پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حمید شهریاری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تأکید کرد: سردار سلیمانی در جنگ سوریه و عراق علیه داعش توانست فرق و مذاهب اسلامی را یکپارچه و در مقابل جبهه استکبار متحد کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلیمن حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، طی سخنانی در نشست تخصصی "شهید حاج قاسم سلیمانی سردار مقاومت، صلح و امت اسلامی" که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ما برای اینکه به امت واحد اسلامی دست پیدا کنیم باید ۴ هدف راهبردی را پیگیری کنیم که شهید حاج قاسم سلیمانی آنها را در رأس اهداف خود قرار داده بود و به خوبی این اهداف را دریافته بود و آنها را دنبال می کرد.

وی با بیان اینکه اولین هدف پرهیز از تفرقه و تعرض در جهان اسلام است، افزود: استکبار جهانی در قرن های اخیر ابتدا به سرکردگی انگلیس و در ادامه به سرکردگی آمریکا تلاش جدی وعملیات گسترده ای را در جهان اسلام دنبال کرد تا با ایجاد تفرقه، در امت واحده انشقاق ایجاد کند و امروز نیز از طرق مختلفی آنرا پیگیری و دنبال می کند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری اظهار داشت: اولین اقدامی که در این راستا صورت دادند ایجاد جنگ بین کشورهای اسلامی بود تا از این طریق بتوانند سرمایه های انسانی، مادی و سرزمینی جهان اسلام را به غارت ببرند که جنگ ۸ ساله ایران و عراق نمونه بارزی در این زمینه است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: دومین اقدام این بود که شخصیت های تقریبی و چهره های موجه وحدت گرای جهان اسلام را مورد هدف قرار دادند؛  ترور سردار سلیمانی در چهارچوب ایجاد تفرقه در جهان اسلام بود زیرا سردار سلیمانی یک شخصیت وحدت گرا هم در نظریه و هم در عمل بود، یعنی هم به آن اعتقاد عمیق قلبی داشت و هم در میدان عمل در آن راستا حرکت می کرد.

وی تأکید کرد: سردار سلیمانی در جنگ سوریه و عراق علیه داعش توانست فرق و مذاهب اسلامی را یکپارچه و در مقابل جبهه استکبار قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با بیان اینکه ابزار دیگری که استکبار علیه جهان اسلام به کار می برد ابزار تکفیر است. دشمن سعی می کند در درون فرق و مذاهب اسلامی ادبیات تکفیر را ترویج دهد و با این ادبیات نوعی خونریزی و خشونت را در جهان اسلام تداوم دهد و چهره خشن از اسلام را به نمایش بگذارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: ایجاد تنازع و درگیری های خیابانی و همچنین ایجاد مشاجره و توهین از دیگر ابزارهایی است که دشمن در چهارچوب ایجاد تفرقه در جهان اسلام دنبال می کند.

وی با بیان اینکه اسلام هر نوع تفرقه را مردود می داند، اظهار داشت: اسلام در رابطه با جنگ ترغیب به صلح می کند، در رابطه با ترور ترغیب به اخوت دارد، در رابطه با تکفیر، کشتن یک انسان را به منزله کشتن همه انسانها تلقی می کند، تنازع را نهی می کند و در رابطه با مشاجره نیز تأکید دارد که به یکدیگر توهین نکنید و با القاب زشت همدیگر را نخوانید.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با تأکید بر اینکه ما نیازمند شخصیت هایی نظیر حاج قاسم سلیمانی هستیم که از تفرقه در جهان اسلام پیشگیری کنند، افزود: امروز جهان اسلام بیش از گذشته نیازمند وحدت فرق و مذاهب اسلامی است و این وحدت با معیت و همراهی با رسول الله(ص) و شیوه تعامل او با امت خود محقق خواهد شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به مقابله با دشمن مشترک اظهار داشت: برای مقابله با دشمن مشترک، اول باید دشمن شناس باشیم، همانطوری که حاج قاسم بود. حاج قاسم دشمن را به خوبی می شناخت و حوزه جنگ نرم را به خوبی درک کرده بود. دوم اینکه امت واحده اسلامی با یکدیگر همکاری داشته باشند، سوم اینکه امت اسلامی در قدرت سیاسی، دانش، ثروت، خدمت رسانی و امنیت با یکدیگر هم افزایی داشته باشند و چهارم اینکه امت اسلامی باید خود سازی اسلامی را محور سبک زندگی خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه امروز استکبار جهانی امنیت در جهان اسلام را مورد حمله قرار داده است، اظهار داشت: بعد از عدالت بزرگترین ارزشی که اسلام برای جامعه اسلامی قائل است، ارزش امنیت است و امنیت مسئله مهمی در اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی خودش را وقف امنیت جهان اسلام کرد و جانش را فدای این ارزش اصیل اسلامی کرد، اظهار داشت: جلوگیری از تسلط بیگانه بر جهان اسلام، جلوگیری از تجزیه و افتراق در جهان اسلام، ایجاد ثبات و پیشگیری از جنگ میان کشورهای اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشورهای اسلامی از دغدغه های سردار سلیمانی بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha