سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
هفته کتاب و کتابخوانی

حوزه/ نشست پژوهشی« جنبش علمی و نقش علمای قرن چهارم در تولید علم» به همت کانون پژوهشی افق برتر مدرسه علمیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها شهرستان بم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در کرمان، حجت الاسلام خواجویی در نشست پژوهشی« جنبش علمی و نقش علمای قرن چهارم در تولید علم» که به همت کانون پژوهشی افق برتر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها بم برگزار شد، گفت: قرن چهارم جنبش علمی وسیعی در جهان تشیع واقع شد.

وی افزود: در قرن چهارم حکومت شیعی آل بویه سرکار آمد و از شیعیان و به خصوص عالمان دینی حمایت خوبی کرد و علما در آن زمان از فرصت استفاده کرده و سنگ تمام گذاشتند و خدمات علمی زیادی برای جامعه انجام دادند.

حجت الاسلام خواجویی ادامه داد: یکی از اقدامات علمی علما در قرن چهارم  پایه گذاری علم اصول و استفاده از عقل به عنوان یک منبع برای به دست آوردن علوم بود و دومین اقدام علما در باز شدن مرزهای علم، ایجاد مکتب ها و کانون ها برای بحث و بررسی و همچنین تأسیس حوزه ها بود.

وی افزود: سومین اقدام و جنبش علمی علما در قرن چهارم، تألیف کتاب های گرانبها و مرجع که امروزه هم از آن ها به عنوان مرجع استفاده می شود و همچنین ایجاد کتابخانه ها و بوجود آوردن زمینه برای تحصیل علم آموزی در این قرن فراهم شد.

این کارشناس حوزوی، چهارمین اقدام علما در قرن چهارم را  تربیت شاگردان ممتاز و برجسته برشمرد و افزود: این دانش آموختگان هر کدام یک وزنه سنگین برای جامعه شیعه بودند. 

وی اظهار کرد: شیخ مفید با پایه گذاری و نوآوری در علم کلام و اصول فقه راه استدلال را باز کرد، کلام شیعه را سر و سامان داد، نظم خاصی به علم بخشید و شاگردنش همچون سید مرتضی این پایه گذاری و توسعه در علم را ادامه دادند و علم اصول رواج خوبی پیدا کرد.

حجت الاسلام خواجویی تصریح کرد: شیخ مفید اقدام مهم دیگری که برای تحول علم انجام داد، ایجاد مکتب علمی در عراق بود و سید رضی شاگرد شیخ مفید مدرسه ای تأسیس کرد و آن را دارالعلم نامید. 

وی  اظهار کرد: شیخ طوسی در سال ۴۴۸ هجری حوزه علمیه نجف را تأسیس کرد که تا امروز اقتدار خودش را حفظ کرده و در آن زمان ۳۰۰ مجتهد تربیت کرد، این مکتب ها و حوزه ها در ایجاد جنبش علمی بسیار موثر بود و شیخ مفید شاگردانی برجسته و ممتاز همچون سید رضی سید مرتضی و شیخ طوسی تربیت کرد، که تحولات عظیمی ایجاد کردند. و کتب اربعه در این زمان تألیف شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha