جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عزاداری فاطمیه بیت رهبری

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبران دینی به مکرون هشدار دادند

رهبران دینی فرانسه نسبت به قانون جدید برنامه ریزی شده از سوی «امانوئل مکرون»،رئیس جمهوری این کشور برای محدود کردن همه مذاهب می منظور مقابله با تروریسمی که بر اساس سیاست های ضد اسلامی غرب به اسلام نسبت داده می شود،هشدار دادند. «محمد مسعودی»،رئیس شورای مسلمانان فرانسه در این باره گفت: به طور قطع ما هم مخالف افراط گرایی هستند اما تصویب قانونی را که موجب بدنام کردن مسلمانان می شود به شدت محکوم می کنیم«اریک دو مولینز-بوفور » اسقف اعظم و رئیس اتحادیه اسقف ها در کمیسیون پارلمانی که پیش نویس این قانون را بررسی می کند گفت که این قانون در نهایت موجب محدود کردن کاتولیک ها می شود و همه ادیان را به عنوان خطرات امنیتی معرفی کند. وی افزود:این قانون به ویژه یکی از بندهای آن برای بررسی وضعیت مالی ادیان به منظور چک کردن و کنترل بودجه های خارجی می تواند این تاثیر را داشته باشد که که مذاهب به طور کلی و پیروان ادیان به طور خاص محدود شوند و نتوانند بسیاری از فعالیت های لازم را انجام دهند. اسقف اعظم فرانسوی همچنین گفت: ما حالا پیش نویس قانونی را داریم که خطر تغییر توازن کلی قانون 1905 و شیوه زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف را در پی دارد. خاخام «هائیم کورسیا» نیز در این باره گفت: قانونی که مسلمانان را هدف قرار داده است می تواند نه تنها به پیروان اسلام بلکه به به سایر ادیان و پیروان آنها نیز آسیب وارد کند. ماکرون طرحی جاه طلبانه را در واکنش به تروریسم پیشنهاد داده است که شامل بیعت کردن همه ادیان با قوانین و ارزش های فرانسه است و از آنجا که یک قانون نمی تواند فقط یک دین را هدف قرار دهد بنابراین این قانون قرار است برای همه ادیان اعمال شود.

رسوایی تاریخی کلیسا را وادار به عذرخواهی کرد

کلیسای کاتولیک ایرلند به خاطر یک رسوایی تاریخی، مجبور به عذرخواهی شد. گزارش یک کمیسیون تحقیق قضایی در ایرلند درباره بدرفتاری ها در مراکز نگهداری از مادرانی که خارج از چارچوب خانواده در این کشور صاحب فرزند شده بودند روز سه شنبه منتشر شد. در این گزارش به موارد زیادی از بدرفتاری و سوءاستفاده از این زنان و فرزندانشان در مراکزی که طی قرن بیستم تحت نظر کلیسای کاتولیک و حکومت ایرلند اداره می شد اشاره شده است. در گزارش کمیسیون تحقیق قضایی ذکر شده که هزاران کودک متعلق به این زنان جان باختند و در برخی موارد در گورهای دسته جمعی دفن شدند. اسقف ایرلند اعلام کرده پس از دهه‌ها، کلیسا این جرات را پیدا کرده که از افکار عمومی و بازماندگان این واقعه، عذرخواهی کند. میزان مرگ و میر نوزادانی که در این مراکز متولد شدند خیلی بیشتر از نرخ مرگ و میر نوزادان در سراسر ایرلند بود. در این گزارش آمده است که ۹ هزار نوزاد در ۱۸ مرکز نگهداری از آنها و مادرانشان طی قرن بیستم جان باختند. این رقم به این معنا است که از هر هفت نوزاد متولدشده در این مراکز یک نفر جانش را از دست داد. آخرین مرکز نگهداری این مادران و کودکان در سال ۹۰ میلادی بسته شد. قرار است نخست وزیر ایرلند هم به خاطر این رسوایی، از مردم عذرخواهی کند. در گزارش کمیسیون قضایی ایرلند، کلیسا ودولت به برچسب‌ زدن به زنان و سیاست‌های ضدزن متهم شده‌اند.

مسلمانان گرجستان علیه Mtavari بیانیه دادند

اداره مسلمانان گرجستان و هیئت روحانیان این کشور در بیانیه‌ای از مدیر کل کانال "Mtavari" این کشور خواست تا به دلیل مقایسه ناروا با خدا و پیامبر اسلام عذرخواهی کند. در این بیانیه از «گوارامیان» مدیر کانال تلویزیونی Mtavari خواسته شده است که بخاطر مقایسه نابجا با پیامبر اعظم(ص) و خداوند در این کانال تلویزیونی، عذرخواهی کند. زیرا حتی در مقام مقایسه هم نمی‌توان مسائلی را بطور بی جا به شخصیت پیامبران ارجاع داد. گوارامیان در تشریح نامه سرگشاده در خصوص خداحافظی بیدزینا ایوانیشلینی رهبر حزب رؤیای گرجستان از سیاست گفته که ساکاشویلی خداست و گوارامیا پیام آور او محمد است!

فیلم بانوی بهشت محکوم شد

جامعه روحانیت شیعه پاکستان و رهبران گروه‌های مذهبی این کشور در بیانیه مشترکی ضمن محکومیت فیلم ضدوحدت بانوی بهشت و اعلام برائت با عوامل دست نشانده دشمنان جهان اسلام، از دولت پاکستان خواستند در سطح بین المللی برای جلوگیری از این قبیل توطئه‌ها اقدام کند. بیانیه مشترک علمای ارشد شیعه پاکستان که روز چهارشنبه و همزمان با ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) منتشر شد، دسیسه مشترک عوامل شیطانی و تحت حمایت قدرت‌های استکباری از جمله رژیم صهیونیستی و دست نشانده‌های آنان در خاک انگلستان را به شدت محکوم کردند. این بیانیه که توسط ده‌ها تن از شخصیت‌های برجسته مذهبی به ویژه ۱۲ نفر از علمای ارشد جامعه شیعیان، روسای حوزه‌های علمیه و رهبران گروه سیاسی-مذهبی پاکستان امضا شده است، ضمن ابراز نفرت از حرکت ضد تقریبی و فرقه گرایانه مزدوران دشمنان اسلام به ویژه شخص یاسر الحبیبی تولید کننده فیلم بانوی بهشت، تاکید کردند: هدف اصلی این اقدام شیطانی تخریب فضای صلح و برادری میان ملت‌های مسلمان و تامین اهداف قدرت‌های استکباری برای جریحه دار کردن احساسات جامعه اسلامی است. علمای پاکستان با اعلام موضع و ابراز برائت از هرگونه اقدام در جهت تخریب وحدت، از پیروان دین مبین اسلام، فرقه‌های مذهبی و مبلغان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) خواستند تا چنین اقدامات تحریک آمیز را محکوم و علیه توطئه‌های ضداسلام و مسلمین در جامعه و در هر سنگری که برای برادران دینی خود خدمت می‌کنند، روشنگری و نقشه اصلی مزدوران سرویس‌های جاسوسی غربی-صهیونیستی را رسوا سازند. جامعه روحانیت پاکستان از دولت این کشور نیز قویاً خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از انتشار و بازتاب فیلم موهن بانوی بهشت در فضای مجازی و سایر رسانه‌های الکترونیکی پاکستان شده و بر لزوم اقدام موثر در سطح بین المللی برای جلوگیری از اقدامات تفرقه افکنانه تاکید کردند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان طی دیدار با وزیر امور مذهبی و تقریب ادیان این کشور، تولید و اکران یک اثر سینمایی به نام بانوی بهشت را جدیدترین توطئه قدرت‌های خارجی با هدف دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای و تخریب فضای صلح و برادری میان مسلمانان توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی را که باعث تفرقه باشد، خیانت به ساحت مقدس و نورانی نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) می‌داند. «پیر نورالحق قادری» وزیر امور مذهبی پاکستان نیز در واکنش به تولید فیلم ضدتقریبی بانوی بهشت، مواضع رسمی دولت ایران و مرجعیت این کشور را همسو با مواضع دولت و روحانیون پاکستان دانست و تاکید کرد: ساخت این فیلم اقدامی علیه وحدت است و ما برای روشنگری درباره این توطئه با علمای کشورمان در تماس هستیم و از نخست وزیر پاکستان نیز درخواست کردیم که از طرق دیپلماتیک این موضوع را با دولت انگلیس مطرح کند.

لندن مساجد را تعطیل کرد

در پی دستور «صادق خان»،شهردار لندن مبنی بر لزوم تعطیلی مکان های عبادی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مساجد بیشتری در لندن درهای خود را به روی نمازگزاران بستند. در پی دستور «صادق خان»،شهردار لندن مبنی بر لزوم تعطیلی مکان های عبادی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مساجد بیشتری در لندن درهای خود را به روی نمازگزاران بستند. این در حالی است که در حال حاضر در دستورالعمل های دولت آمده است که مردم می توانند با رعایت فاصله اجتماعی برای عبادت به مکان های عبادی بروند. با این وجود مساجد لندن با تاکید بر اینکه حفظ جان انسان ها از دستورات موکد در اسلام است اعلام کرده اند که تصمیم گرفته اند تا بر ای مبارزه جدی تر با کرونا تعطیلی را در دستور کار خود قرار دهند. مسجد مرکزی لندن یکی از مساجدی است که اعلام کرد برای کمک به پرسنل ارائه دهنده خدمات در بخش بهداشت و پزشکی به ویژه پرستاران در زمانی که موارد ابتلا به کرونا افزایش ناگهانی داشته است درهای این مسجد را می بندد. متولیان مسجد مرکزی لندن اعلام کردند که درهای مسجد تا اطلاع ثانوی به روی نمازگزاران بسته خواهد بود. آنها تاکید کردند: یکی از اهداف اصلی اسلام حفظ زندگی بشر است بنابراین از همه می خواهیم که در خانه بمانند و از رهنمودهای دولت پیروی کنند. در اوایل هفته جاری نیز مسجد شرق لندن تعطیل شد تا شرایط امن را برای همه شهروندان،نمازگزاران و نیروهای خود به وجود بیاورد. چندین مسجد دیگر در اطراف لندن نیز درهای خود را بسته اند. با این حال ، برخی از علمی اسلامی در لندن گفته اند از مساجدی که گزینه باز ماندن درهای خود را انتخاب کرده اند نیز حمایت می کنند.

شیخ عیسی قاسم علیه داعش بیانیه داد

آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن قتل 11 کارگر معدن در بلوچستان پاکستان به دست گروه تکفیری داعش اعلام کرد: داعش ویترین زشت، جعلی و بی تناسب با اسلام باقی خواهد ماند و از چشم همه، خواه کافر خواه مسلمان، خواهد افتاد. مشروح این بیانیه به شرح ذیل است: مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا (هر کس انسانی را جز به قصاص قتل یا {به کیفر} فسادی در زمین بکشد، گویی همه مردم را کشته است) داعش ویترین زشت، جعلی و بی تناسب با اسلام باقی خواهد ماند و از چشم همه، خواه کافر خواه مسلمان، خواهد افتاد حتی از چشم کسانی که از حقانیت و پاکی اسلام، مبرا بودن آن از بربریت و وحشی گری، احترام قائل شدن آن برای انسانیت انسان، ارزش قائل شدن آن برای حرمت خون و مجادله آن به بهترین شیوه، آگاه نیستند. در آینده از داعش به عنوان گروهی نام خواهند برد که خون بی گناهان را ریخت، شیوه‌های وحشیانه برای کشتار به کار برد، از اسلام هیچ بویی نبرد، با اخلاق ملت‌ها بیگانه بود، با بسیاری از اصول اسلام مخالفت کرد، در دین بدعت گذاشت و انسان‌هایی را کشت که شهادتین بر زبان جاری کرده بودند، نماز می‌خواندند، روزه می‌گرفتند، حج را ادا می‌کردند و اهل تزکیه و در زبان و عمل یکتاپرست بودند. آری داعش مسلمانان را مانند گوسفند ذبح می‌کرد داعش همچنین به عنوان عاشق ریختن خون، متلاشی کننده صفوف مسلمانان، نابودگر آرزوهای آنان، ایجادگر تفرقه و عامل گسیختگی ملت‌ها در اذهان ثبت خواهد شد. ضروری است تمام ملت‌ها اعم از سنی و شیعه از تمام طیف‌ها در برابر این بیماری مسری و مخرب متحد شوند و به نسل‌هایی که پرورش می‌دهند، درباره فریبکاری، بی رحمی، ناآگاهی و تهدید جدی داعش هشدار دهند. همه این ها، نگاه‌ها را سمت قتل عام هولناک اخیر و گردن زدن یازده مسلمان بیگناه معدنچی در پاکستان جلب می‌کند. آنان با هیچ کس سر جنگ نداشتند، اهل جنگ‌های عقیدتی هم نبودند و وارد بحث‌های مذهبی هم نمی‌شدند. داعشی‌ها چه قدر خلاف و عکس آیه شریفه یاد شده عمل کردند و بدون هیچ گونه حساب و کتاب و نگرانی، خون مسلمانان را بر زمین ریختند. بارالها! امت اسلام را یکپارچه گردان و از آنان در برابر نیرنگ هر دشمنی اعم از کافر، منافق، نادان و افراد گماشته شده برای جنگ با این ملت دفاع کن.

سخنان سیاستمدار هندی علیه مسلمانان حاشیه ساز شد

یک عضو شورای قانونگذاری حزب حاکم هند گفت: مسلمانان این کشور که به واکسن مورد تأیید دولت اعتقاد ندارند به پاکستان بروند. سنگیت سینگ سام، سیاستمدار اهل اوتارپرادش هند در سخنانی جنجال‌برانگیز گفت: مسلمانانی که به نخست‌وزیر نارندرا مودی و دانشمندان این کشور اعتماد ندارند باید به پاکستان مهاجرت کنند و در کار دانشمندان ما تردید ایجاد نکنند. وی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی برخی مسلمانان درباره استفاده از فرآورده‌های خوک در تهیه واکسن گفت: جای تأسف است که مسلمانان، به کشور ما، دانشمندان ما، نیروی پلیس ما و نخست‌وزیر مودی اعتماد ندارند. روح آنها متعلق به پاکستان است. آنها باید به پاکستان بروند و در مورد کار دانشمندان ما تردید ایجاد نکنند. برخی از مسلمانان در کشورهای مختلف جهان، نگران استفاده از فرآورده‌های گرفته شده از خوک در تهیه واکسن ویروس کرونا هستند. اظهارات این سیاستمدار عضو حزب حاکم هند، نمایانگر چهره دیگری از تبعیض و فشار علیه مسلمانان این کشور است که در دوره نخست‌وزیری نارندرا مودی شدت زیادی گرفته است. واکسیناسیون سراسری علیه کرونا در هند از ۱۶ ژانویه (۲۷ دی) آغاز می‌شود و بنابر اعلام مقامات این کشور، اولویت با کادر درمانی خواهد بود.

آستان قدس حسینی بیمارستان افتتاح کرد

آستان قدس حسینی تمام امکانات خود را برای مشارکت در مهار ویروس کرونا و محدود کردن پیامدهای اجتماعی و بهداشتی آن به کار گرفته است. آستان قدس حسینی، «بیمارستان الشفاء» در دشت نینوا را افتتاح کرد. این پروژه توسط آستان قدس حسینی و به توصیه شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله سیستانی و متولی شرعی آستان قدس حسینی، اجرا و از سوی حرم مطهر امام حسین (ع) به مردم نینوا اهدا شد. دکتر حسن التمیمی وزیر بهداشت عراق در کنفرانس مطبوعاتی مراسم افتتاحیه این بیمارستان اظهار داشت: «بیمارستان الشفاء ۱۵ یکی از بزرگترین مراکزی است که توسط آستان قدس حسینی اجرا شده و وزارت بهداشت مسئولیت تجهیز آن را بر عهده داشته است.» وی افزود: «ما از مرجعیت عالی آیت الله علی حسینی سیستانی، کمال تشکر و سپاس را داریم که از وزارت بهداشت حمایت می‌کنند. وی توضیح داد: «حمایت مرجعیت عالی و آستان قدس حسینی تنها منحصر به یک استان نبوده است، بلکه تاکنون ۲۴ بیمارستان و مرکز تخصصی برای مقابله با ویروس کرونا تجهیز شده است که این امر موجب تقویت زیرساخت‌های آینده وزارت بهداشت خواهد بود.» از سوی دیگر، مهندس حسین رضا مهدی، رئیس بخش پروژه‌های فنی و مهندسی آستان قدس حسینی اظهار داشت: «این بیمارستان از جمله مراکز درمانی محسوب می‌شود که این آستان در حمایت از وزارت بهداشت، در سراسر کشور عراق احداث نموده است.» وی توضیح داد: «امروز ما در منطقه برطلة، در دشت نینوا (مسیر موصل- اربیل) شاهد افتتاح بیمارستان الشفاء ۱۵ هستیم که پس از درخواست‌ اهالی منطقه، مبنی بر نیاز به بیمارستان و عدم وجود بیمارستان در این منطقه، آستان قدس حسینی اقدام به ساخت آن نمود. وی افزود: «مساحت کلی این بیمارستان پنج هزار و پانصد مترمربع و زیربنای آن دو هزار و دویست مترمربع است و کار تجهیز آن دو ماه به طول انجامیده است. این بیمارستان صد و بیست و پنج تختخوابی، دارای سالن جراحی مجهز، بخش ویژه زایمان، بخش دیالیز و سه بخش مجزای بانوان، آقایان و کلینیک‌های مشاوره است که هر کدام از این بخش‌ها دارای تعدادی تخت مراقبت‌های ویژه است.» گفتنی است که آستان قدس حسینی بنا بر رهنمودهای نماینده آیت الله سیستانی ، تمام امکانات خود را برای پشتیبانی و مشارکت در مهار شیوع ویروس کرونا و محدود کردن پیامدهای اجتماعی و بهداشتی آن به کار گرفته است و این اقدامات نه فقط یک استان بلکه تمام استان‌های عراق را در برمی‌گیرد.

روحانیون هند حادثه تروریستی پاکستان را محکوم کردند

روحانیون هندی فاجعه اخیر وحشیانه گروهک تروریستی داعش در سر بریدن کارگران شیعه در معدن زغال سنگ در پاکستان را محکوم کردند. حجت الاسلام و المسلمین مولانا سید عباس باقری رئیس هیئت علمای شیعه آندرا پرادش هند و قاضی دولتی هند در بیانیه محکومیت خود گفت: ۱۱ نفر از شیعیان حیدر کرار جامعه هزاره را در شهر کویته پاکستان، گروه تروریستی داعش که ابزار دست استکبار و استعمار هست، شهید کردند. وی افزود: هیئت شیعه علمای آندرا پرادش فاجعه ماخ را به شدت محکوم می کند و به خانواده های قربانیان این حادثه تسلیت گفته و برای آنها صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می کند. حجت الاسلام و المسلمین سید حسن موسوی رئیس انجمن شرعی شیعیان کشمیر هم با اظهار تاسف از این فاجعه بزرگ گفت: اگر تروریست هایی که در کشتار شیعیان هزاره دست داشتند زودتر مجازات می شدند، این فاجعه غم انگیز اخیر رخ نمی داد. این وظیفه دولت پاکستان است که از جامعه هزاره محافظت کند و وظیفه دولت پاکستان و دادگستری پاکستان است که تروریست ها را به محاکمه بکشاند. وی افزود: تروریست های وهابی تهدید بزرگی برای تمامیت ملی و اراضی پاکستان است و دولت پاکستان باید به این امر توجه کند. حجت الاسلام والمسلمین سید علی هاشم عابدی هم گفت: کشوری که به نام مسلمانان ساخته شده است، در آن نه مسلمانان در امان هستند و نه حرمت مقدسات اسلامی محفوظ است. جنایتکارانی که خون افراد بی گناه را به آسانی می ریزند، آزادانه در حال پرسه زدن هستند و کشتار و ناپدید شدن افراد بی گناه همچنان ادامه دارد. وی گفت: به یاد داشته باشید همانطور که این تروریستهای نادان جنایتکار هستند، حاکمان نیز به همان اندازه در جنایت شریک هستند. ان شاءالله خون بی گناهان هر دو را غرق خواهد کرد. حجت الاسلام و المسلمین سید تقی عباس رضوی معاون رئیس بنیاد اهل بیت(ع) هند هم گفت: حادثه ای که در ماخ رخ داد فراموش نشدنی است و آه قربانیان باعث شرمساری قاتلان خواهد شد. وی گفت: بیجا نیست که بگوییم شرایط نامساعد فعلی در پاکستان یا اطراف پاکستان وجود دارد، مسئول این امر افرادی از شیعیان تندرو و سنی مذهب هستند که توسط عناصر بین المللی ضد اسلامی تحریک می شوند که با اظهارات تحریک آمیز خود کل محیط را مسموم می کنند. وی تاکید کرد: در وحدت میان مسلمانان موفقیت ما نهفته است و این راه حل همه مشکلات فعلی ما است. همچنین حجت الاسلام والمسلمین احمد ارمان امام جمعه مسجد جامع لارسی پشکام کارگیل، با ابراز تاسف از فاجعه ماخ و به شدت نسبت به عدم موفقیت دولت پاکستان در جلوگیری از نسل کشی شیعیان در پاکستان، گفت: تروریست های دوران یزیدی بار دیگر بشریت را لکه دار کردند و یک بار دیگر در پاکستان خون پیروان اهل بیت (ع) را به آسانی ریختند. وی گفت: کشتار بی رحمانه ۱۱ کارگر معدن ذغال سنگ در استان بلوچستان پاکستان که از قبیله هزاره و متمسک به اهل بیت (ع)بودند، نمونه بارزی از تجاوزات مداوم علیه شیعیان در پاکستان است. تنها تقصیر این شهدا این بود که به اهل بیت (ع) متمسک بودند.

فرانسه اسلام را تهدید تروریستی خواند

کنیت روث، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر در گفت‌وگو با فرانس پرس تأکید کرد: ما به شدت نسبت به روش دولت فرانسه در مقابله با تهدیدات تروریستی نگرانیم. زیرا به نظر می‌رسد که دولت این کشور اسلام را به طور کلی یک تهدید تروریستی به شمار می‌آورد، و این اشتباهی فاحش استوی افزود: فرانسه با وجود آداب و رسوم سکولار جامعه این کشور، باید نسبت به حقوق مردم خود برای ابزار ایمان و عقایدشان احترام بگذارد. روث ادامه داد: اگر دولت فرانسه شیطنت کرده و ابراز ایمان را با خشونت یکی بداند، موجب دوری مردم از دولت شده و پیروان ادیان را مجبور خواهد کرد که فعالیت‌های مخفیانه انجام دهند؛ و پایان این اقدامات بسیار خطرناک خواهد بود. روث این سخنان را در واکنش به پیش‌نویس دو قانون در فرانسه، یعنی قانون «امنیت عمومی» و طرح انزواطلبی ارائه کرد. ماده ۲۴ پیش‌نویس قانون امنیت عمومی خشم مردم این کشور به ویژه در بخش مطبوعات را برانگیخته است، به طوری که این قانون را مخالف آزادی رسانه‌ها می‌دانند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر نیز این قانون را محکوم کرده‌اند. روث در این باره گفت: باید دولت به این مسئله اعتراف کند که روزنامه‌نگاری و فعالیت‌های شهروندی قانونی است و می‌توان از نیروهای پلیس در زمان برخورد با شهروندان تصویربرداری کرد.

آمریکا آستان قدس رضوی را تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا در واپسین روزهای دولت ترامپ، 16 نهاد و دو فرد ایرانی را در فهرست تحریم ها قرار داد. براساس این گزارش، آستان قدس رضوی و تولیت آن حجت الاسلام و المسلمین "احمد مروی" و موسسه دانش بنیان برکت تولیدکننده ویروس ایرانی کرونا و "محمد مخبر" رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) توسط آمریکا تحریم شدند. شرکت تولید نیروی برق آبادان، آستان قدس رضوی، موسسه دانش بنیان برکت، شرکت کمباین سازی ایران، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، موسسه حسابرسی مفید راهبر، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، شرکت معادن قدس رضوی، شرکت کاشی سنتی قدس رضوی، شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی، سازمان اقتصادی رضوی، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی، شرکت توسعه نفت و گاز رضوی، شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی، شرکت شهاب خودرو و شرکت توسعه حفاری تدبیر 16 نهادی بودند که در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفتند. دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ سال 1397، تحریم‌های مختلفی را به‌ بهانه‌های واهی علیه ایران وضع کرده است تا فشار حداکثری را بر ایران وارد آورد.

علمای بحرین خواستار اعلام وضعیت شیخ عاشور شدند

علمای بحرین در بیانیه‌ای خواستار اعلام فوری وضعیت، کجایی و سرنوشت شیخ «زهیر عاشور» روحانی شیعی در زندانی در بحرین شدند. خانواده شیخ «زُهیر عاشور»، روحانی شیعی بحرین که به بیش از ۷۰ سال حبس محکوم است، طی شش ماه گذشته از او بی‌خبرند. گفته ‌های فعالان حقوق بشری حاکی است که شیخ زهیر عاشور در پی اعتصاب غذا در اعتراض به ممانعت از برپایی شعائر دینی در دهه محرم در زندان مرکزی بحرین «جو»، به ساختمان قرنطینه و جدا از دیگر زندانیان منتقل شده است. به همین مناسبت و به دعوت خانواده شیخ، امشب و فردا کمپینی با هشتگ #الشیخ_زهیر_عاشور در شبکه‌های مجازی به راه افتاده است‌.

«سلیمانی‌ها» وارد کتابفروشی‌ها شدند

کتاب «سلیمانی‌ها»؛ روایت‌هایی از بازتاب شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در زندگی مردم، به همت انتشارات «راه یار»، چاپ و راهی بازار نشر شد. در بخشی از مقدمه کتاب «سلیمانی‌ها» می‌خوانیم: «کتاب پیشِ رو افزون بر بیان خاطرات در غم فراق حاج قاسم و یارانش، روایتی است از عزم‌ها و تحول‌ها که کمترین اثر ثبت و ضبط آنها، کمک به تاریخ برای به یاد سپردن آن رویداد بزرگ است؛ اما کاربرد اصلی‌اش، در استخراج روش‌ها و تکنیک‌های فرهنگی و تربیتی جوشیده از میان زندگی مردم است. رفتن به سراغ تجارب مردمی، کشف و استخراج این روش‌ها و تکنیک‌ها، مداقه کردن در آن‌ها و تشخیص سره از ناسره، غنی‌سازی و بازگویی آن‌ها باعث می‌شود این جریان مبارک کوثر شود. همچنین، ثبت این بازتاب‌های اجتماعی، به خوبی حاج قاسم را در آینه ادراک مردمی روایت می‌کند و خود مانع تحریف روایت حاج قاسم در طول زمان می‌شود. در ذهن مردم، حاج قاسم با مبارزه و مجاهده و قیام مستمر، با همراهی با ولایت، با اخلاص، با سازش نکردن با فساد، با سازش نکردن با آمریکا، با ساده‌زیستی، با تدبیر در رأی، با نشست و برخاست با مستضعفان و محرومان، با خدمت بی‌منت و بدون تکبر، نقش بسته است و نمی‌توان به سهل‌اندیشی و سازشکاری و ریاست‌طلبی مصادره‌اش کرد.» در بخش دیگری از این مقدمه آمده است: «تجربه‌نگاریِ بررسی بازتاب شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس در زندگی ما، در آبان ۱۳۹۹ با همراهی نیروهای جهادی مردمی و با انجام مصاحبه‌های تلفنی و مجازی ناظر به دو محور اصلی آغاز شد. این دو محور عبارت‌اند از: ۱. ثبت رویدادها و احوال مردم در دی و بهمن ۱۳۹۸ (شهادت و چهلم) و تحولات درونی و تصمیمات ناشی از آن تحت تأثیر این واقعه؛ ۲. نشان دادن استمرار فعالیت‌های انجام شده و در حال انجام با یاد سردار و الگوسازی‌هایی که افراد از شخصیت سردار سلیمانی برای خود و دیگران در عرصه‌های گوناگون صورت داده‌اند. براین اساس، با بیش از ۵ هزار نفر از اقشار گوناگون جامعه، اعم از مادران، معلمان، طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان، اصحاب رسانه، اصناف و کسبه بازار، نیروهای مدافع حرم زینبیون و فاطمیون، مادران شهدا، شعرا، غیرایرانی‌ها و... ارتباط گرفتیم و خاطراتشان را دریافت کردیم و ۹۲ خاطره را برای انتشار در این کتاب برگزیدیم.» این کتاب، خاطرات و روایت‌های مردمی درباره شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را در سه فصل «قهرمان خانه ما؛ اثر شهادت در فضای تربیتی و قهرمان‌سازی در خانواده»، «ملت قهرمان؛ اثر شهادت بر تصمیمات و اقدامات مردم جامعه‌ی ایران» و «سردار امت؛ اثر شهادت بر مردم دیگر کشورها و بازتاب آن در فضای بین‌الملل روایت کرده است. کتاب «سلیمانی‌ها» که تحقیق و مصاحبه‌های آن برعهده مهدی خلیلیان، موحد، زینب ناجی جمال و مرضیه هاشمی بوده و تدوین آن هم به همت فریده الیاسی‌فرد، سمیرا چوبداری، مرضیه ذاکری و لطیفه نجاتی انجام شده است، در ۲۰۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۲ هزار تومان از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب‌ها علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به صفحات مجازی این ناشر به نشانی raheyarpub@ و یا سایت vaketab.ir مراجعه کنند.

نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی برگزار شد

همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی، فردا، شنبه، ۲۷ دی ماه در روز بزرگداشت شهدای جهاددانشگاهی، ساعت ۱۱ در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به صورت مجازی برگزار می‌شود. در این مراسم سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام شکری، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به ایراد سخن خواهند پرداخت. یادآوری می‌شود، ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در پی بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط رژیم بعثی، ۲۲ نفر از فعالان دانشجو که در حال پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس بودند، به شهادت رسیدند. همچنین، علاقه‌مندان با مراجعه به سامانه یکپارچه رویدادهای معاونت فرهنگی (رویتاب) به آدرس roytab.ir  یا به آدرس meeting.acecr.ac.ir ، با رمز عبور ۱۲۳۴۵۶ می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

آمریکا درخواست سازمان ملل را رد کرد

واشنگتن درخواست سازمان ملل برای لغو تصمیم خود در قرار دادن نام گروه انصارالله یمن به عنوان یک سازمان تروریستی را رد کرد. آمریکا مدعی شد مکانیزمی برای کاهش تأثیر این طبقه‌بندی بر اوضاع بحرانی مردم  یمن اتخاذ می‌کند. ریچارد میلز، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل به شورای امنیت که کشورش اخطارهای مربوط به پیامدهای بشردوستانه تصمیم خود در مورد سازمان انصارالله را دیده است و اقدامات لازم را برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه و واردات کالاهای ضروری به یمن انجام خواهد داد. وی مدعی شد: ما معتقدیم که اگر می‌خواهیم مسیر سیاسی به جلو حرکت کند، این گام  درستی است که باید برای ارسال پیام درست دنبال شود. چندین مقام سازمان ملل روز پنجشنبه با واشنگتن تماس گرفتند تا تصمیم خود در تروریستی خواندن انصارالله را لغو کند زیرا از نظر آنها منجر به وخامت اوضاع انسانی در یمن از جمله احتمال قحطی بی‌سابقه می‌شود. مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن با بیان اینکه مصالحه میان طرف‌های یمنی امکان‌پذیر است، گفت: نگرانی ما از این است که  قرار دادن نام حوثی‌ها (جنبش انصارالله) در فهرست سازمان‌های تروریستی، تاثیری نگران‌کننده روی همه طرف‌های درگیر بگذارد. وی از آمریکا خواست به‌خاطر انگیزه‌های بشر دوستانه، هر چه سریع‌تر از تصمیم خود مبنی بر تروریست خواندن جنبش انصارالله یمن صرف نظر کند. مسئول کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل نیز پیشتر هشدار داد که این اقدام مقام‌های کاخ سفید، یمن را با قحطی کم‌سابقه مواجه خواهد کرد که نمونه آن در ۴۰ سال گذشته روی نداده است.

آیسسکو گزینه پایتخت جهان اسلام را روی میز گذاشت

سلیم بن محمد مالک، مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) از پیشنهاد این نهاد برای معرفی شهر تازه آزاد شده شوشا در جمهوری آذربایجان به عنوان پایتخت جهان اسلام خبر داد. در چارچوب بازدید از سرزمین‌های تازه آزاد شده جمهوری آذربایجان هیئتی به سرپرستی سلیم بن محمد المالک، مدیر کل آیسسکو از منطقه آغدام بازدید کردند. اعضای این هیئت در جریان این سفر چهارشنبه (۲۴ دی) با الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز دیدار کردند. سلیم بن محمد المالک؛ مدیرکل آیسسکو در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنار کریموف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان گفت: پیشنهاد دادیم که شوشا پایتخت جهان اسلام اعلام شود. در حال حاضر افتتاح یک دفتر منطقه‌ای در باکو مناسب است اما پس از بازسازی شوشا می‌توان دفتر منطقه‌ای آیسسکو را به این شهر منتقل کرد. فکر می‌کنم این نام‌گذاری به‌زودی رخ دهد. از سوی دیگر انار کریموف نیز سفر مسئولان آیسسکو به آذربایجان را رویداد مهمی برای این کشور دانست. وی افزود پیش از این باکو در سال ۲۰۰۹ و نخجوان در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شده بودند. به گفته وی در مناطق تازه آزاد شده آذربایجان، ۳۷۲ بنای تاریخی فرهنگی شناسایی شده است.  کریموف ادامه داد: شوشا از مین‌ها پاکسازی شده و این شهر پایتخت فرهنگی آذربایجان نام گرفته است. وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان افزود: آیسسکو ۲۰۲۱ را سال «نظامی گنجوی» در آذربایجان اعلام کرده و برنامه‌های متعددی به این مناسبت برگزار خواهد شد که در آن به نقش نظامی در خدمت به جهان اسلام و کل جهان پرداخته می‌شود.

مسجد النبی قرآن‌های خطی را به نمایش گذاشت

اداره امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) اعلام کرد که آماده‌سازی و اعلام افتتاح «نمایشگاه دائمی نسخه‌های خطی نادر در مسجدالنبی» مراحل پایانی خود را سپری می‌کند که علاوه بر مستندسازی میراث کهن اسلامی، شاهکارهای دانش اسلامی و تولیدات فکری عربی و اسلامی را در نسل‌های مختلف بازتاب خواهد داد. اداره امور حرمین شریفین در تفاهم‌نامه‌ای با تولیت مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) برنامه‌های علمی دیگری را برای بازدید زائران مدینه از داخل و خارج از کشور تدارک دیده‌اند که طی آن نقش نسخه‌های خطی در طول تاریخ عرب تبیین می‌شود و اطلاعات مفیدی در اختیار محققان و کارشناسان قرار می‌گیرد. نمایشگاه دائمی نسخه‌های خطی نادر در مسجدالنبی(ص) با هدف ایجاد بستری مقدماتی در زمینه تدوین تاریخ دو مسجد مقدس فعالیت خواهد کرد و مهمترین پروژه‌های علمی شهر پیامبر اعظم(ص) همچون تاریخ اسلامی این شهر و نیز نسخه‌های خطی قرآن را که در دوران مختلف به نگارش در آمده است، به نمایش خواهد گذاشت.

آزمون قرآنی آنلاین «سردار آسمانی» برگزار شد

آزمون آنلاین حفظ سوره مبارکه حشر و آزمون تفسیر سوره واقعه با محوریت کتاب تفسیر نمونه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ویژه افراد بالای ۱۵ سال صبح امروز، ۲۶ دی‌ماه، به مناسبت اولین سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار شداین آزمون با همکاری تیم فنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و سامانه «امجد» جهاددانشگاهی با همکاری اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان کرمان و اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اجرا شد. مجتبی عظیم‌پورتبریزی، معاون مالی و پشتیبانی امور استان‌های اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، تصریح کرد: حدود سه هزار و هفتصد نفر در آزمون حفظ سوره حشر و همچنین دو هزار و سیصد نفر برای آزمون تفسیر سوره واقعه به صورت مجازی ثبت نام کردند که در هر یک از آزمون‌ها، نیمی از افراد شرکت کردند. یکی از دلایل شرکت این تعداد به هنگام آغاز آزمون آنلاین، زمان ۱۵دقیقه‌ای در نظر گرفته شده بود و طبیعتاً عده‌ای از حضور در آزمون باز ماندند. عظیم‌پور با بیان اینکه آزمون با کیفیت مطلوبی برگزار شد، اظهار کرد: نتیجه آن بلافاصله در دسترس شرکت‌کنندگان قرار گرفت و به زودی بین افرادی که نمره بالای ۹۰ از ۱۰۰ را کسب کردند، قرعه‌کشی انجام و به ۳۱۳ نفر جوایزی اهدا می‌شود. ثبت نام اولین دوره مسابقات قرآن کریم یادواره سردار آسمانی حاج قاسم سلیمانی در سه مقطع خردسالان، نوجوانان و بزرگسالان از طریق سامانه سردار آسمانی به نشانی https://quranasemani.ir/ انجام شد.

رهبران مسلمانان بریتانیا برای واکسن کرونا کمپین زدند

دکتر هرپریت سود (Harpreet Sood)  که کارزار نظام بهداشتی بریتانیا علیه اطلاعات غیرموثق را رهبری می‌کند، گفت که پزشکان در حال حاضر برای کمک به تصحیح اخبار جعلی درباره واکسن کرونا به رهبران جامعه مراجعه می‌کنند. اخیراً برخی اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های واتس‌اپی این کشور منتشر  شده  که جوامع دینی را هدف قرار گرفته‌اند؛ از جمله این ادعاهای دروغین که این واکسن‌ها حاوی فرآورده‌های خاص حیوانی یا الکل هستند. دکتر سود گفت: نظام ملی سلامت بریتانیا در حال کار با رهبران دینی و همچنین شخصیت‌های مشهور و تأثیرگذار در یک کارزار جدید برای کمک به از بین بردن باورهای نادرست است که در فضای مجازی درباره واکسن به اشتراک گذاشته می‌شود. این در حالی است که گروهی متشکل از ۱۰۰ مسجد در بریتانیا اعلام کردند از نماز جمعه برای از بین بردن این باورهای غلط درباره واکسیناسیون استفاده می‌کنند. این کمپین از سوی شورای ملی مشورتی مساجد و امامان جماعت (MINAB)، با حضور امامان جماعت و رهبران جوامع راه‌اندازی شده که در حال زدن واکسن از آنها فیلم گرفته و پخش می‌شود. یک نظرسنجی در ماه دسامبر که از سوی انجمن سلطنتی بهداشت عمومی این کشور انجام شده است، نشان داد که فقط ۵۷ درصد افراد سیاه‌پوست، آسیایی و سایر اقلیت‌های نژادی در بریتانیا از کشف واکسن خوشحال هستند در حالی که ۷۹ درصد سفیدپوستان از این موضوع ابراز خوشنودی کردند. قاری عاصم، امام جماعت مسجدی در لیدز و رئیس شورای مشورتی مساجد و امامان جماعت بریتانیا گفت: واکسن کرونا که در انگلیس تجویز می‌شود، حلال بوده و از دیدگاه اسلام مجاز است و نباید در اعتبار آنها از دیدگاه اخلاقی تردید کرد. عاصم همچنین خطبه ویژه‌ای نوشت که در آن برخی از اخبار جعلی در مورد واکسن در شبکه‌های اجتماعی را نقد می‌کند. وی گفت: پیام من به جوامع مسلمان این است که آگاهانه انتخاب کنند و وقتی نوبت به واکسن زدن می‌رسد از این پیشنهاد استقبال کنند. وی افزود: با ایمان به اخبار جعلی درباره واکسن‌ها، فرصت را از دست ندهید. ما با استفاده از واکسن، از خود و دیگران در برابر آلوده شدن به این ویروس کشنده که در کشور ما فراگیر شده و به طور بالقوه جان انسان‌ها را تهدید می‌کند، محافظت می‌کنیم.

حوزه علمیه به بالندگی رسید

آیت الله اعرافی گفت: تاکنون بالغ بر ۲۰۰ هزار موقوفه حوزوی شناسایی شده است؛ در صورت احیای تنها بخشی از آن، حوزه‌های علمیه مستغنی از بودجه‌های ناچیز اعطایی خواهد بود. آیت الله اعرافی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین ثقفی، مشاور وزیر اقتصاد در امور ایثارگران، گزارشی از فعالیت‌های جدید حوزه‌های علمیه ارائه نمود و تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر اسناد بالادستی و برنامه‌های ۵ ساله را در ۴۰ محور و ۹۰۰ برنامه تنظیم نموده است. مدیر حوزه‌های علمیه افزود: طرح آمایش حوزه‌های علمیه با بیش از ۸۰۰ کارویژه روحانیت و ترسیم ۴۰۰ رشته و گرایش مقطع، تنها بخشی از فعالیت‌های اخیر حوزه‌های علمیه است. آیت الله اعرافی ترسیم برنامه ۵ ساله برای حوزه‌های استانی را از اهداف پیش روی حوزه‌های علمیه دانست و اذعان داشت: در حوزه‌های علمیه، تنظیمات دقیقی در راستای نظامات ساختاری و طراحی‌های سازمانی صورت گرفته است. وی در ادامه تشریح مباحث اقتصادی حوزه‌های علمیه، به تاسیس دفتر وقف و منابع پایدار اشاره نمود و ابراز داشت: تاکنون بالغ بر ۲۰۰ هزار موقوفات حوزوی شناسایی شده است؛ در صورت احیای تنها بخشی از آن، حوزه‌های علمیه مستغنی از بودجه‌های ناچیز اعطایی خواهد بود. مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تبیین الزامات و بایسته‌های اساتید، محققان و مبلغان در طرح آمایش حوزه‌، خاطرنشان کرد: از لحاظ طرح و برنامه حوزه‌های علمیه به بالندگی رسیده است و تاکنون ۲۰۰ طرح راهبردی تدوین گردیده، که هوش مصنوعی و فقه معاصر تنها دو مورد از این طرح‌ها به شمار می رود. آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تاکید بر آینده روشن، پاسخگو و جامع حوزه‌های علمیه، ابراز داشت: با حفظ ملاحظات حوزوی و لحاظ همه جوانب و حساسیت‌ها، از مسیرهایی که بتواند حوزه را به سمت خودکفایی و تامین اعتبار طرح‌های راهبردی سوق دهد، استقبال می‌کنیم. بانک‌ها موظف هستند حداقل ۲ درصد از سود سالانه خود را در مباحث فرهنگی هزینه نمایندحجت الاسلام والمسلمین ثقفی، مشاور وزیر اقتصاد در ابتدای این دیدار ضمن تأکید بر لزوم احیای موقوفات حوزوی، بر اهمیت گسترش تعاملات حوزه و نظام تأکید نمود. وی در بخش دیگری از سخنان خود چشم اندازی از فعالیت‌های اقتصادی کشور ارائه نمود و با بیان این که بانک‌ها موظف هستند تا حداقل ۲ درصد از سود سالانه خود را در مباحث فرهنگی هزینه نمایند، اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه‌های موجود در این حوزه، عدم شفافیت و هزینه‌کرد بهینه این بودجه است.

آیت الله مروی عزادار شد

 حجت الاسلام شیخ مهدی مروی، برادر آیت الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه و عضو جامعه مدرسین که در ماموریت کاری و فرهنگی در کشور غنا به سر می برد، دار فانی را وداع گفت. پیکر وی در روزهای آینده به کشور منتقل و در زادگاه وی مشهد مقدس به خاک سپرده خواهد شد. چکیده ای از زندگی نامه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ مهدی مرویمرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی مروی در خانواده ای مذهبی و اهل علم تولد یافت. والد ایشان مرحوم آیة الله حاج شیخ محمد علی مروی از علمای بنام و انقلابی خراسان بودند. پس از دوران ابتدایی وارد حوزه علمیه شده و بعد از طی مقدمات، در محضر اساتیدی همچون آیة الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله و مرحوم آیة الله العظمی تبریزی شاگردی نمود. به اذعان اساتید معظم حوزه علمیه و سایر فضلا، آن مرحوم از نوابغ حوزه علمیه محسوب می شد. اشتغال به درس و بحث وی را از همراهی با نهضت حضرت امام خمینی (ره) و مبارزه با رژیم طاغوتی باز نداشت و در پی این مبارزات زندانی گردید. پس از پیروزی انقلاب نیز خود را وقف خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی نمود. خاطره حضور و همراهی ایشان در جبهه های نبرد حق علیه باطل از ایران تا لبنان فراموش نشدنی است. مرحوم حاج شیخ مهدی مروی در وزارت امور خارجه و در سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران در چند کشور و در سمت های مختلف انجام وظیفه نمود که آخرین ماموریت ایشان در سفارت ایران در کشور غنا بود و در حین خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران در این کشور به رحمت ایزدی پیوست.

بیت رهبر انقلاب برای عزاداری ایام فاطمیه اطلاعیه داد

دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مراسم‌ عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره) به صورت عمومی برگزار نمی‌شود و مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر انقلاب اسلامی از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد. متن اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن ایام شهادت صدیقه‌کبری حضرت فاطمه‌زهرا ها به اطلاع‌ می‌رساند مراسم عزاداری آن بانوی بزرگ اسلام که هر سال با حضور انبوه دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شد، امسال به علت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بدون حضور جمعیت برگزار، و مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) هر شب از شبکه‌ یک سیما و سایر شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha