چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
مشاغل خانگی

حوزه/ تلاش و اهتمام مسئولان در رابطه با ایجاد و توسعه مشاغل خانگی می تواند تا حدود زیادی آنان را در مقابله با معضل بیکاری یاری رسانده و به تقویت اقتصادی ملی نیز بینجامد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بنا بر آمار معتبر ارایه شده از سوی برخی مسئولان در حال حاضر حدود ۳ میلیون نفر در کشور تولیدکننده محصولات مشاغل خانگی هستند که البته به نظر می رسد خصوصاً در سال ابتلا به کرونا و با توجه به شرایط پیش آمده، آمار واقعی بسیار بیشتر از این ها باشد.

در هر صورت آنچه مهم است نقش پررنگ مشاغل خانگی در کلیت اشتغالزایی در جامعه است و این که تلاش و اهتمام مسئولان در زمینه توسعه این قبیل مشاغل می تواند تا حدود زیادی آن ها را در مقابله با معضل بیکاری، یاری رساند.

از این نکته نیز نباید غافل شد که سهم مشاغل خانگی از اشتغال کل کشور در حال حاضر بیش از ۶ درصد است که به راحتی و در سایه برنامه ریزی هوشمندانه به راحتی می‌توان این میزان را افزایش داد.

برپایه تعریف قانون، ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت‌هایی گفته می شود که از سوی عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و به تولید و عرضه کالا به بازار می انجامد.

این را هم بد نیست بدانیم که هم اکنون بیش از ۸۰ درصد شاغلان مشاغل خانگی را بانوان تشکیل می دهند و از این رو توسعه این گونه فعالیت ها می تواند به اقتصاد خانوار آن هم در شرایط دشوار معیشتیِ فعلی، کمک شایان توجهی نماید.

یکی از ویژگی های بسیار مهم مشاغل خانگی، ناظر به حذف هزینه‌های مربوط به رهن و اجاره کارگاه یا مغازه، کاهش هزینه‌های ایاب و ذهاب و نیز استفاده از سایر اعضای خانواده به‌عنوان نیروی کار است و این که ساعات کاری در این بخش در اختیار آن هاست و لذا هم می توانند به زندگی خانوادگی خود برسند و هم این که فعالیت مفید اقتصادی توأم با درآمدزایی داشته باشند.

از این حیث باید گفت که شاغلان در این بخش به منظور انجام وظایف کاری‌شان نیازی نیست از خانه خارج شوند و به ویژه در شرایطی که همچنان با بحران کرونا و تبعات آن مواجه هستیم، مشاغل خانگی می‌تواند بهترین فرصت برای کاهش ترددها و در خانه ماندن و انجام کار در منزل باشد و از این رو توسعه مشاغل خانگی می تواند به حفظ سلامت جامعه در مقابل با بیماری هایی چون کرونا کمک کند.

خوشبختانه چندی است که مطلع شده ایم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به عنوان یکی از طرح های عمده و اصلی اشتغالزایی وزارت کار به طور جدی در دستور کار است که با نقش‌آفرینی مؤثر جهاد دانشگاهی اجرایی می شود و به زودی در همه استان های کشور حالت عملیاتی به خود می گیرد.

تجربه ارزنده جامعه ما پس از شیوع ویروس منحوس کرونا به خصوص در زمینه تولید ماسک و لباس گان و مواد ضدعفونی کننده نشان داد که اگر روی کارگاه ها و مشاغل خانگی سرمایه گذاری کنیم، به خوبی می توانیم از قابلیت های این عرصه در مسیر تقویت اقتصاد ملی استفاده نماییم.

نکته حائز اهمیت در این باره، لزوم حمایت جدی و غیرشعاری دولت از کارآفرینی در بخش مشاغل خانگی است و این که تسهیلات مناسب و بلندمدت در اختیار خانواده های متقاضی قرار گیرد تا بتوانند در این وضعیت سخت اقتصادی، درآمدی برای خود کسب کنند و از آن سو به گردش چرخ اقتصاد کشور نیز یاری برسانند.

سید محمد مهدی موسوی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha