پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مسلمانان کانادا پروژه «مساجد سبز» را آغاز کردند

حوزه/ سازمان‌های خیریه اسلامی-محیط زیستی در کانادا به منظور سبزتر سازی مساجد در این کشور با هم همکاری کرده و پروژه ای با نام «مساجد سبز» راه اندازی کرده اند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از muslimlink، سازمان خیریه اسلامی-محیط زیستی در کانادا با نام «اینوایرو-مسلم» با همکاری یک نهاد دیگر با اسم «ایمان و هدف مشترک»، پروژه جدیدی را به منظور سبزتر کردن مساجد در این کشور آغاز کرده است.

این سازمان اعلام کرد که با همکاری شرکای میان ادیانی برای جوامع، قصد پیشبرد پروژه در راستای بهینه سازی مساجد کانادا برای حفظ بهتر محیط زیست را دارد.

در اعلامیه این سازمان آمده است: اسلام به محیط زیست اهمیت زیادی می‌دهد و شرکت در مراقبت از کره زمین از وظایف شرعی مسلمانان است. به همین ترتیب،  علاقه فزاینده رهبران اسلامی در مساجد کانادا برای انجام اقدامات پایدار و نیاز به حمایت و راهنمایی برای تعیین و دستیابی به اهداف وجود دارد.

در ادامه این اعلامیه آمده است: با تشکر از بودجه سخاوتمندانه ارائه شده توسط بنیاد درخت زیتون، برنامه «مساجد سبز کانادا» با هدف توامندسازی تیم‌های مدیریتی مساجد و همچنین بازدیدکنندگان از این اماکن اسلامی در راستای درک بهتر مسائل محیط زیستی و انجام اقدامات لازم آغاز می‌گردد.

میشل سینگ ، مدیر اجرایی سازمان «ایمان و هدف مشترک» نیز در این‌باره گفت: هدف کلی این است که درک کنیم چه نوع پشتیبانی از مساجد کانادایی در این راستا داشته باشیم  و ابزارهایی برای شناسایی ، ردیابی و ارائه فرصت‌های بهره وری منابع در اختیارشان قرار دهیم. همزمان، با پس انداز بالقوه، هزینه تسهیلات برای تامین کنیم.

لازم به ذکر است بیش از یک میلیون مسلمان در کانادا و بیش از ۹۰۳ مسجد وجود دارد. یکی از منابعی که این پروژه توسعه خواهد داد، جعبه ابزاری است که مخصوص مساجد کانادا برای بهبود روش‌های پایدار، کاهش انتشار کربن و کاهش هزینه ‌ا طراحی شده است. به عنوان بخشی از توسعه جعبه ابزار ،  هر دو نهاد اسلامی-محیط زیستی میزگردی با حضور کارشناسان محلی و رهبران مساجد ترتیب دادند.

آریج ریاض درباره برنامه‌های اقلیمی پیشگام در سازمان اینوایرو-مسلم گفت: مساجد هم به عنوان عبادتگاه و هم مکانی برای تولید اقتصاد ، آموزش و انسجام اجتماعی جامعه عمل می‌کنند.

وی افزود: آنها می‌توانند به عنوان یک رسانه تأثیرگذار هم از نظر روحی و هم رفتاری در جمعیت مسلمانان، به منظور داشتن محیط زیست سالم‌تر عمل کنند.

گفتنی است این پروژه از اول اکتبر سال ۲۰۲۰ آغاز شده و تا ۱۵ مارس ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha