پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سردار ناصر سعیدی

حوزه/ سردار سعیدی گفت: ۱۳ هزار شهید مفقودالاثر در طول هشت سال دفاع مقدس داشتیم که ۱۰ هزار نفر آن‌ها پس از شناسایی به وطن بازگشتند و در حال حاضر ۳ هزار شهید مفقودالاثر در کل کشور داریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، سردار ناصر سعیدی، در جلسه هماهنگی پیگیری امور شهدای مفقود استان سمنان که با حضور نمایندگان نیروهای مسلح و مسئولان استان در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان برگزار شد، با تأکید بر گردآوری اطلاعات برای انجام عملیات‌های تفحص، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی جستجوی شهدای مفقودالاثر تا یافتن آخرین نفر است.

جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: تفحص شهدای گمنام از بعد دینی، انسانی، اجتماعی، فرهنگی و تکریم خانواده شهدا دارای اهمیت زیادی است و هر چه قدر بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج دهیم، آثار فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ماندگار می‌شود و جزو ابعاد مهم زندگی و فرهنگ ما به خصوص نسل جوان خواهد شد.

وی با بیان اینکه بازگشت شهدا به آغوش خانواده باعث شد که آسیب‌های انسانی ناشی از جنگ کاهش یابد، افزود: با تفحص شهدا و تحویل آن به خانواده‌ها، شاهد برگشت حیات و زندگی دوباره به خانواده هستیم.

سردار سعیدی خاطرنشان کرد: بنا بر تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، طرح تفحص شهدا بصورت جدی، سازماندهی شده و جهادی تحت عنوان «جستجوی نور» در سراسر مرزهای کشور برای تفحص شهدا در کشور راه اندازی شد، تا بتوانیم در سراسر مرزهای ایران که در جنگ و دوران دفاع مقدس بین دو کشور ایران و عراق بود کار تفحص شهدا را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه عملیات تفحص شهدا به دوران دفاع مقدس باز می‌گردد، افزود: در دوران دفاع نیز پس از هر عملیات اقدامات لازم در خصوص جستجوی مفقودین انجام شد و مقطع دوم تفحص شهدا پس از دوران مقدس بین سال‌های ۶۷ تا ۷۰ بود که همچنان کمیته جستجو شهدای مفقودالاثر به فعالیت خود ادامه میدهد.

جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه محصول کار جهادی طرح جستجوی نور، منجر به پیدا شدن پیکر پاک ۴۵ هزار شهید دوران دفاع مقدس شد، اضافه کرد: از ۳۲۳ هزار شهید ایران از دوران انقلاب تا کنون، ‌۱۹۶ هزار شهید متعلق به دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه که ۲۵ درصد از شهدای ما بعد از جنگ کاوش شدند، تصریح کرد: برای تسریع در این کار، امکانات نیروهای مسلح کشور و ستاد کل نیروهای مسلح به‌صورت سازماندهی‌شده به کار گرفته شد و محصول این جریان تفحص پیکر پاک ۴۵ هزار شهید است.

سردار سعیدی گفت: ۱۳ هزار شهید مفقودالاثر در طول هشت سال دفاع مقدس داشتیم که ۱۰ هزار نفر آن‌ها پس از شناسایی به وطن بازگشتند و به صورت شهدای گمنام به خاک سپرده شدند و در حال حاضر ۳ هزار شهید مفقودالاثر در کل کشور داریم.

وی بیان داشت: در حال حاضر کاری که در استان‌ها به دنبال آن هستیم تشکیل کمیته بازخوانی عملیات‌ها، تعیین آمار دقیق شهدا، تکمیل بانک خون و DNA خانواده شهدا است.

جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه باید به صورت جغرافیایی یعنی استان به استان و هم به صورت یگانی از سپاه، ناجا، بسیج و جهاد مشخص شود که تعداد مفقودین چند نفر هستند، تصریح کرد: این موضوع در کارگروه نیروی انسانی هر استانی باید بررسی و آمار شهدا به صورت قطعی مشخص شوند.

وی یادآور شد: در کمیته بازخوانی اطلاعات نیز باید با استفاده از کمک فرماندهان، پیشکسوتان و رزمندگان که در هنگام شهادت دوستان خود، در کنارشان بودند بتوانیم شهدای مفقود را شناسایی و پیدا کنیم.

سردار سعیدی با بیان اینکه اکنون کار ما این است که هر عملیات را بازخوانی کرده تا بدانیم چه تعداد افراد در آن عملیات شهید شدند، گفت: اگر اطلاعات نقطه‌ای داشته باشیم کار تفحص شهدا سرعت می‌گیرد و هرچه امر تفحص شهدا طولاتی‌تر شود دچار خساراتی، چون تغییرات جغرافیایی مانند سیل، رانش زمین، پروژه‌های عمرانی و جریانات سیاسی می‌شویم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد کربلائی IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    5 1
    بنده آمادگی جهت تفحص پیکر پاک شهدا عملیات ولفجر ۴ را دارم و آدرسهای در ذهن دارم که ان شاءالله با یاری شما چند شهید را پیدا کنیم.
  • مصطفی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    3 0
    سلام آخه تا کی دروغ و دغل تا کی آمار میدهید ۲۱۸/۷۹۸تن شهید کل جنگ هستن و از این آمار ۱۰/۱۰۹ نفر مفقود الاثر حالا این معما را حل کنید چگونه تا الان ۴۵ هزار مفقودین پیدا شدند و هنوز هم هستن لااقل آمار را درست کنید که به دروغ متوصل نشوید واقعا متاسفم برای ملت عزیزم که اینگونه فریب می خورند
  • نیما IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    سلام اول درود میفرستم به همه شهدای وطن و شهدای مفقود که فرزندان شیر پاک خورده این سرزمین هستند و خسته نباشید وبه همه کسانی که در جستجوی پیکر شهدا هستند درود به شرفتان و خدا قوت به مدیر و بچه های خبر گذاری حوزه که شفاف سازی میکنن حرفم به مدیران مسول هستش بابا بس کن ید با این امارهای دروغ بجای این کاری برای خانواده های شهدای مفقود انجام بدین شما که خودتان میدونین که این عزیزان شهید شدن چرا به اسم مفقودالثر سالها خانواده هاو بچه های انهارو از امکانات بنیاد محروم گذاشتین باید از ۳۰ سال بگذزه تا باور کنید شهید شدن واللن که ۴۰ سال گذشته هنوز میگین ۳۰۰۰ مفقود اون شهید که رفت پیش خدا با شهید اعلام کردن اسم اونا و اختصاص دادن یکی از جنازه های شهدا که شناسایی نشدن و تحویل ان به خانوادهش حداقل خاطر اونها رو شاد کنین و امکاناتی حداقل از سفر های زیارتی برخوردارشون کنین هنوز میگین ۳۰۰۰ مفقود داریم ۱۰۰ سال باید بگذره تا باورمون بشه شهیدی که رفت جلو گلوله تانک هیچی ازش باقی نمیمونه نگیم بهش مفقود خدا اگاهتون کنه مرسی از بچه های سایت
  • مجتبی IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    سلام عرض ادب خدمت همه برادران وخواهران شهدا دین بزرگی به گردن ماها دارن بعدش هم من چهارتا برادر شهید هستم هر چهار نفرمون بیکاریم به خدا قسم میریم میدون یا همان فلکه برای کار چرا هر دزدی که میخاهین بکنین اسم شهدا میارین .من ۳۶ سالم هست عاشق خاکم هستم به جای اینکه از شدا بگید به کمک جوونها برید .ماشهدارا درراه خدا دادین اینا ولشون نمیکنن بس کنین .فقط حضرت آقا انشاالله که همیشه تنشون سالم باشه
  • کیامرث فریدونی IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    1 0
    من یقرالفاتحه الصلوات روحشان شاد و یادشان گرامی خداوند متعال صبری به پدرومادرشان عنایت بفرمایدوخوانواده محترم پایدارباشند و تن درست انشالله