شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سیده زهرا حسینی

حوزه/ مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) گفت: به تأسی به سیره نورانی حضرت زهرا(س)، می توانیم بنیان و کانون خانواده خود را هر چه بیشتر و بهتر مستحکم سازیم.

سیده زهرا حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که یکی از آسیب‌های جهان معاصر و ارتباطات نوین، ناظر به بحث کمرنگ شدن روابط عاطفی در درون خانواده هاست، ابراز داشت: جذابیت شبکه های اجتماعی و رسانه‌های ارتباط جمعی در روزگار ما، زمینه ایجاد فاصله بین افراد خانواده را فراهم کرده که خود این مسأله به شکاف بین نسلی نیز دامن زده است.

وی افزود: در این میان یکی از دغدغه های اصلی مادران به عنوان کانون محبت‌ورزی و مدیر داخلی خانواده، حفظ روابط عاطفی و تقویت محبت و گرمابخشی به محیط خانه در راستای استحکام بخشی به کانون خانواده است که در این خصوص البته می بایست از تعالیم و آموزه های ناب قرآن و عترت به ویژه سیره نورانی حضرت فاطمه(س) مدد بگیریم.

حسینی با اشاره به این که بر اساس تأکید روانشناسان و صاحب نظران، یکی از مهم ترین نیازهای انسان نیاز به محبت و عاطفه است، گفت:چنانچه فردی در کودکی از محبت و عاطفه سیراب نشده باشد، مراحل رشد و تعالی روحی او با مشکل همراه خواهد بود، چه آن که با توجه به تأثیر پذیری جسم از روح، در روند رشد جسمی او نیز مشکل ایجاد می شود.

استاد جامعه الزهرا(س) همچنین افزود: در واقع سیراب شدن کودک از محبت سبب رشد و خلاقیت کودک و کسب اعتماد به نفس و عزت نفس می شود، از این رو روش محبت آمیز از مهم‌ترین مباحث تربیتی به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال باید دانست گذشته از این که محبت یک نیاز ضروری برای انسان محسوب می شود، روش محبت‌ورزی باعث می‌شود رابطه قلبی و عاطفی بین فرزندان و مادر برقرار شده و در نتیجه اطاعت پذیری و تربیت سهل الوصول شود.

حسینی با اشاره به کلامی از امیرالمومنین علی (ع) مبنی بر این که "قلب‌های انسان‌ها، وحشی است هر کس به آنها محبت کند به او روی خواهد آورد"، گفت: بدون تردید با محبت‌ورزی و ایجاد کانون گرم عاطفی و روابط متقابل، زمینه برای گفتگوی صمیمی فراهم شده و این مساله باعث می شود تا فرزندان از خطر انحراف و جذب در گروه‌ها و همنشینی با دوستان ناباب در امان باشند و در دام محبت‌های ناسالم افراد ناشناس گرفتار نشوند.

وی یادآور شد: از این رو به خوبی متوجه می شویم که محبت از اولویت خاصی برخوردار می باشد که این موضوع را ما در زندگی سراسر عشق، سادگی، خلوص و بندگی حضرت زهرا (س) مشاهده می کنیم، به عنوان مثال با مراجعه به حدیث شریف کساء، می‌توان  نحوه صحبت کردن و پاسخگویی سراسر از عشق و عاطفه‌ی آن حضرت را با امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مشاهده کرد که با الفاظی همچون "ثمره فؤادی" و "قرة عینی" فرزندان عزیزش را مورد خطاب قرار می‌دهند که این نمونه‌ برجسته ای از ابراز محبت و عاطفه به فرزندان است.

مدیرکل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) همچنین در خاتمه گفت: البته باید توجه کرد همان گونه که در همه امور اعتدال و میانه روی شرط موفقیت است، در محبت ورزی نیز می بایست حقیقتاً از افراط و تفریط پرهیز شده و اعتدال در محبت ورزی حفظ شود تا به این وسیله بتوان کودکانی صالح و سالم از نظر روحی و جسمی تربیت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha