سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تبریز

حوزه / نشست علمی بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله مصباح یزدی در تبریز با حضور اساتید علوم انسانی، در تالار علامه طباطبایی (ره) دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت‌الاسلام و المسلمین علی مصباح یزدی امروز در  نشست علمی بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که به صورت مجازی به همت مجمع عالی حکمت اسلامی تبریز، دانشکده الهیات دانشگاه تبریز و مرکز مطالعات علم و دین دانشگاه صنعتی سهند تبریز برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آیت‌الله مصباح یزدی در دهه ۴۰ که همزمان با آغاز نهضت امام خمینی(ره) بود، پرداختن به مسئله دانشگاه‌ها و ارتباط با دانشجویان و اساتید دانشگاه بود. 

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه و دانشگاه، افزود:  ایشان برای تربیت حوزویان و در راستای آشنایی آنان با مسائل روز جامعه و دغدغه‌های فکری جوانان و تعامل با آن‌ها، در مدرسه علمیه حقانی با همکاری شهید بهشتی و شهید قدوسی در هیئت مدیره مدرسه همکاری می‌کردند و یک نظام جدید آموزشی را در حوزه پایه گذاری کردند که در قالب آن، اساتیدی از دانشگاه در مدرسه حضور پیدا کرده و علومی چون روانشناسی و جامعه شناسی را برای طلبه‌ها تدریس می‌کردند. 

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد:  آیت‌الله مصباح یزدی در موسسه "راه حق" نیز بخش آموزشی را راه اندازی کردند که علاوه بر دروس حوزوی، طلاب باید با مسائل علوم انسانی روز هم آشنا می‌شدند. 

فرزند آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به دغدغه‌های ایشان نسبت به دانشگاه و به ویژه علوم انسانی، افزود: این فعالیت‌ها و دغدغه‌ها منحصر در دانشگاه‌های داخل کشور نبود و ایشان مسافرت‌های متعددی به کشورهای مختلف داشتند که برگزاری سمینارهای متفاوت، ملاقات با روسای دانشگاه‌ها، دعوت از اساتید زبردست و برجسته دانشگاه‌های خارجی برای حضور و تدریس در موسسه امام خمینی(ره) و... نمونه‌هایی از دغدغه آیت‌الله مصباح یزدی نسبت به این سلسله از مباحث علمی و دانشگاهی است. 

وی اضافه کرد: از نظر آیت الله مصباح آنچه که مبنای تحول در دانشگاه‌ها را می‌تواند تشکیل دهد، تحول در شناخت و معرفت و دیدگاه‌هایی است که در دانشگاه‌ها تدریس شده و مبنای تدوین متون قرار می‌گیرد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباح یزدی گفت: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین سوالاتی که در این رابطه وجود دارد و در دانشگاه‌های قبل از انقلاب، یکی از نقاط آسیب‌زا در فکر جوانان دانشگاهی به حساب می‌آمده و هنوز هم این نقاط آسیب‌پذیر وجود دارد و عمدتا این آسیب‌ها از ناحیه افکار غیراسلامی خارج از محیط اسلامی به فکر جوانان ما تزریق می‌شود و نیازمند پاسخگویی بوده، سؤالاتی است که به رابطه علم و دین مربوط می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در مورد "رابطه دین و علوم طبیعی" در مقابل "رابطه دین با علوم انسانی" در فضای فکری مسلمانان اهمیت بیشتری دارد و از آن طرف ارتباط و تاثیر بیشتری در مسائل اجتماعی و نظام دارد، رابطه دین با علوم انسانی است، بنابراین عزم آیت‌الله مصباح یزدی بر این جزم شد که این مسئله را در اولویت قرار دهد و طرحی که برای تربیت نیروهای انسانی و بررسی مسائل مربوط به علم و دین را پیش می‌برد، با تمرکز بر رابطه دین با علوم انسانی تدوین انجام شود. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha