شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سید محمد حسین راجی

حوزه/ تیرماه سال ۱۳۹۸ در اتاق نشسته بودیم. سید بزرگواری با فرد دیگری وارد شدند؛ شخصی که همراه‌شان بود را معرفی کرد و گفت: ایشان یکی از فرزندان مقام معظم رهبری هستند. ظاهراً ایشان کار ما را شنیده بودند و آمدند تا آن را ببینند. قرار بود ۲۰ دقیقه بنشینند، اما حدود ۲ ساعت ...

خبرگزاری حوزه | کتاب صعود چهل ساله، مروری بر دستاوردهای ۴۰ ساله‌ انقلاب اسلامی براساس آمارهای بین‌المللی است که به قلم حجت الاسلام سید محمد حسین راجی و جمعی از پژوهشگران به رشته تحریر درآمده است.

رسانه رسمی حوزه های علمیه در گفت و گو با نویسنده این کتاب به سؤالاتی پیرامون کتاب «صعود چهل ساله» و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران پرداخته است متن این مصاحبه را بخوانید :

      

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید، در ابتدا خودتان را معرفی  کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

سید محمد حسین راجی هستم، سطح چهار حوزه را به اتمام رسانده و در حال حاضر نیز به صورت تخصصی در حوزه پژوهش علوم سیاسی و انقلاب اسلامی مشغول به فعالیت می‌باشم.

    

* جرقه‌ی تدوین کتاب «صعود چهل ساله» از چه زمانی زده شد و چه فرآیندی را طی کردید؟

یکی از آرزوهای ما این بود که بتوانیم به تمام سؤال‌های ذهنی مخاطبین جواب بدهیم؛ چراکه ارتباط بسیاری با دانشجویان داشته و مشاهده می کردیم که تمام سؤالات آنان حول محور انقلاب اسلامی می‌چرخد و در این راستا، تمام سؤالات و شبهات را جمع آوری کرده تا بتوانیم به آنان پاسخ دهیم.

زمانی که تمام سؤالات و شبهات جمع آوری و سپس دسته بندی شد، با این موضوع مواجه شدیم که تمام شبهات حول یک جریان و پیرامون کارآمدی نظام می چرخد؛ به این معنا که اگر کارآمدی نظام را ثابت می کردیم، به اکثر سؤالات ذهنی مخاطبان جواب داده بودیم و همین مسئله سبب شد که کار را آغاز کنیم.

تقریبا از ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ پژوهش را شروع کرده و حدودا اواسط دی ماه سال ۱۳۹۷، همزمان با چهل سالگی انقلاب به اتمام رسید.

برای انجام این پژوهش، تیمی متشکل از طلاب و دانشجویان کمک کار بوده و بار اصلی بر روی دوش این عزیزان بوده است و شبانه روزی کار می کردند.

   

* چرا پژوهش این کتاب تماما بر روی اسناد بین المللی است؟  

ما به دنبال آن بودیم تا با این نوع از پژوهش، باورپذیری بیشتری برای مردم نسبت به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای انقلاب به وجود آمده و بگوییم حتی در زبان دشمنان ایران یا حداقل در ذهن و زبان کسانی که رابطه مناسبی با ما ندارند، پیشرفت کرده و ثابت کنیم که جمهوری اسلامی ایران در حوزه های گوناگون پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

    

* دشمنان ما چطور این اطلاعات را داشته و صحت و سقم آمارهایی که می دهند، از کجا مشخص می شود؟

دریافت اطلاعات بستگی به نوع آن پایگاه، مؤسسه و یا آن شاخص دارد؛ عموما سازمان‌های بین المللی دفاتر مختلفی در کشورها دارند که برنامه های خود را به دانشگاه های گوناگون و یا تیم های پژوهشی و تحقیقاتی گسترده داده و از آنان خروجی می گیرند و در موضوعات مختلف، این مدل بررسی می کنند.

    

* نظرات مختلفی پیرامون کتاب صعود چهل ساله مطرح شده و بزرگان بسیاری از آن یاد کرده اند؛ کدام بزرگواران نظر داده و چه نظری داشته اند؟  

بیش از ۱۰۰ نفر از مسئولین و بزرگان این پژوهش را دیده و نظرات خود را اعلام کرده اند.

