جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فقه سلامت

حوزه/ در چهل و نهمین نشست تخصصی فقه سلامت هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش این حوزه با عنوان «مبانی فقهی ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن از کشورهای آمریکا و انگلستان در نشستی علمی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و خانم دکتر مشکات، استاد و متخصص ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بررسی مبانی فقهی این حکم پرداخت.

در این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن وحدتی‌شبیری گفت: امر رهبر معظم انقلاب درباره منع واردات واکسن‌های آمریکا و انگلستان مبتنی بر تحقیقات و تلاش‌های کارشناسان و مشورت با این افراد بوده و این‌گونه نبوده که مسائل سیاسی را ملاک صدور حکم حکومتی خود قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه در هر پژوهش علمی، گام نخست شناخت موضوع است، افزود: اگر بخواهیم حکم فقهی موضوعاتی مانند واکسن کووید۱۹ که امروزه ابعاد مختلف اجتماعی پیداکرده و حساسیت‌های جامعه را به دنبال دارد، باید مطالعات همه‌جانبه‎ای داشته باشیم.

وی، مباحث طبی، زیست‌شناسی، اقتصاد سیاسی و دارویی واردات واکسن کووید ۱۹ را ازجمله ابعاد فقهی و حقوقی این موضوع برشمرد و تصریح کرد: یکی از مخصصات قاعده تسلیط، حفظ جان و دفع ضرر است، خصوصاً در مواردی که ضرر محتمل دارای اهمیت ویژه‌ای باشد مانند حفظ جان مؤمنین و جامعه اسلامی. لذا با توجه به اینکه تأثیرگذاری این واکسن‌ها به تائید نرسیده و احتمال ضرر و آسیب در آن‌ها وجود دارد اجازه واردات و توزیع آن‌ها ازنظر فقهی محل اشکال است.

حجت‌الاسلام و المسلمین وحدتی‌شبیری با بیان اینکه کشورهای غربی درصدد محک زدن واکسن تولیدی خود می‌باشند تا اثربخشی لازم را بررسی کنند و در همین راستا به دنبال کمک از جمعیت‌هایی هستند و یکی از این جمعیت‌های هدف، ایران است، افزود: ما در مرحله‌ای از تولید واکسن قرار داریم که باید مراحل مختلف را از قبیل آزمایش‌های حیوانی و انسانی که این خود در فازهای مختلفی انجام می‌شود طی کند و بررسی‌های لازم نیز بر روی این واکسن انجام شود. این در حالی است که متأسفانه کشورهای عربی این واکسن را که از طریق آمریکا و انگلیس تولیدشده‌ وارد و استفاده کرده‌اند، اما رهبر معظم انقلاب چون مجری اصل لا ضرر هستند و بنا به نقش حاکم شرعی خود، واردات چنین واکسن‌هایی را به کشور ممنوع اعلام کردند.

وی بیان کرد: حکم حکومتی ایشان به دلیل خرافاتی که در همان ابتدای اختراع واکسن در چند قرن قبل در کشور ما و کشورهای دیگری پیش آمد نیست، بلکه به این دلیل است که این واکسن هنوز تأثیرگذاری خود را به مرحله اثبات نرسانده است و در مرحله آزمون قرار دارد و رهبر معظم انقلاب، جدا از بحث‌های سیاسی برای حفظ جان مردم، اقدام به صدور این حکم حکومتی کردند که این حکم فصل‌الخطاب این کار محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پایان با اشاره به اینکه ولایت‌فقیه سرمایه ارزشمندی است که امام صادق(ع) برای ما به ارمغان گذاشته و از این طریق توانسته‌ایم بسیاری از دشمنان شیعه را ذلیل و خوار کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های حکم حکومتی محدودیت در زمان و مکان است. حکم حکومتی مادامی است که بنا به شرایط زمان و مکان باقی باشد. رهبر معظم انقلاب نیز مادامی‌که در شرایط فعلی هستیم و مرحله آزمایش واکسن را طی می‌کنیم واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کردند که البته ممکن است این شرایط تغییر کند، اما به‌هرحال با توجه به شرایط کنونی، دولت و شرکت‌های واردات دارو و آحاد مردم نیز باید این حکم را ملاک عمل قرار دهند و نسبت به آن پایبند باشند.

دکتر زهرا مشکات، متخصص ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست، پیرامون انواع روش‌های تولید واکسن توضیحاتی را ارائه داد و خاطرنشان کرد: واکسن‌هایی که در آمریکا و انگلیس تولید می‌شوند از یک روش غیرمطمئن و بدون تجربه در خصوص پیشگیری است و احتمال خطر در تزریق این واکسن‌ها وجود دارد و با توجه به اینکه تحت اصطلاحاً شرایط اورژانسی تائید گرفته‌اند بنابراین هر عارضه‌ای در هر فردی ایجاد شود، این مجوز می‌تواند شرکت تولیدکننده واکسن را تبرئه نمایند و پیگیری حقوقی در این خصوص امکان ندارد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha