شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 940883
۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

حوزه/ نشست اخلاقی در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام حسین مرتضوی پناه، در نشست اخلاقی مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان با بیان اینکه سخن کوتاه اثر گذارتر از سخن بلند است، تصریح کرد: هرچه مطلب کوتاه تر، حفظ و عمل به آن راحت تر است.

استاد حوزه با اشاره به حدیث پیامبر(ص) که فرمودند: فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ عِظْنِی‏ وَ أَوْجِزْ فَقَالَ إِذَا صَلَّیْتَ فَصَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ ... نماز واجب را همانند کسی بخوان که با آن وداع می کند، گویی آخرین نماز عمر اوست، گفت: انسان اگر در تمام افعال زندگی این حالت وداع را داشته باشد، کیفیت آن عمل بسیار متفاوت خواهد شد، در زیارت، محبت به خانواده اگر فرد فکر کند آخرین لحظات عمر اوست، کیفیت محبت و زیارتش متفاوت خواهد شد.

وی، رعایت خضوع و خشوع در نماز را از آداب آن برشمرد و ادامه داد: خضوع مربوط به ظاهر انسان و خشوع مربوط به قلب است، خضوع میوه ی خشوع محسوب می شود و این وجه تمایز این دو حالت است.

حجت الاسلام مرتضوی پناه اظهار کرد: اگر قلب در نماز متوجه حضرت حق باشد و حضور و خشوع حاصل شود، نتیجه اش رسیدن به فردوس برین است؛ طبق روایتی که در ذیل تفسیر آیه ۱۱ مومنون آورده اند، فردوس برین تحفه ی خداوند به حضرت زهرا سلام الله علیها  است.

وی، اقامه نماز در اول وقت، فارغ البال بودن ذهن در حالت نماز و همچنین جبران نواقص نماز با نوافل را، از راه های رسیدن به خشوع برشمرد و تصریح کرد: طبق حدیث امام سجاد علیه السلام که فرمود: هر کسی به اندازه ی توجه اش نمازش قبول می شود، که باید کسری ها را با نافله جبران کنیم.

مرتضوی پناه در ادامه با بیان روایت پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمودند: وَ لَا تُحَدِّثَنَّ بِحَدِیثٍ تَعْتَذِرُ مِنْهُ غَداً به گونه ای با مردم رفتار کن، که کارهایت موجب عذرخواهی از مردم نشود گفت: عذرخواهی کردن شرک خفی است، زبان بیشترین سببی است که باعث عذرخواهی می شود.

استاد حوزه، سومین نصحیت را مأیوس شدن از آنچه در دست دیگران است برشمرد و گفت: وَ اجْمَعِ الْإِیَاسَ عَمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ  ازآنچه در دست مردم است مأیوس باش چیزی که باعث شکست انسان می شود امیدوار بودن به آنچه در دست مردم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha