جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران یزد در بیست و ششمین نشست شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال جاری، گفت: خطیب باید این نکته را همیشه در ذهن داشته باشد و بداند اگر سخنرانی طولانی شود، سبب خستگی مخاطب خواهد شد، بنابراین باید منبر و سخنرانی کوتاه تری ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد،  حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی، در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد به نقل روایت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از کتاب گزیده حکمت نامه پیامبراعظم(صلی الله علیه وآله) پرداخت  و گفت:  پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: إنَّ موسی علیه السلام لَقِیَ الخَضِرَ علیه السلام، فَقالَ: أوصِنی . فَقالَ الخَضِرُ: یا طالِبَ العِلمِ ، إنَّ القائِلَ أقَلُّ مَلالَةً مِنَ المُستَمِعِ ، فَلا تُمِلَّ جُلَساءَکَ إذا حَدَّثتَهُم؛ حضرت موسی (ع)، جناب خضر (ع) را ملاقات کرد و به او گفت:  مرا اندرز  بده. خضر گفت: ای طالب دانش! گوینده کمتر از شنونده خسته می ‏شود، پس هنگام سخن گفتن با همنشینان خود، آنان را خسته مکن. »

وی بیان کرد:  خطیب باید این نکته را  همیشه در ذهن داشته باشد و بداند اگر سخنرانی طولانی شود، سبب خستگی مخاطب خواهد شد، بنابراین باید منبر و سخنرانی کوتاه تری ارائه دهد.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی در ادامه به روایت دیگری از  پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) اشاره کرد که حضرت  فرمودند: « لَیسَ البَیانُ کَثرَةَ الکَلامِ، ولکِن فَصلٌ فی ما یُحِبُّ اللّهُ عزوجل؛ بیان نیک به بسیاری سخن نیست، بلکه به فیصله دادن به آن چیزی است که خداوند دوست می دارد.»

این مقام مسئول در تبیین این روایت پیامبر(صلی الله علیه وآله) گفت:  سخنرانی کوتاه و همراه با پیام مفید و خوب که رضای خداوند در آن است، باشد و اینکه گاهی انسان می خواهد موضوعی را مطرح کند باید طوری بیان کند که مردم انذار و تبشیر آن را بهتر متوجه شوند و در واقع کم گفتن و مفید بودن باید در سخنرانی به گونه ای رعایت شود که مردم به راحتی، پیام تبشیر و انذار را متوجه شوند.

وی اضافه کرد: به طور کلی در تمام موضوعات چه سخنرانی و چه پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی و چه تدریس باید سخن گفتن با بیان کوتاه، روان، مفید و همراه با فهم مطلب از سوی مخاطب باشد که اگر این اتفاق بیفتد، مخاطبین بیشتری جذب مباحث دینی می شوند.

پیگیری مصوبات قبلی، ارائه گزارش از اقدامات انجام شده توسط هر یک از حاضرین و ارائه نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه  از دیگر برنامه های این نشست بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha