شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 939784
۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴

حوزه/ جلسه برخط نقد و بررسی «خطبه فدکیه و شبهات آن» در مدرسه علمیه زهرائیه نجف آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، فخری سمندری، در جلسه برخط بررسی «خطبه فدکیه و شبهات آن»، در مدرسه علمیه زهرائیه نجف آباد، به راویان خطبه فدکیه اشاره کرد و گفت: این روایت در کتاب های مختلف، هم از اهل سنت و هم از شیعه نقل شده است؛ از اولین کسانی که این خطبه را نقل کرده اند فرزندان حضرت امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام هستند.

استاد حوزه خواهران افزود: در نقل خطبه آمده است که خلیفه با بیرون کردن نیروهای حضرت زهرا(س) و گماشتن مأموران خود اقدام به غصب فدک نمود و وقتی خبر غصب فدک به حضرت زهرا(س) رسید، حضرت روسری بلند خودش را بر سر انداخت و جلباب خودش را پوشید و با شتاپ به سوی مسجد آمد.

وی بیان کرد: با حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در مسجد، میان زنان و مردان پرده ای کشیده شد، البته آمده است که گروهی از زنان حضرت را همراهی می کردند. بعد از کشیده شدن پرده حضرت شروع به صحبت کرد و در ابتدای صحبت خود اقرار به شهادت « أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له...» نمود و بعدا فرمود: تأویل این شهادت، خلوص است. یعنی تمام وجود ما شهادت می دهد و فقط بر زبان جاری نیست.

سمندی در ادامه ضمن قرائت و ترجمه بخش هایی از خطبه فدکیه به بیان شبهات پیرامون موضوعات مطرح شده در خطبه فدکیه پرداخت و گفت: یکی از شبهات مطرح شده این است که آیا حضرت زهرا(س) به دنبال چند هکتار زمین بوده است؟! که در پاسخ باید گفت: منظور این چند هکتار زمین نبوده است بلکه منظور محوری بوده است که در آن حق و باطل سنجیده شود. این مسئله سیاسی بوده است و هر جایی که فدک مطرح می شود مسئله ولایت هم مطرح می شود.

وی افزود: در زمان حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام وقتی خلیفه وقت، هارون، قصد برگرداندن فدک را دارد و میزان آن را از امام سوال می کنند؛ امام در جواب می فرمایند: اگر میزان آن را مشخص کنم، نخواهی داد و میزان آن شرق و غرب، شمال و جنوب است. هارون وقتی دید امام در حال روشنگری است و حق ولایت را مطرح می کند؛ به بحث پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha