پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراسم عزاداری ایام فاطمیه در مدرسه علمیه خواهران کوی علوی اهواز

حوزه/ خانم میانسالی که با عروس و نوه‌هایش عزاداری میکرد، با دیدن گفت‌وگویمان نزدیک‌تر آمد و ادامه داد: اگر این مراسم‌ها نبود چطور می‌توانستیم ذکر اهل‌بیت را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم؟ این بچه‌های ما نیاز دارند تا با ذکر مصیبت و خاطرات مجالس اهل‌بیت و چای روضه بزرگ شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، همزمان با ایام فاطمیه، تمام خیابان‌های کوی علوی اهواز به نشان عزا پرچم‌های سرخ و سیاه به تن کرده بودند. از کنار هر خانه که می‌گذشتی، گویی صاحب عزا را یافته‌ای! ساعت به حوالی ۹ که رسید زنان و دختران محله با لباس‌هایی به رنگ عزا و چشمانی که اشک در آن‌ها بیقراری میکرد میهمان حوزه علمیه فاطمه زهرا شدند.

مراسم با قصیده‌ای عربی و در رثای حضرت زهرا(س) آغاز شد. مدیر حوزه هر چند دقیقه یک بار بر توزیع ماسک‌ها نظارت میکرد و حتی بچه‌های میهمانان را برای اطمینان در مهدکودک گذاشت تا پروتکل‌ها به بهترین شکل رعایت شود.

قرائت قرآن، خطبه‌خوانی، مداحی، حدیث کسا بخشی از مراسم عزای بنت الرسول بود که با در کنار هم قرار گرفتن طلاب و همسایگان حوزه علمیه به بهترین نحو ممکن برگزار شد.

یکی از زنان محله که با دو فرزندش به مراسم آمده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه گفت: برای روز شهادت حضرت فاطمه(س) به چند جا دعوت بودیم اما دلم نیامد که مراسم عزای حوزه علمیه را از دست بدهم.

اینجا خطبه، حدیث کسا و احادیثی از حضرت زهرا (س) برایمان خواندند و سخنرانی حاج آقا منابی هم که به دو زبان عربی و فارسی انجام شد واقعا پرمحتوا بود، إن‌شاءالله این مراسم تداوم داشته باشد.

خانم میانسالی که با عروس و نوه‌هایش عزاداری میکرد، با دیدن گفت‌وگویمان نزدیک‌تر آمد و ادامه داد: اگر این مراسم‌ها نبود چطور می‌توانستیم ذکر اهل‌بیت را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم؟ این بچه‌های ما نیاز دارند تا با ذکر مصیبت و خاطرات مجالس اهل‌بیت و چای روضه بزرگ شوند.

من صبح زود آن‌ها را بیدار و لباس سیاه تنشان کردم و ازشان قول گرفتم که وقتی به حوزه آمدیم آرام یک‌جا بنشینند و درس یاد بگیرند؛ الحمدلله هم می‌بینید که چقدر با اشتیاق بر سینه می‌کوبند و هم‌صدا با ما بزرگ‌ترها یا زهرا سر می‌دهند.

ساعدی، یکی از طلاب حوزه، همانطور که چای را جهت توزیع آماده میکرد گفت: طلاب حوزه باید دائما با مردم در تعامل باشند چرا که آن‌ها از خود مردم‌اند.

وقتی مراسم ولادت و شهادت اهل‌بیت در حوزه برگزار می‌شود دیگر من یا شما معنایی ندارد و همگی ما می‌شویم.

همین الآن اگر کسی از بیرون بیاید و به مجلس نگاهی بیندازد تشخیص صاحب‌عزا قطعا برایش مشکل خواهد بود چرا که همه آستین‌ها را برای خدمت بالا زده‌اند.

کسی مثل من چایی می‌دهد، دیگری شعرهای حماسی می‌خواند، آن زن همسایه بر سینه می‌کوبد و یک خواهر دیگر زمزمه لطیف دعا را بر دل‌ها نازل می‌کند.

آنچه اهمیت دارد کمیت شرکت‌کنندگان و محل مراسم نیست بلکه کیفیت آن است، که ما طلاب الحمدلله هرساله تاثیر آن را بر همسایه‌های حوزه می‌بینیم.

در پایان نیز بعد از بازدید میهمانان از نمایشگاه کتاب، پوستر و بروشور سردار دل‌ها و صرف ناهار، عزاداران به معیت کادر حوزه و طلاب جهت غبارروبی مزار و تجدید عهد با شهدا به گلزار شهدا رفتند و دقایقی را میهمان فضای عطرآگین و مقدس بهشت‌آباد اهواز شدند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha