جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رعنا

"رعنا"، سریالی است با نگاهی انسانی و عمیق به تحولات انقلاب که کیفیت خوب اثر نشان دهنده هوشمندی و کاربلدی سید داوود میرباقری در دومین سریال تلویزیونی اش در اواخر دهه شصت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بی شک یکی از نشانه هایی که هر ساله به خصوص در ایام الله دهه مبارک فجر و البته گاه در طول سال، یادآور روزهای خاطره انگیز انقلاب اسلامی و ماجراهای پیش و پس از پیروزی الهی ملت ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ است، سریال هایی است که با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده و یا در آن ها به نحوی مشخص به مساله انقلاب پرداخته می شود.

در این روزهای خاطره انگیز، مناسب دیدیم نگاهی گذرا و اجمالی داشته باشیم به مهم ترین و به یادماندنی ترین این سریال ها که البته برخی از آن ها بارها بازپخش شده اند و انصافاً همچنان تماشایی و جذاب هستند.

"رعنا" سریالی است به کارگردانی "سید داود میرباقری" که در سال های پایانی دهه شصت از شبکه اول سیما به روی آنتن رفته است.

کارگردان نام آشنا و کاربلد سینما و تلویزیون ایران پس از ساخت مجموعه تلویزیونی "گرگ‌ها"، خردادماه سال ۶۸ این سریال را با موضوعی راجع به حوادث انقلاب با بازی هنرپیشه های شاخصی چون گلچهره سجادیه، پرویز پرستویی، بهزاد فراهانی، رسول نجفیان، رویا تیموریان، فاطمه گودرزی، حسین پناهی، محمد کاسبی، سعید نیکپور و ... تولید کرد که یک سال پس از تولید از تلویزیون پخش شد.

در خلاصه داستان سریال آمده است: رعنا، دختر مردی به نام سنایی، از صابون‌پزهای قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفت‌های منصور (برادر رعنا) با او ازدواج می‌کند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به خاطر شرکت در فعالیت‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته می‌شود. پس از سال‌ها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود می‌شود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره زنده می شود.

آن گونه که بسیاری از کارشناسان و منتقدان بیان کرده اند، روایت غیرخطی و جذاب میرباقری در بیان قصه سریال و بازی های خوب بازیگران باعث شده که "رعنا" پس از گذشت بیش از سه دهه همچنان جزو شاخص ترین و ماندگارترین سریال های تلویزیون پس از پیروزی انقلاب باشد.

کارگردان که خود نویسنده این اثر هم بوده، کوشیده تا حوادث و تحولات انقلاب را با نگاهی انسانی و عمیق در این سریال به تصویر بکشد، ضمن آن که استفاده درست و بجایی هم از تکنیک فلاش‌بک داشته که مهارت و هوشمندی میرباقری را در این امر می رساند، هر چند که انصافاً نباید از بازی های قوی و پرحرارت هنرپیشگان "رعنا" و سهم آنان در موفقیت این سریال چشم پوشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha