جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دبیرخانه دین پژوهان

حوزه/ شورای دین پژوهان کشور بر اساس ملاک های انتخاب آثار پژوهشی و طبق آرا و امتیازات هیئت های داوری در هر یک از رشته های علوم اسلامی یک اثر را به عنوان اثر برگزیده که حائز بیشترین امتیازات مکتسبه بود انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در هجدهمین جلسه شورای دین پژوهان کشور که با حضور اکثریت اعضا در دفتر آقای دکتر واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تشکیل شد شورای دین پژوهان کشور بر اساس ملاک های انتخاب آثار پژوهشی و طبق آرا و امتیازات هیئت های داوری در هر یک از رشته های علوم اسلامی یک اثر را به عنوان اثر برگزیده که حائز بیشترین امتیازات مکتسبه بود انتخاب کردند.

 دبیر شورای دین پژوهان کشور در این جلسه پیرامون روند و فرآیند دریافت و بررسی و داوری و امتیازدهی آثار پژوهشی گفت: شورای دین پژوهان کشور با روش علمی دقیق و بر اساس دوازده ملاک مصوب پژوهش های دینی را در هر دوره دریافت و بررسی ،ارزیابی نقد و داوری می کند و سپس نتیجه را در شورای عالی دین پژوهان برای انتخاب نهایی عرضه می‌کند.

 آثار منتخب در شورای دین پژوهان در آیین های معرفی و تجدید ویژه مورد تشویق قرار می‌گیرند. دبیر این شورا اعلام کرد که در اردیبهشت ماه سال آینده یازدهمین آیین تجلیل برگزار خواهد شد و آثار انتخابی شورای دین پژوهان به جامعه علمی کشور معرفی و با اهداء لوح و جایزه ویژه به زودی فراخوان دوازدهمین دوره دریافت پژوهش ها صادر خواهد شد و بر این نکته تاکید کرد که شورای دین پژوهان کشور آثارپژوهشی را قبل از چاپ در فرایند ارزیابی و امتیازدهی قرار می‌دهد تا با آراء و نظر داوران آثار قبل از چاپ مورد نقد و بررسی قرار بگیرند و در نشست های تخصصی ارائه گردند و نظرات ناقدان در آثار اعمال شود و کتابهای چاپ شده بر اساس این آثار از غنای علمی و تعمق بهتر برخوردار باشند.

 وی در این جلسه از خدمات و نقش مرحوم استاد محمد جواد صاحبی و مدیریت بر شورای دین پژوهان تقدیر و تجلیل کرد.

 در این جلسه با رای قریب به اتفاق اعضای شورا، استاد دکتر احمد مبلغی به عنوان رئیس جدید شورای علمی پژوهان کشور انتخاب گردید.

 شورای دین پژوهان کشور مرکب از ۱۵ نفر عضو علمی است که از صاحب نظران امور علمی و پژوهشی حوزه و مسئولین پژوهشگاه های مهم و مراکز مهم موسسات پژوهشی عمده مرکب از اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل شده است .بیش از دو دهه در زمینه های تعیین اولویت های پژوهشی و بایسته های علمی و پژوهشی و حمایت از پژوهشگران علوم اسلامی و تلاش برای تعمیق و گسترش و غنی سازی پژوهش های دینی و ارتقاء سطح علمی کتب دینی  اقدامات شایسته ای را به عمل آورده است.

 آیت پیمان دبیرعلمی این شورا اعلام کرد در هجدهمین جلسه که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین  احمد واعظی برگزار گردید، پنج عضو جدید برای جایگزینی ۵ نفر از اعضای سابق شورا انتخاب گردیدند که در جلسات آینده شورا به این شورا دعوت خواهند شد. قابل ذکر است که شورای دین پژوهان کشور یک نهاد علمی مستقل می باشد که به نقد و بررسی آثار پژوهشی برگزاری کنگره های علمی دین پژوهان رصد و ردیابی و ارائه دیدگاه ها نظرات و آثار جدید دین پژوهی و همچنین برگزاری کنگره های دین پژوهی و همایش های علمی و نشست های تخصصی و کرسی های آزاد اندیشی دینی برای ارائه و نقد و بررسی آثار دینی و دین پژوهی همت گماشته است . دبیر شورای دین پژوهان اعلام کرد در دوره جدید این شورا ، ضمن فراخوان آثار آماده چاپ پژوهشگران علوم اسلامی ،آثار پژوهشگاه های دانشگاهی و پژوهشگران بخش دولتی و آزاد و همچنین بخش جدید بین‌الملل نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت .و آثار پژوهشی بین المللی نیز در فرآیند جدید بررسی پژوهش های دینی در فراخوان ها لحاظ و دعوت خواهند شد و در دوره دوازدهم بخش آثار بین المللی نیز افزوده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha