پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: آیت الله مصباح یزدی، استادی کم نظیر و در کمال ادب و اخلاق بود.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در آیین نکوداشت آیت الله مصباح یزدی که امروز در مجتمع امام خمینی(ره)  قم برگزار شد، گفت: نگاه منطقی و فلسفی و ذهن فلسفی آیت الله مصباح، باعث شد که مباحث اخلاقی در حوزه قرآنی را به زیبایی به بحث بگذارند.تقسیم اخلاق به اخلاق فردی، اجتماعی و الهی از ابتکارات مرحوم آیت الله مصباح نبود ولی ابتکاراتی که در این حوزه های بحثی قابل مشاهده است، بسیار دقیق است. پیش از دهه هفتاد که آثار ایشان انتشار یافت مشخص است که ایشان در این مباحث کارهای عظیمی داشتند.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: ایشان در حوزه اخلاق در قرآن صاحب سبک بود و با مطالعه آثار ایشان به خوبی می توان این مباحث را مشاهده کرد. در توسعه ارتباطات انسانی این مباحث بسیار کاربردی است. ایشان در مباحث اخلاق در قرآن به مفاهیم کلی اشاره داشته است ولی سبک بیان  ایشان، در این حوزه از ابتکارات خاص ایشان است.


وی اظهارکرد: ما نیز اگر می خواهیم کتابی بنگاری و سخنی بگوییم باید این مباحث را به همین شکل تولید کنیم. همین نگاه باعث شده است که بسیاری از فیلسوفان کشورهای غربی به خصوص آمریکای لاتین به مباحث ایشان به این شکل توجه داشتند. ایشان در سفرهای آمریکایی در دانشگاه ها این مباحث را به خوبی مطرح می کرد.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهارکرد: یکی از بحث هایی که ایشان در جلد دوم اخلاق در قرآن مطرح می کند. آیت الله مصباح در کنار تالیف این آثار، خودش تمامی آداب تربیت اسلامی را رعایت می کرد و این تربیت در تمام وجوه شخصیتی ایشان مشخص است.امام صادق(ع) می فرماید تا زمانی که انسان به ادب کامل نرسد به بلوغ و جامعیت در حوزه دین و دنیا نمی رسد و ایشان در این حوزه به معنی جامع این کلام امام صادق(ع) را با خود دارند. ایشان در بحث پاسخ به شبهات آثار بسیار خوبی به جای گذاشتند و همچنین این مباحث را در جمع های گروهی و نخبگانی مطرح کردند.


حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: توسعه خودی یا توجه به خود واقعی در مقابل خودپنداری از جمله مسایل مهم در تربیت فردی است. بحث رابطه با خود از بحث های مهم و قوی است که در علم النفس و عرفان و فلسفه و... مطرح است. در رابطه انسان و خدا دو طرف رابطه مشخص است و توسعه رابطه انسان با خدا در جلد اول اخلاق در قرآن بیان شده است ولی در رابطه انسان با خود ایشان سه نوع نظر را نقل و نقد می کند. وی بیان می کند که بسیاری از سوالات و نکات است که باید روشن شود.


وی اظهارکرد: ایشان بیان می کند که اگر بینش ها و گرایش ها و مجموعه نیازهای فطری انسان را در نظر بگیریم، به سه مساله عمده می رسیم که شامل قدرت، علم و محبت است. ایشان به این نکته دقیق می پردازد که در این رابطه نفس و شئون نفس را باید مطالعه کرد.آیت الله مصباح یزدی عالمی با اخلاق و مودب و با اخلاق بود و از اساتید بزرگ حوزه علمیه است.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha