جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خانه امن

حوزه/ کارشناس و منتقد حوزوی سینما و تلویزیون بر لزوم حمایت مسئولان و متولیان فرهنگی از تولید فیلم ها و سریال های استراتژیک در کشور تأکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی آتش زر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که تولید و پخش فیلم و سریال های استراتژیک جزو مهم ترین بایسته های رسانه ای در کشور ماست، اظهار داشت: به ویژه در این خصوص از رسانه ملی انتظار می رود که هزینه و سرمایه گذاری لازم را انجام دهد، چه آن که به هر حال در کنار بُعد سرگرمی و آموزش، یکی از کارکردهای اصلی رسانه، تلاش در جهت تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی است و این که در مباحث کلان و استراتژیک گام های جدی تری بردارد.

وی افزود: از این رو صدا و سیما باید هر ساله، سریال هایی از جنس" گاندو" و "خانه امن" بسازد به طوری که آثاری هم در حوزه مسایل اجتماعی و هم در حوزه مسایل امنیتی و سیاسی و ضدجاسوسی داشته باشیم که اتفاقاً این ژانر برای مخاطب عام، جذابیت های خاص خود را به همراه دارد.

این پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به این که انقلاب اسلامی در طول سال ها و دهه ها فراز و نشیب خود، سوژه ها و موضوعات جذاب بسیاری برای کار کردن در عرصه هنر و رسانه دارد، گفت: قبل از هر چیز باید بدانیم و آگاه باشیم که انقلاب اسلامی در وهله ی نخست ماهیت فرهنگی دارد، در عین حال که شاخصه های مبارزات سیاسی در آن نیز پررنگ است و از این رو در پرداختن به سوژه های مرتبط با حوزه انقلاب باید این مهم حتماً مورد توجه باشد.

وی افزود: همچنین در سال های اخیر با گسترش جریان تکفیری در منطقه و از آن سو تقویت جریان مقاومت اسلامی، سوژه هایی در عرصه بین المللی در اختیار داریم که از دل آن ها می توان آثاری حتی بهتر و تأثیرگذارتر از " به وقت شام" تولید کنیم.

وی گفت: سال گذشته نیز شهادت سردار دل ها، حاج قاسم سلیمانی، سوژه و موضوع بسیار مهمی است که می توان به این مناسبت فیلم ها و سریال های قوی تولید کرد که با لحاظ استانداردهای حرفه ای، آثاری شاخص در ابعاد بین المللی باشند.

حجت الاسلام و المسلمین آتش زر همچنین با بیان این که ما باید بر روی جذابیت کارها بیش از پیش تأکید و تمرکز کنیم، افزود: گاهی اوقات به شکل غیرمستقیم و در عین حال به شکل حرفه ای می توان بر مخاطب هوشمند امروز تأثیر لازم را بر جای گذاشت، کما این که در سینمای غرب و آمریکا نیز با این رویکرد آثار مهم و قابل توجهی تولید شده که در طول سال ها توانسته بر مخاطب عام جهانی اثرگذار باشد مثل فیلم به نوعی کلاسیک" دکتر ژیواگو" ساخته "دیوید لین" که با حمایت مالی و سیاسی آمریکا در دنیا پخش شد و بسیار هم تأثیرگذار بود.

وی بیان داشت: وقتی آن ها برپایه اغراض و اهداف خود فیلم و سریال تولید می کنند، به راستی ما که این همه سوژه جذاب و الهام بخش داریم، چرا باید در این عرصه ها ضعیف و کم کار باشیم

منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون همچنین گفت: از سویی برخی کارگردان ها در کشور ما هر چند که فیلم های ارزشمندی می سازند اما واقعاً جذابیت و نگاه حرفه ای و استانداردها در آن کمرنگ است و این در حالی است که فرم و محتوا باید در کنار هم مورد عنایت باشد تا در نهایت خروجی کار، مخاطبان انبوه را به خود جذب کند.

وی افزود: در طول دهه های گذشته ما چه در رابطه با موضوعات انقلاب اسلامی و چه به خصوص سال های دفاع مقدس، فیلم ها و سریال های قوی و جذاب ساخته ایم که نشان دهنده دغدغه سازندگان و حامیان آن ها بوده، هر چند که گاهی آثار ضعیف و شعاری نیز ساخته شده و این در حالی است که ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند تولید و عرضه فیلم های حرفه ای اما با محتوای غنی و قوی هستیم که رویکردهای ما در بحث انقلاب را دنبال کند.

وی در خاتمه گفت: متأسفانه برخی هنرمندان ما اِبا دارند که در این زمینه ها فیلم و سریال بسازند و حال آن که قوی ترین کارگردان های دنیا و مخصوصاً هالیوود در ژانر سیاسی و امنیتی و فیلم های استراتژیک، آثار قوی و ماندگاری می سازند و به این وسیله بر مخاطب جهانی تأثیر می گذارند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha