پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علامه رفیعی قزوینی

حوزه/ آیت‌الله العظمی خوانساری که مرجع اول تهران بود، گاهی به‌طور نامحسوس، وجوهات شرعی مردم را به‌سوی آیت‌الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی روانه می‌کرد تا امر مرجعیت ایشان در شهر تهران به‌خوبی تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در صفحه مجازی «تاریخ حوزه علمیه تهران» آمده است:

به مناسبت ۲۴ دی سالروز رحلت علامه رفیعی قزوینی در سال ۱۳۵۳ش

در سال ١٣٨٠ق، آیت‌الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی به تهران آمد و از آن تاریخ تا پایان عمر شریفش، در این شهر اقامت گزید. ایشان در بدو ورود به تهران در مسجد آیت‌الله لواسانی واقع در گذر لوطی صالح اقامۀ جماعت می‌کرد و در مسجد بین‌الحرمین بازار تدریس می‌نمود.

کم‌کم وسعت دانش و موقعیت اجتماعی ایشان زمینۀ حضورش در مسجد جامع بازار را فراهم کرد. علامه رفیعی قزوینی در خانه‌ای که در مجاورت مسجد جامع قرار داشت و از قدیم، محل اسکان اعلم علمای تهران بود و پیش از ایشان، شخصیت‌هایی چون آقا شیخ علی بابا فیروزکوهی و سید محمدکاظم عصار و آیت‌الله العظمی سید احمد خوانساری در آن سکونت داشتند، اقامت گزید و در شبستان آیت‌الله شاه آبادی به اقامۀ جماعت پرداخت.

در این مدت، عمدۀ تدریس ایشان در منزل بود، با این‌حال گاهی نیز در مدرسه مروی حضور می‌یافت و به تدریس می‌پرداخت.

در این دوران مسئلۀ مرجعیت آیت‌الله رفیعی قزوینی مطرح و رسالۀ ایشان منتشر شد. بنابر برخی نقل‌ها آیت‌الله العظمی خوانساری که مرجع اول تهران بود، گاهی به‌طور نامحسوس، وجوهات شرعی مردم را به‌سوی ایشان روانه می‌کرد تا امر مرجعیت ایشان در شهر تهران به‌خوبی تقویت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha