پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 940881
۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
قرآن

حوزه/ نشست برخط علمی-پژوهشی با موضوع «تحلیلی بر آموزه های تفسیری خطبه فدکیه» در سامانه سیما، به میزبانی مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون (س) دولت آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد گل آقایی، در نشست آنلاین علمی-پژوهشی باموضوع «تحلیلی بر آموزه های تفسیری خطبه فدکیه» با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) که فرمودند: مادر ما فاطمه نامیده شد چون خلق از شناخت حقیقت حضرت زهرا (س )بریده شده است گفت: حضرت زهرا (س) در عمر کوتاه خود پس از رحلت پیامبر(ص)، آثار و گنجینه های ارزشمندی برای شیعیان به جا گذاشتند.

وی ادامه داد: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) جبرئیل بر حضرت زهرا(س)  وارد می شد و حوادثی که در آینده اتفاق می افتاد را برای ایشان شرح می دادند، حضرت زهرا (س) برای امیرالمومنین (ع) املاء می کردند و ایشان می نوشتند که کتابی آماده شد به نام مصحف فاطمه(س) که دست حضرت بقیه الله الاعظم است به طول ۷۰ ذراع؛ اتفاقاتی که تا قیامت رخ می دهد در این کتاب نوشته شده است.

استاد حوزه افزود: حضرت زهرا (س) دو خطبه گرانسنگ و عالی دارند، یکی در جمع زنان مهاجر و انصار و دیگری خطبه فدکیه که حضرت زهرا (س) به بهانه فدک با استناد به آیات قرآن به دفاع از ولایت امیرالمومنین (ع) پرداختن، در این خطبه حضرت زهرا (س) بطور صریح به ۲۰ آیه استشهاد می کنند و آیات دیگری را هم بصورت اشاره ای بیان می کنند.

حجت الاسلام گل آقایی در بیان روش های تفسیری اهل بیت(ع) به پنج روش تفسیری اشاره کرد و آن را شامل روش تفسیری قرآن به قرآن، تفسیر قرآن با احادیث پیامبر (ص)، روش تفسیر لغات، بیان شأن نزول آیات، روش تأویل آیات قرآن بیان کرد.

وی اظهار کرد: در خطبه فدکیه  که جزء منابع مهم و ارزشمند در فرهنگ دینی ما است حضرت روش تفسیر قرآن را یاد می دهند، حضرت زهرا(س) در این خطبه پیرامون آیات قرآن تعاریف زیبایی بیان کرده اند و آیات زیادی در دفاع از ولایت امیرالمومنین (ع) آورده اند.

حجت الاسلام گل آقایی گفت: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه با اشاره به آیه ۱۰۲ آل عمران گفت: تقوای الهی داشته باشید و از خدا بترسید و حق تقوا را بجا آورید یعنی از حدود الهی تجاوز نکنید و همه از دنیا می روند پس مواظب باشید که عاقبت بخیر و مسلمان از دنیا بروید.

وی، دلیل سفارش حضرت به رعایت تقوا را اینطور بیان کرد: تقوا مفهومی است که نیاز به توصیه دارد و باید حتما توصیه به تقوا شود به حدی که در نماز جمعه (در هر دو خطبه این توصیه می شود) و از سوی دیگر نماز جمعه وقتی اقامه می شود که جامعه اسلامی و ایمانی تشکیل شده باشد یعنی بعد از تشکیل جامعه ایمانی نوبت به تقوا می رسد برای برنگشتن به عقب، این ترمز (تقوا) لازم است .خداوند در آیه۹۶سوره اعراف می فرماید اگر در جامعه ای ایمان باشد بلافاصله تقوا هم بیاید برکاتی از زمین و آسمان نازل می کنیم .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha