شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد قمی در جمع خبرنگاران

حوزه/ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: به لحاظ شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه شاید نتوان به خوبی شاهد حمایت مالی از مجموعه‌های فرهنگی بود اما با این حال بازهم سعی شده تا حمایت‌ها متوقف نشود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی، امروز در جمع خبرنگاران استان سمنان، درباره تشکل‌های مردمی و فرهنگی فعال در سطح کشور و استان سمنان، بیان کرد: اساس کار فرهنگی از ابتدای انقلاب و حتی توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی حمایت از تشکل‌های مردمی فعال در حوزه فرهنگی بوده است.

وی با بیان اینکه شاید در سال‌های اخیر کمی از این راه فاصله گرفته‌ایم، بیان کرد: برخی نهادهای دولتی به جای تسریع و تسهیلگری متأسفانه در سال‌های اخیر تصدی‌گری کردند و به جای حمایت، سیاستگذاری و نظارت، خودشان راساً وارد حوزه اقدامات فرهنگی شدند که این رویه می‌بایست اصلاح شود تا مدار اصلی خود را بازیابد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بخشی از رویه حمایت‌های مؤثر از تشکل‌های مردمی، مالی است و دیگر بخش‌های آن حقوقی، قانونی و … هستند اما از آنجا که شرایط اقتصادی کشور دچار مشکل است، عمدتاً حمایت را فقط از لحاظ مالی می‌بینیم و این در حالی است که کشور از لحاظ بودجه‌ای شرایط دشواری دارد و شاید نتوان آنطور که باید از تشکل‌های مردمی و فرهنگی حمایت مالی کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قمی با بیان اینکه علی رغم این شرایط ما معتقدیم که هر میزان اعتبار ولو اندک در اختیار نهادهای فرهنگی مانند تبلیغات اسلامی قرار گیرد می‌بایست در اختیار مجموعه‌های خودجوش مردمی شامل گروه‌های جهادی، مؤسسات فرهنگی، قرآنی، هیئت‌های مذهبی و … قرار گیرد اما باید به انواع حمایت‌ها نیز فکر کرد زیرا حمایت تنها مالی نیست.

وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها، توانمند سازی و … در زمره گونه‌های حمایت از تشکل‌های مردمی است، گفت: امید ما این است که با هم افزایی بین دستگاهی و بین نهادی و کمک نهادهای تقنینی زیرساخت‌های مؤثر حضور جریان‌های مردمی در کمک به همدیگر را مهیا کنیم. شاید اگر زمینه حضور مؤثر مردم در کارهای فرهنگی فراهم شود بخشی از آلام و مشکلات اقتصادی مردم هم به این واسطه کاهش یابد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه زیرساخت‌های حمایت مؤثر از کارهای فرهنگی مانند فضای مجازی در وظایف سازمان است و سعی داریم که بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم، گفت: یک مثال آن این است که امروز هیئت‌های مذهبی شماره حسابی در بستر بانکداری دیجیتال ندارند که از ظرفیت کمک‌های مردمی و یا موضوع‌های جهادی و … بهره گیرند که از این دست وظایف برای سازمان تبلیغات اسلامی تبیین و پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین قمی درباره موازی کاری‌های موجود در حوزه فرهنگی، گفت: رویکرد ما تقسیم وظایف و هم افزایی است و لذا به دنبال انجام امور به صورت هم گرا در بخش‌های مختلف قرآنی، فرهنگی و… هستیم و اگر نهادی بخشی از کار را دست بگیرد ما آن را رها خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha