جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خبرنگاری بحران

کتاب "خبرنگاری بحران" به قلم حسن قربانی و به همت انتشارات سروش اخیراً به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این کتاب در چهار فصل تدوین شده و نویسنده در هر فصل به عرصه ها و جنبه هایی خاص از بحران پرداخته است.

به اعتقاد نویسنده، رسانه‌های جمعی همان‌طور که بحران‌زایی می‌کنند، قادر هستند در جریان بحران‌زدایی نیز نقشی بر عهده بگیرند و لذا با توجه به این مساله در این‌کتاب و به خصوص در قسمت اول، بحران‌زایی و نقش رسانه و خبرنگاران در آن مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه نویسنده با داشتن نگاهی اجمالی به موضوع و مفهوم بحران و تشریح ابعاد مختلف آن، به جایگاه، وظایف و نقش خبرنگاران در راستای شناسایی، مقابله و کنترل بحران و شیوه‌های مختلف اطلاع‌رسانی بحران پرداخته است.

بنابر این گزارش، تشریح "وظایف خبرنگاران" به‌طور عام از اهدافی است که در فصل دوم کتاب به آن پرداخته شده و در این بخش، اصحاب رسانه با منابع خبر در بحران، مهارت‌های خبرنگاری در محیط بحران  و شیوه‌های تولید اقلام رسانه‌ای ازجمله خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، عکس و ... آشنا می شوند.

در فصل سوم ضمن تشریح اخلاق خبرنگاری در بحران، بایدها و نبایدهای این ‌شکل از خبرنگاری بررسی شده و در فصل چهارم نیز با عنوان "ایران؛ بحران‌های گذشته، حال و آینده" برخی وقایع و بحران‌های عینی دهه‌ها و سال‌های دور، معاصر و آینده مورد توجه قرار می گیرد.

مؤلف در این بخش می کوشد با بررسی برخی بحران‌های طبیعی، اجتماعی و سیاسی که طی سال‌های اخیر ایران را تحت‌تأثیر قرار داده، به‌طور عملی خبرنگاران را در جریان مشکلات، کاستی‌ها، راهکارها، تجربه‌ها و برنامه‌ها و نقش خبرنگاران و رسانه‌ها در برخورد با  بحران قرار دهد.

لازم به ذکر است کتاب "خبرنگاری بحران" با ۲۳۶ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha