چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهرزاد بختیاری منش مورخ و جامعه‌شناس

حوزه/ پژوهشگر تاریخ در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: پذیرش کاپیتولاسیون و حق توحش شان و منزلت ایرانی‌ها را در برابر آمریکایی‌ها پایین آورد. رهبری هوشمندانه حضرت امام (ره) مردم را به خوبی هدایت کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهرزاد بختیاری منش مورخ و جامعه‌شناس گفت:  نفرت عجیب و عمیقی در مردم ایران نسبت به رژیم پهلوی ایجاد شده بود. بعد از وقایع ۲۸ مرداد نظام حکومتی سیستم خفقان خیلی شدید را در کشور به وجود آورده بود. مظهر سرکوب در آن روزها سازمان امنیت یا همان ساواک بود. مردم ایران در این مقطع دیده بودند که شاه مناطقی از کشور مثل بحرین، دشت آهو و منشأ رود هیرمند را از کشور جدا کرده بود. پذیرش کاپیتولاسیون و حق توحش شان و منزلت ایرانی‌ها را در برابر آمریکایی‌ها پایین آورد. 
بختیاری منش اظهار داشت: دیکتاتوری شاه در سال‌های آخر سلطنتش به حد اعلا رسید. به روالی پیش رفته بودند که شاه گفته بود  اگر فردی عضو حزب رستاخیز نیست، پاسپورتش را بدهید و از کشور بیرون برود. هویدا نخست‌وزیر کشور خود را منشی علا حضرت می‌دانست. محمدرضا پهلوی شخصیت وابسته داشت و ابایی نداشت در مصاحبه‌ها خود را آدم آمریکایی‌ها در منطقه خلیج‌فارس معرفی کند.  او می‌گفت من نگهبانی از خلیج‌فارس می‌کنم تا مصالح آمریکایی در خصوص نفت حفظ شود. 


وی افزود: در سال ۱۳۵۷ همه مسائل دست‌به‌دست هم دادند که جرقه سینما رکس در جامعه انفجار ایجاد کرد. رهبری هوشمندانه حضرت امام نیز این انفجار را هدایت کردند. شاه دولت شریف امامی را روی کار آورد تا با وعده‌های پوشالی انقلابیون را سر گرم کند. در نهایت هم به نتیجه نرسید و دولت شریف امامی سقوط کرد. در نهایت هم از سیاست مشت آهنین و دولت ازهاری استفاده کرد اما این مشت آهنین  در واقع مشت پوشالی بود. سقوط دولت ازهاری اعتصابات را گسترش داد و طرح‌های اقتصادی دولت دیگر کارآمد نبودند. حتی توان پرداخت حقوق گارد جاویدان را نیز نداشتند. 


این جامعه‌شناس تأکید کرد: رژیم در آستانه فروپاشی قرار گرفت و شاه تلاش کرد نخست‌وزیری وابسته به جبهه ملی را روی کار بیاورد اما جبهه ملی که متوجه سقوط شاه شده بود، دعوت محمدرضا پهلوی را نپذیرفت. بختیار نفر دوم این جبهه قبول کرد که نخست‌وزیر شود اما از جبهه ملی اخراج شد و تلاش کرد تا بر موج انقلاب سوار شود. از سویی می‌خواست که با استفاده از فشار انقلابیون شاه را وادار به خروج از ایران کند و یک حکومت وابسته به خود را به وجود بیاورد. شاه هم به دنبال استفاده از بختیار بود تا همانند مصر ارتش بختیار را در برابر انقلابیون به روی کار بیاورد. 


بختیاری منش در ادامه گفت: بعد از این که شاهپور بختیار در رأس قدرت قرار گرفت، به ارتشی‌ها گفته بود که از فردوست دستور بگیرند. بختیار تلاش می‌کرد که امام (ره) وارد ایران نشود. همه ما می‌دانیم که افراد در سنین بالای ۷۰ سال محتاط می‌شوند اما شجاعت حضرت امام در ورود به کشور جنبش مردمی را به ثمر رساند. امام (ره) در ابتدای همه‌گیری جنبش مردمی به ایران آمدند اگر این ورود حتی ۱۰ روز به تأخیر می‌افتاد، ارتش انسجامش را حفظ می‌کرد. ۱۲ بهمن پر شکوه ترین استقبال تاریخ رقم خورد. چند روز قبل مردم از شهرستان‌ها برای استقبال از امام خمینی (ره) به تهران آمدند. جمعیت تهران چند برابر شده بود. 


این پژوهشگر تاریخ در پایان گفت: در آن سال‌ها مطبوعات دوران پر فروشی را تجربه کردند و تیترهای مشهوری مثل «امام آمد» یا «شاه رفت» در تاریخ ثبت شدند. در ۱۲ بهمن زمانی که امام خمینی(ره) به کشور ورود کردند، دولت بختیار و ارتشی‌ها با چندین برنامه قصد ترور ایشان را داشتند. امام خمینی (ره) قبل از ورود به ایران به ارتشی‌ها گفتند من بیعتم را از شما بر می‌گردم چون خطر کشته شدن وجود دارد. ربیعی فرمانده نیروی هوایی قصد داشت، هواپیما امام (ره) را در آسمان بزند. حتی برنامه تغییر مسیر و انتقال به جزیره کیش و آدم‌ربایی را نیز در دستور داشتند. 


گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha