دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر محسن زنگنه

حوزه/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ساختار بودجه ریزی کشور بر اساس چهار رویکرد درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کارا، ارتقای ثبات و توسعه و عدالت و اصلاح نهادی نظام بودجه ریزی نیاز به اصلاح دارد، گفت: مجلس انقلابی باید با تمام وجود در جهت اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور بر اساس رویکردهای چهارگانه فوق الذکر تمام تلاش خود را به کار گیرد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،دکتر محسن زنگنه در جمع برخی اعضای کارگروه اصلاح ساختار بودجه از منظر اسلامی که با حضور برخی اساتید و محققان اقتصاد اسلامی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: اصلاح مدیریت نظام مالیاتی شامل اصلاح وظایف، جایگاه و ساختار سازمانی مالیات، استقرار نظام درآمد- هزینه و ارتقای نظام عملیاتی مالیات ستانی، جلوگیری از فرار مالیاتی با ارتقای نظام اطلاعات مالیاتی، تنظیم  نظام مالی دولت و شهرداری ها را در ارتباط با شاخص درآمدسازی پایدار ضروری است.

وی اصلاح قیمت گذاری حامل های انرژی، اصلاح و یکپارچه سازی نظام های مالیاتی و تامین اجتماعی، ساماندهی و بهینه سازی استفاده از دارایی های دولت را در بخش درآمدزایی پایدار مهم دانست و گفت: ساختار دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی، اصلاح سیاست های حمایتی و تامین اجتماعی، اصلاح نظام مالیه نفت و گاز و ساماندهی تعهدات دولت نیز باید اصلاح شود.

وی اصلاح پایه و نرخ ها و افزایش پوشش های مالیاتی شامل اخذ مالیات، عایدی سرمایه، اطلاح نرخ های مالیاتی، مالیات بر املاک و مستغلات و کاهش معافیت های مالیاتی و کمرگی را از دیگر ضرورت های اصلاح ساختار بودجه ذکر کرد.

دکتر زنگنه تصریح کرد: ساماندهی و بهینه سازی استفاده از دارایی های دولت، تقویت درآمد زا کردن دارایی های دولت از طریق استقرار نظام مدیریت واحد دارایی های فیزیکی و مالی دولت، بهادارسازی و مدل سازی دارایی های فیزیکی دولت باید در دستور کار در اصلاح ساختار باشد.

وی با اشاره به نقش مهم و تعیین کننده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ارتباط با اصلاح ساختار بودجه گفت: مرکز تحقیقات قم در کنار نگاه آکادمیک مرکز پژوهش های مجلس، می تواند در حوزه های بنیادی، اسلامی سازی و پشتیبانی معرفتی از مجلس شورای اسلامی نقش مهمی را ایفا نماید و این انتظار از مرکز تحقیقات قم وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآورشد: اگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در موضوعات مختلف حرف محکم خود را روی میز نمایندگان بگذارد به صورت قطعی نمایندگان استقبال خواهند کرد و در ارتباط با اصلاح ساختار بودجه و سایر موارد از این دست، این انتظار از مرکز تحقیقات اسلامی قم وجود دارد.

دکتر زنگنه گفت: اصلاح نظام بودجه ریزی کشور وارتقای سند بودجه به سند مالی بخش عمومی از مواردی است که مجلس یازدهم باید نسبت به آن ورود جدی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha