جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علی عباسی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی العالمیه اظهارکرد: آیت الله مصباح یزدی با نوگرایی علمی، جریان علمی قوی در حوزه سامان داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی، امروز در آیین نکوداشت آیت الله مصباح یزدی(ره) در مجتمع امام خمینی(ره) که به صورت برخط و حضوری برگزار شد،گفت: آیت الله مصباح یزدی توفیقات متعددی داشتند. دانشمندی که میان ابعاد مختلف، توفیق تجمیع داشت. هم آثار علمی فراوان و موثر از خود به جای گذاشت و هم شاگردان متعددی در عرصه های مختلف پرورش دادند که جامعه علمی ما از وجود آنها بهره مند هستند.

وی افزود: تاسیس مراکز علمی مهم و موثر و نقش آفرین در عرصه کشور و جهان از توفیقات بزرگ الهی به آیت الله مصباح یزدی بود. جریان سازی علمی و فکری از دیگر فعالیت های خاص آیت الله مصباح یزدی بود. ایشان جریان علمی فاخر را ساماندهی و هدایت کرد که توانست این جریان را در بدنه حوزه تولید کرده و به پیشروی کند.


رئیس جامعه المصطفی اظهارکرد: جنبه و بعد دیگر شخصیتی آیت الله مصباح یزدی، نقش آفرینی و اثرگذاری اجتماعی ایشان است. آیت الله مصباح یزدی در راستای فعالیت های منقطع از اجتماع فعالیت نداشت. بخصوص در دهه های اخیر با احساس مسئولیتی که نسبت به مسایل اجتماعی و فرهنگی داشت حضور تعیین کننده و موثری در عرصه های اجتماعی داشت.


وی گفت: ایشان اوایل انقلاب اسلامی به دلیل گستردگی مباحث چپ گرایی در جهان و به تبع کشور ما یک مساله مهم بود و ایشان به این موضوع به موقع ورود کرد. این ورود نیز عالمانه و دقیق بود. در این روزگار نیز ایشان تلاش وافری برای گسترش قلمروی علمی حوزه های علمیه داشت. یکی از ویژگی های حوزه علمیه قم در مقایسه با پیش از انقلاب و همچنین سایر حوزه های علمیه جهان دارد، توسعه ای است که در قلمروی علوم در این حوزه وجود دارد.


حجت الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: قطعا یکی از نقش آفرینان و پیشگامان توسعه این قلمرو، شخص آیت الله مصباح یزدی بود. ایشان با رویکرد نقادانه و علمی و با ملاحظه همه چارچوب های علمی در این عرصه ورود کرد که افق جدیدی برای حوزه علمیه به خصوص حوزه علمیه قم باز کرده است.


وی افزود: ایشان در هر عرصه ای که احساس تکلیف می کرد، بدون هیچ ملاحظه و بهانه ای حضور می یافت.  در رساندن پیام های فکری و فرهنگی و الهی چیزی جز خداوند متعال را در نظر نمی گرفتند و اهل محاسبه گری و مصلحت سنجی نبودند.


رئیس جامعه المصطفی اظهارکرد: آشنایی ایشان با اندیشه های دنیای جدید از ویژگی های خاص ایشان بود. شخصیت علمی ایشان در این زمینه بسیار ممتاز بود. ایشان انسانی عمیق بود که با تحولات دنیای جدید آشنا بود و به همین دلیل توانست فضای خاصی که  می خواست در این عرصه فعالیت کند را باز می کرد.


وی گفت: مجموعه موسسه امام خمینی(ره) امروزه به یک پایگاه علمی بین المللی مبدل شده است. ایشان از پیش از انقلاب در سفرهای خود در خارج از کشور آشنایی خاصی با مراکز علمی و دانشگاهی دنیا داشت. پس از انقلاب نیز ایشان اقدام بدیعی در حوزه علمیه سامان داد و آن هم اعزام طلاب به دانشگاه های خارج از کشور در عرصه های مختلف علمی بود که امروز از بسیاری از این شخصیت ها بهره مند هستیم.


حجت الاسلام والمسلمین عباسی عباسی تصریح کرد: بسیاری از آثار علمی ایشان امروز به متون علمی حوزه مبدل شده است و پایه های علمی و تحقیقی بسیاری نیز برای پژوهشگران ما بنیان نهادند. شخصیت ایشان شخصیت جامع و ذوابعاد بود و خداوند متعال این ویژگی ها را در این وجود مبارک قرارداد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha