جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گزیده ای از ده ها تصاویر به یادگار مانده حضرت آیت الله مصباح یزدی در خبرگزاری حوزه (۲)

حوزه/ جای بسی تأسف است که مجاهدتهای علمی شخصیتی همچون آن فقید سعید در برخورد با دو فرد یادشده منحصر می شود! و نیز نسبت به جایگاه فلسفه در میان حوزویان، هنوز گویا برخی در عصر نجس انگاری یک فرد - به جهت اینکه پدرش فلسفه تدریس می کرده _ به سر می برند!

به گزارش خبرگزاری حوزه، جمعی از اعضای گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به توئیت حجت الاسلام رسول جعفریان پاسخ دادند که متن این پاسخ بدین شرح است:

    

هو المحبوب

آقای رسول جعفریان، در توئیتی، در واکنش به درگذشت آیت الله مصباح یزدی نوشت: «آیت الله مصباح ـ که حق استادی بر بنده داشت ـ به رحمت خدا رفت. از چهل و چند سالگی دغدغه اش شریعتی و بعدها سروش بود؛ شگفت آن که خودش فیلسوف بود، یعنی به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلامی، آن را انحراف از نوع بدخیم آن می دانستند و دغدغه آن را داشتند چه راه حلی دارد؟»

در خصوص سخن فوق، نکاتی شایان تذکار به ایشان است:

جناب آقای جعفریان! آیت الله مصباح «رضوان الله تعالی علیه»، فقیه، مفسر، فیلسوف و معلم اخلاق بود و تفسیرش از دین، بر پایه های یادشده استوار بود؛ لذا هم فقها از منزلت علمی او تجلیل کردند و هم مفسران و هم فیلسوفان و عالمان اخلاق. آنچه علما با آن مخالفند تفاسیر به ظاهر فلسفی و عقلانی - اما غیر مبتنی بر نقل و وحی - از دین است.

جای بسی تأسف است که مجاهدتهای علمی شخصیتی همچون آن فقید سعید در برخورد با دو فرد یادشده منحصر می شود! و نیز نسبت به جایگاه فلسفه در میان حوزویان، هنوز گویا برخی در عصر نجس انگاری یک فرد  - به جهت اینکه پدرش فلسفه تدریس می کرده _ به سر می برند!

بر اساس دیدگاه مرحوم آیت الله مصباح، عدم ابتناء بر مبانی عقلی و نقلی، تذبذب و تزلزل در نتایج و دستاوردهای علمی را به دنبال دارد.  

از جناب آقای جعفریان می پرسیم: آیا آنچه در مواضع شما _ به ویژه اخیرا _  دیده می شود حکایت از نوعی تذبذب فکری و علمی ندارد؟ روزی براساس منابع، تاریخ اسلام می نویسید؛ و روزی دگر، تاریخ صدر اسلام را از یک دوره، قصه می انگارید! یک روز تطبیق کنندگان تاریخ صدر اسلام با دوران معاصر را متهم به استفاده سیاسی از تاریخ می کنید، و روزی دگر، جنگ های دفاعی ایران در برابر روس در عصر فتحعلی شاه که با حمایت علمای عصر انجام شد_ بر خلاف دیدگاه پیشین خودتان_ آن را حرکتی با تحریک عوام می شمارید! یک روز آیت الله مصباح «رضوان الله تعالی علیه» را با مقاله «مصباح کیست؟» می ستایید، اما پس از رحلتش، در متنی دور از انصاف، در باره اش به داوری می نشینید! آیا فکر نمی کنید مواضعی اینچنین، اعتماد بر دیگر دیدگاههای شما را به چالش می کشد؟

مرحوم آیت الله مصباح «رضوان الله تعالی علیه» می فرمود: اگر مبانی اندیشه اسلامی انسان سست باشد، مبتلا به بی ثباتی علمی، معرفتی و اخلاقی می شود. بد نیست تا دیر نشده سری به فقه، تفسیر، حدیث، فلسفه، کلام و اخلاق اسلامی بزنید تا شاید به نادرستی مسیری که چندی است آغاز کرده اید واقف شوید. آنچه گفته شد را به حساب  نصیحت و دلسوزی بگذارید. حیف است با سابقه خدمات به عرصه تاریخ اسلام و اهل بیت ع و تشیع، در دام و مسیر مشتی کژاندیش افتاده و همراه و در مسیرشان گام نهید.

    

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در توئیتی آورده بود:

آیت الله مصباح ـ که حق استادی بر بنده داشت ـ برحمت خدا رفت. از چهل و چند سالگی دغدغه اش شریعتی و بعدها سروش بود؛ شگفت آن که خودش فیلسوف بود، یعنی به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلامی، آن را انحراف از نوع بدخیم آن می دانستند و دغدغه آن را داشتند. چه راه حلی دارد؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    گاهی بعضی از افراد متوجه خدمات وسیع و فعالیتهای عمیق بزرگان نمی شوند و یا از شدت فعالیت دیگران ناراحتند چرا که خود چنین خدماتی ندارند! خدمات بزرگی همانند دروس تفسیر و اخلاق و تاریخ و معارف و فلسفه و ... که از آیت الله مصباح که مبتنی بر قرآن کریم و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و انبوهی از احادیث نورانی ائمه معصومین بود. بماند سفرهای تبلیغی استاد و تأسیس چندین مرکز علمی و فرهنگی و تربیت شاگردان مهم و تالیف کتابهای راهگشاو...! لابد شما آقای جعفریان این همه فعالیت را نادیده گرفتید و بسان مورخی عجول تنها نقد آرای دکتر شریعتی در مواردی محدود و البته آرای متزلزل جناب سروش را بدون مداقه درست در نظریات استاد علامه ملاحظه کردید البته اگر چنین باشد! بله جناب رسول جعفریان شگفت آورتر از توئیتهای گاه و بیگاه شما و لایه برداری از باورهای پنهان و ناپیدایتان در رد تاریخ صاف و زلال مواظب باشید که خود به انحرافی از نوع بدخیم آن مبتلا نشوید که فرموده اند : وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ!
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    چه باید گفت درباره توئیت چند جمله ای که زحمات علمی بلند مدت یک استاد فرزانه و حکیم و عالم ربانی را که به یک تقابل اندیشه ای آن هم نه یک اندیشه روشن به خصوص در مورد افکار درهم و برهم دکتر سروش به یکباره فرو می کاهد! آیا تکریم مثال زدنی و نماز سحرگاهان بر پیکر استاد مرحوم از سوی رهبری معظم انقلاب و تجلیل مراجع عالیقدر از تقوا و پارسائی و علم و حکمت و بصیرت افزائی مرحوم آیت الله مصباح یزدی را به سئوال سخیف "به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلامی، آن را انحراف از نوع بدخیم آن می دانستند و دغدغه آن را داشتند. چه راه حلی دارد؟" فرو کاستید! سبحان الله که علمای درجه یک از مشایخ و معاریف اسلامی متوجه انحراف بد خیم مرحوم آیت الله مصباح نشدند و آن پیامها و بیانیه های آنچنانی را صادر کردند ولی یک مورخ که کم کم اعتبار خویش را ذره ذره آب می کند متوجه این انحراف شده است!
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    جناب جعفریان! خوبست کمی هم اخلاق و انصاف داشته باشید خاصه آنکه به سلامتی شما هم لباس استاد خود هستید که فرموده اند: مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیرَنی عَبداً ! و اینک چندی نیست که آن استاد اخلاق و حکمت به سوی جایگاه ابدی خود سفر کرده، شما بی محابا البته به روش سئوال تهمت انحراف به ایشان می زنید! آیا حقیقتا نمی توانستید این سئوال خودتان را از استاد مرحوم خویش در زمان حیاتش که به آسانی نیز به او دسترسی داشتید درمیان بگذارید و جواب مستوفی بگیرید؟یا اینکه اکنون خدای نخواسته با تحریف شخصیت و ترور فکری او نگذارید تا دیگران از زلال اندیشه های ایشان روشنائی بگیرند؟ آیا شما نیز به جریان تحریف پیوسته اید و برای ما کم کم روشن می شود؟
    • مرتضی IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      0 1
      دوست عزیز این عبارت عربی که آوردید( من علمنی حرفا...) فکر نمیکنم روایت باشد.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    لحن جناب جعفریان مناسب نبود، بالاخره آقای مصباح استادش هم نباشه، اندازه پدرش سن داشته و عالمی بوده اما نقطه اصلی حرفش غلط نبود بالاخره بخواهیم یا نخواهیم، «فلسفه» از قدیم الایام مورد اقبال علماء نبوده و بلکه عموما از حوزه طرد میشده. درست یا نادرستش به کنار، اما اصل مطلب صحیح هست. مگر نبود که ملاصدرا را تبعید کردند، مگر نه این بود که شهریه فلسفه خوان ها در نجف قطع بود، مگر نه این بود که ظرف آب پسر امام در فیضیه به جهت پدرش نجس پنداشته میشد، و خیلی مگر های دیگر ... همین الانش شما برید از مراجع مخالف فلسفه که کم هم نیستند بپرسید: شما این راه توحیدی-فلسفی مرحوم آقای مصباح را میپسندید؟ بعید میدانم جواب «آری» بشنوید! حفظ احترامشان در جای خود، اما مذاق اعتقادی ایشان به خیلی ها خوش نمیامد و این یک واقعیت است.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    به منظور عدم تحریف تاریخ ، یک سئوال از جناب جعفریان! آیا به عقیده شما مرحوم امام راحل و علامه طباطبائی که اساتید مسلم فلسفه بودند غیر از فقه و اصول و تفسیر و سایر علوم معارفی و اخلاقی و یا حضرات آیات بهجت و بهاء الدینی که از اساتید مسلم اخلاقی و معارفی بودند منهای سایر امتیازاتشان و اینکه همگی این بزرگان به وثاقت و لیاقت و حتی عدالت ولو عدالت فقهی آیت الله مصباح به نوعی ابراز شهادت و یا تأئید کرده بودند به اندازه سئوال شما نسبت به تفسیر دین و انحراف بدخیم آن از سوی آقای مصباح اطلاع نداشتند؟ حال آنکه آن بزرگوار شاگردی خود در تمام یا اکثر علوم عقلی و نقلی را از محضر این اساطین درجه یک حوزه فراگرفت!
  • برای نویسندگان متن متاسفیم IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    برای نویسندگان متن متاسفیم چرا سعی در انکار وقعیت دارند؟ آیا حقیقتا نمی‌دانند بسیاری از علمای همین امروز قم مخالف جدی فلسفه هستند و آن را انحراف می دانند و البته برخی نیز نجس میدانند این اوضاع قم است اوضاع مشهد و عراق و جاهای دیگر که روشن تر است امروز فلسفه در مشهد در چه اسارتی به سر می برد آقایان نویسنده این متن ـ این ها را نمی دانند یا خود را به ندانستن می زنند
  • محمد جواد نخودساز IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 1
    بسم ربّ الشهداء و الصّدیقین العلماء باقون مابقی الدّهر روح استاد عالم ربّانی حضرت آیت مصباح یزدی (ره) با امامان معصوم (ع) محشور باد.الفاتحه مع صلوات مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل شده است که؛ «مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا»؛[7] از هرکس گفته‌اى آموختى، بنده‌اش شده‌اى.عوالی اللئالی، ج ‏1، ص 292 که به نوعی تایید کننده جمله مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیرَنی عَبداً است. ضمنا تا جائی که ما متوجه شدیم دغدغه آیت الله مصباح عمر و زید و بکر و اشخاص و احزاب کذا نبود بلکه پاسخگوئی به شبهات و اغراض پنهان شبه روشنفکرانی بود که به ظاهر عرضه کننده کالای کم یاب اندیشه های روشنفکری بودند اما به واقع به دنبال شهوت شهرت و معروفیت کاذبی بودند تا از پی آن مردم و بخصوص جوانان را فریب دهند و پایه های اعتقادی و معرفتی آنان را سست کنند. براستی می خواستم به جناب جعفریان بگویم اکنون که استاد عزیز از میان ما رخت بربسته و به سرای باقی شتافته بد نیست شما سئوالتان را به صورت مناظره دو طرفه ولو کتبی از طریق شاگردان ایشان مطرح کنید تا بدانیم که رای و نظر صواب کدام است؟
  • ناشناس IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    سلام جریانی که توانست بعد از جنگ ریل حرکت انقلاب را بسوی لیبرالیسم هدایت کند در ده سال اخی با دام های به ظاهر علمی (سمینارهای خارجی و گده یا سمینارهای داخلی) عده ای از نخبگان حوزه و دانشگاه در دام خود قرار دهند. معمولا افرادی مثل جناب استاد جعفریان در حوزه های غیر تخصصی اظهار نظر نمی کرد الان مدتی به بسیاری از موارد غیر تخصصی مانند فلسفه و علم تاریخ و غیره اظهار نظر غیر تخصصی و سیاسی و عوامانه می کند.
  • داودامیری IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    باسلام ودرودبه روح بزرگ ایت الله مصباح ،لازم به ذکراست درموردایشان بایدشخصیتی عظیم مثل حضرت اقا سخن بگویند وهرکسی دراین جایگاه نیست .
  • حسین IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 0
    جناب جعفریان میشه به روش خودتون جواب داد. مثلاً اینکه شما دوتاخط تاریخ بلدی اونم بعضی توش حرف دارند.....