چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

حوزه/ طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) خوراسگان از پایان نامه خود با عنوان «تأثیر اقلیم‌ آب و هوایی بر اخلاق از دیدگاه اسلام» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آزاده صادقی، طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا خوراسگان از پایان نامه خود با عنوان «تأثیر اقلیم‌های آب و هوایی بر اخلاق از دیدگاه اسلام» با راهنمایی حجت‌الاسلام قدرت الله مؤمنی و داوری حجت الاسلام و المسلمین علیرضا آل بویه دفاع کرد.

صادقی در دفاع از پایان نامه خود گفت: یکی از مشکلات و دشواری‌های عرصه اخلاق پژوهی، عدم آشنایی با علل و عوامل پنهان و ناپیدای تأثیرگذار بر اخلاق جامعه انسانی است، شاید در نگاه اول به نظر آید که بین اخلاق و اقلیم‌های آب و هوایی مناطق مختلف ارتباط معناداری وجود ندارد، اما این مسأله به لحاظ آثار اخلاقی - تربیتی با اهمیّت و قابل‌بررسی است.

وی ادامه داد: سؤال اصلی در این پژوهش این است که آیا اقلیم‌های آب و هوایی بر اخلاق مردم مناطق مختلف اثرگزار است؟ در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و تتبع در اندیشه اسلامی، تلاش شده است تا تأثیر عناصر اقلیمی و آب و هوایی بر اخلاق تبیین شود.

صادقی ابراز کرد: مهم ترین نتایج به دست‌آمده در این پژوهش آن است که اخلاق صفت پایدار در نفس آدمی است که با توجه به ارتباط وثیق آن با بعد جسمانی انسان، هر گونه تأثیرگذاری که از سوی محیط بر جسم انسان قابل اثبات باشد، نفس و به تبع آن اخلاق را متأثر خواهد کرد. به تعبیری از یک سو بعد روحانی آن بر جسم اثر می‌گذارد و از جسم متأثر می‌شود و از سویی دیگر بعد جسمانی‌اش دستخوش و تابع عوامل اقلیمی و محیطی قرار می‌گیرد. این امر به نوبه خود روح را نیز مـثأثر از اقلیم نشان می‌دهد؛ به این معنی که عناصر اقلیمی بر جسم، سپس بر روح و به تبع آن، بر اخلاق که امری صادر از روح انسانی است، تأثیر گذار است.

وی گفت: در اندیشه اسلامی و مضامین دینی به این تأثیرگذاری اشاره شده است، اما این تأثیرگذاری بـه نحوی نیست که اخـتیار از انـسان سلب شود. به این معنا که عوامل جغرافیایی تأثیر دائمـی بـر رفتـار و شخصـیت انسان داشته و منجر به جبر محیطی شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha