سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/اختتامیه پنجمین جشنواره مجلات علمی واحد های آموزشی

حوزه/ مجلات و نشریات یکی از بسترهایی است که می تواند در جهت دهی طلاب به نیازهای جامعه با توجه به تنوع رشته هایی که در مدیریت استانی و حوزه علمیه قم وجود دارد،گام مؤثری باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی در اختتامیه پنجمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی که در سالن مرحوم آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه، برگزار شد با اشاره به سیاست های کلان این معاونت در عرصه پژوهش و اهمیت پژوهش و آموزش در حوزه گفت: معتقدیم که تولید علم در بستر تکمیل آموزش و پژوهش مسیر خود را طی می کند و از افتخارات حوزه علمیه این است که درس های خارج او پژوهش محور و ساختار دروس حوزه هم با پژوهش همراه و عجین شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: بحث تقریر نویسی از سنت های دیرین حوزوی در میان ارباب دانش مرسوم بوده و تا کنون هم بروز و ظهور داشته است. البته امروز شرایطی که جامعه اقتضاء دارد و ابزارهای نوینی که به وجود آمده باید توجه کر و انتظار جامعه از حوزه این است که بتوانیم براساس شرایط  و نیاز جامعه حرکت کنیم و با ابزارها و غالب های جدید آن علمی که در بستر حوزه وجود دارد و اساتید همواره در تولید علم گام های خوبی برمی دارند، بتوانیم، آنها را به جامعه ارائه کنیم.

وی بیان داشت: از سیاست های کلان حوزه در این دوره این است که حوزه های علمیه تنها اداره کننده مدارس علمیه موجود در ساختار آموزش نیست، بلکه متکفل وجه زندگی مؤمنانه مردم جامعه است و همه  تلاش ها برای تحقق وجه زندگی مؤمنانه مردم جامعه است؛ به همین دلیل نسبت به آنچه در جامعه می گذرد، حوزه مسئول و نظام آموزش در راستای انسانهایی که بتوانند اداره این جامعه را برعهده بگیرند، تلاش کند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی گفت: یکی از ابعادی که در جامعه وجود دارد، نیازهای متعدد مانند پاسخ به شبهات است. مسائلی که در جامعه اتفاق می افتد، مسائلی است که خودش را برما تحمیل می کند و لذا در حوزه های علمیه در کنار مسائل آموزشی این امر هم همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: مجلات و نشریات یکی از بسترهایی است که می تواند در جهت دهی طلاب به نیازهای جامعه با توجه به تنوع رشته هایی که در مدیریت استانی و حوزه علمیه قم وجود دارد،گام مؤثری باشد و افراد را به سمت موضوعات جدید پژوهشی هدایت کند.

وی بیان داشت: مسیر آموزش و انتقال دانش براساس ادبیات کهن جامعه است، اما عرصه پژوهش گامی به عرصه های جدید تر است؛ مسائلی که می تواند ذهن طلاب را از نظامی که می خواند و باید بخواند، ذهن شان را به مسائل جدید تر درگیر کند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی گفت: در رشته های مختلف کلام و تفسیر و... آنها را درگیر این مسائل کند، برای همین از همه مدیران استانی که در این راه تلاش می کنند و مجلات را راه می اندازند، تشکر می کنم و لازم است همه به این سیاست که مجلات به عنوان مکمل فرایند آموزش باشند، توجه شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: در همین رابطه از مهمترین سیاست این است که توجه ویژه به امر پژوهش در مسئله آموزش است و از افتخارت حوزه وجود سند و قوانین بالادستی در عرصه پژوهش است و باید همه برای ورود پژوهش به امر آموزش گام بردارند و وجود مجلات یکی از عوامل مؤثر برای انگیزه بخشی طلاب به عرصه پژوهش است.

وی بیان داشت: وجود دانش سرا و کانونها می تواند دیگر ابزارهای برای تعالی پژوهش باشد و راه اندازی دبیرخانه جشنواره مجلات واحدهای آموزشی در همین رابطه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha