پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مولانا سید احمد علی عابدی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد علی عابدی گفت: حضرت آیت الله مصباح یزدی بزرگترین معلم و موفق ترین مربی بود، وی تمام عمر خود را در تلاش  تبلیغ دین و تربیت شاگردان گذراند.

به گزارش گروه ترجمه خبر گزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سید احمد علی عابدی وکیل مطلق حضرت آیت الله سیستانی در هند، امام جمعه بمبئی و مدیر مدرسه امیر المؤمنین هند در پیامی درگذشت حضرت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

السلام علیکم ورحمت الله و برکاته

حضرت آیت الله مصباح یزدی بزرگترین معلم و موفق ترین مربی بود، وی تمام عمر خود را در تلاش  تبلیغ دین و تربیت شاگردان گذراند. برای این منظور، او کتابهایی نوشت که به شدت برای تدریس در حوزه علمیه مورد نیاز بود، کتاهایی همچون آموزش فلسفه و آموزش عقاید وی اهمیت زیادی دارد.

درست است که در زمینه اعتقادات بسیار کار شده و کتاب های زیادی تألیف شده بود، اما از نظر کتب درسی، کتاب آموزش عقاید آقای مصباح یزدی خلأ بزرگی را پر کرد از آنجا که کتابهایی که در حوزه های علمیه خوانده می شد شرح باب حادی عشر، شرح تجرید و غیره بودند، حاوی موضوعات کلامی دوران قدیم بود، اما آیت الله مصباح یزدی با در نظر گرفتن نیازهای زمان مدرن، کتابهای درسی ای طبق خواستار این زمان نوشت.

وی یکی از موفق ترین معلمانی بود که واقعاً دانشجویان و روحانیون بزرگی را تربیت کرد، یک مؤسسه را هم افتتاح کرد که در آن در کنار آموزش جنبه تربیت را نیز در نظر گرفته بود. 

وی به هند نیز سفر کرد، و از نزدیک سیستم آموزشی حوزوی آن جا را بررسی کرد و با ابراز تأسف گفت که هند زمانی مرکز علوم دینی بوده اما الان وضعیت چنین نیست. 

وی این سفر را طبق دستور رهبر معظم انقلاب، آیت الله سید علی خامنه ای انجام داده بود، در آن موقع ما با ادب و احترام فراوان در خدمت وی عرضه داشتیم که شما هر برنامه ای که دارید، ما آماده اجرای آن برنامه ها هستیم. 

با این حال، عزیمت وی عزیمت یک انسان بسیار بزرگی است. وی مربی، معلم، محقق و حتی در حوزه فلسفی رویکردی میانه داشت و بسیار محتاطانه کار می کرد و در این امر موفق بود.

یکی از معارف قرآن در مورد عالم ذر است، او عالم ذر را پذیرفته و مرتباً درباره آن استدلال می کرد. حوزه علمیه به شکل یک استاد بزرگ، مربی بزرگی را از دست داده است.

باشد که خداوند درجات رفیعی را در جوار معصومین علیهم السلام عطا کند و شاگردانشان را توفیق دهد راه وی را به سبک خودش ادامه دهند و به ما حق استفاده از کتابهایشان را بدهد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha