پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: یکی از بزرگترین خدمات حوزه علمیه به نظام اسلامی، این است که در ریل گذاری قوانین و در برنامه های نظام برای اصلاح قوانین کمک کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار حجت الاسلام و المسلمین رجائی، با اشاره به اهمیت تشکیل مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تاسیس این مرکز از مسائلی بود که خیلی دیر اتفاق افتاد و باید در همان روزها و دوره‌های نخستین مجلس، این مرکز با هدف ارتباط سیستماتیک بین حوزه و مجلس راه اندازی می شد.

رئیس جامعه مدرسین ارتباط مستمر بین قوا و نهادهای حاکمیتی با حوزه های علمیه را ضروری دانست و افزود: علاوه بر مجلس، ارتباط سیستماتیک بین دولت ها و حوزه های علمیه هم لازم است چرا که در طرح‌های مجلس و لوایح دولت،  باید به مبانی فقهی و اسلامی توجه شود. یعنی از منظر دینی و فقهی مسائل رصد و در طرح‌ها و لوایح در نظر گرفته شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ارتباط مستمر مجلس و دولت با حوزه ها را مساله‌ای فراتر و مهمتر از حضور فردی طلاب و روحانیون در قوای سه گانه کشور دانست و گفت: این درست است که طلاب و روحانیون در سیستم حاکمیتی و قوای سه گانه حضور دارند اما  هیچ گاه ارتباط آنها با حوزه، یک رابطه تعریف شده نبوده است. مثلا نمایندگان روحانی مجلس مانند سایر نمایندگان به طرح ها و لوایح رأی می‌دهند اما این رأی و نظر، معمولاً دارای عقبه و پشتوانه کارشناسی حوزوی نیست.

امام جمعه قم، با اشاره به وظایف شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس، تاکید کرد: وظایف شورای نگهبان معلوم و مشخص است و این نهاد، تنها موارد مخالف با اسلام و قانون اساسی را در طرح ها و لوایح شناسایی می‌کند. بنابراین نمی‌توان از شورای نگهبان انتظار داشت که برای ما نظام سازی بکند. این مساله نیازمند کار کارشناسی و ارتباط نهادها با حوزه های علمیه است.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر آمادگی جامعه مدرسین برای همکاری و تعامل فکری و کارشناسی با مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: جامعه مدرسین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی حضرت امام(ره) ماموریت داشت که راجع به مسائل اقتصادی نظر بدهد و جلسات متعددی هم در این خصوص تشکیل شد. اکنون نیز همچون گذشته آماده تعامل و همفکری با نهادها و قوای کشور هستیم.

رئیس جامعه مدرسین با استقبال از پیشنهاد و تقاضای رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برای همکاری حوزه و مجلس، تاکید کرد: یکی از بزرگترین خدمات حوزه علمیه به نظام اسلامی، این است که در ریل گذاری قوانین و در برنامه های نظام برای اصلاح قوانین کمک کند. امیدواریم با کار کارشناسی و مبنایی، به جایی برسیم که طرح‌ها و مصوبات مجلس، با کمترین اشکالات از سوی شورای محترم نگهبان مواجه شود و یا اینکه اصلا اشکالی وجود نداشته باشد، و این همان مجلس انقلابی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.» ایشان همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص دولت اسلامی، گفتند: «باید به سمتی پیش برویم که دولتی اسلامی با همان شاخصه‌های موردنظر رهبرمعظم انقلاب تشکیل بدهیم.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان انباشته شدن قوانین را از جمله ایرادات و اشکالات پیش روی دستگاهها دانست و افزود: گاه بخاطر انباشته شدن قوانین، شاهد هستیم که هم قانون قبلی سرجایش هست و هم قانون جدیدی تصویب شده است و این باعث می‌شود که برخی مسئولین در انجام وظایف خود، به طور سلیقه ای عمل می کنند. لذا سر و سامان دادن به این قوانین از جمله اقدامات لازم و ضروری است.

گفتنی است: در ابتدای این دیدار، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از وظایف و برنامه های این مرکز ارائه کرد.

وی اظهار داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، برای پرکردن خلا قانونگذاری بر اساس فقه و مبانی اسلامی تشکیل شده است و الحمدلله طی ده سال گذشته که این مرکز تشکیل شده، کارهای خوبی صورت گرفته است.»

حجت الاسلام و المسلمین رجایی با اشاره به حجم بالای قوانینی که نیازمند بازنگری است، اظهار داشت: «بازنگری این قوانین، نیازمند آسیب شناسی و پژوهش های فقهی است و امیدواریم با تعامل و ارتباط بیشتر با حوزه‌های علمیه، مخصوصا جامعه مدرسین، از نظرات کارشناسان و علما بیش از پیش استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha