصیت برجسته ی اشخاص به معنویات آنها، به داشته های معنوی آنها، به سرمایه های معنوی آنها است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنده خدا IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    رحمت خدا بر ایشان... راهش پر رهرو
  • حوزه علمیه خراسان IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    باسلام ضمن تقدیر از گسترش مطالبی در مورد حضرت علامه مصباح یزدی، لطفا آدرس محتواهای بارگزاری شده را نیز در پیوست قرار دهید تا از این استنادها بتوان بهره‌مند شد.