به عنوان مثال ما در جمع کارگردان‌ها، نویسندگان، هنرمندان، معروف ترین سخنران های کشور، مداحان، اصناف گوناگون و ... که در چهل سالگی انقلاب جمع می شدند، به ارائه توضیحاتی پیرامون این کتاب پرداخته و همچنین افراد بسیاری نیز به دفتر ما آمده و محتوای آن را توضیح می دادیم؛ مثلا کارگردان‌ها قول می‌دادند که محتوای این کتاب را در فیلم‌هایشان قرار بدهند و یا بعضی از نویسنده‌ها، محتوای این کتاب را در رمان ها و نوشته جات خود قرار دادند و به همین صورت، افراد مختلف می‌آمدند.

یا اینکه خود ما پیش بعضی از افراد خاص رفتیم و این مباحث را توضیح دادیم؛ همچنین بسیاری از افراد نیز نه ما آن بزرگواران را دیدیم و نه آنها ما را دیدند؛ ولی این کتاب به دستشان رسیده بود؛ مثل سید حسن نصرالله که در سخنرانی چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران از این کتاب سخن به میان آورد و یا جناب آقای حسن رحیم پور ازغدی و خیلی‌های دیگر هم نه ما آن بزرگواران را دیدیم و نه آنها ما را دیدند ولی کتاب یا پژوهش به دست‌شان رسیده بود . آقای حسن رحیم پور ازغدی در سخنرانی تلویزیونی خود از این کتاب نام بردند و امثال این اتفاقات افتاده است.

    

* ظاهرا رهبر معظم انقلاب نیز سخنانی در رابطه با این کتاب داشته اند؟

بله. تیرماه سال ۱۳۹۸ در اتاق نشسته بودیم. سید بزرگواری با فرد دیگری وارد شدند؛ شخصی که همراه‌شان بود را معرفی کرد و گفت: ایشان یکی از فرزندان مقام معظم رهبری هستند. ظاهراً ایشان کار ما را شنیده بودند و آمدند تا آن را ببینند. قرار بود ۲۰ دقیقه بنشینند، اما حدود ۲ ساعت حضور داشتند؛ کار ما را دیدند، بسیار بسیار خوشحال شدند و گفتند که آقا فرمودند: «قلبم را شاد کردید؛ تور دستاوردها راه بیندازید، بروید به مردم بگویید نظام چه کارهایی برای گروه‌های مختلف انجام داده است.»

    

* پشتوانه این پژوهش چه کسانی بودند؟

ما پشتوانه ای نداشتیم؛ یعنی بدون اینکه حتی یک مسئول را دیده باشیم یا از او پروژه گرفته باشیم، کار را شروع کردیم و خودمان استارت آن را زدیم.

    

* یعنی کسی به شما سفارشی نداد و پشتیبانی نکرد؟

خیر؛ استارت این کار در مسجد دانشگاه فردوسی زده شد و تعدادی از دانشجوها را جمع کردیم و گفتیم می‌خواهیم چنین کاری انجام بدهیم و شروع کردیم.

الحمدلله بچه‌ها آنقدر اخلاص داشتند و کار بزرگ بود که در همان دوران خیلی سر و صدای زیادی به پا کرد و حتی بعضی از سایت‌های ضد انقلاب مثل "من و تو" در مناظرات‌شان به محتوای این پژوهش در حوزه‌های مختلف اشاره کردند.

به عنوان مثال شخصی که در "من و تو" مناظره می‌کرد و حامی جمهوری اسلامی بود، دقیقا آمار بخش کرامت زن کتاب صعود چهل ساله را اشاره می کرد و آمار خود را از آن ارائه می داد.

    

* چه عاملی باعث شد که فکر کنید واقعا می‌شود با اسناد بین المللی که عموما از سوی دشمنان تهیه شده، از وضعیت داخلی کشور و نظام دفاع کنید؟

در ابتدا واقعا فکر نمی کردیم که بتوانیم از اسناد بین المللی برای پژوهش خود استفاده کنیم؛ واقعیت این است که روز اول، بچه ها را جمع کرده و بیان کردم که می خواهیم چنین کاری انجام دهیم.

می دانستیم که در جمهوری اسلامی کارهای بسیاری صورت پذیرفته است؛ اما باور نمی کردیم که در اسناد بین المللی بتوانیم چیزی پیدا کنیم؛ اما گفتیم که کار را شروع کنیم و بحمدالله به یافته های بسیار مناسبی رسیدیم.

    

* چرا به دنبال موضوع کارآمدی نظام رفتید؟

دلیلش این بود که هر زمانی که اساتید و روحانیون معروف را می دیدیم و درباره کارآمدی نظام با آنان صحبت می شد، احساس می کردیم که مطلب مناسبی برای ارائه ندارند؛ البته همه می دانند که در نظام کارهایی انجام شده است؛ اما آمار و ارقام دقیقی نزد آنان نبود؛ به عنوان مثال وقتی سؤال می شد که در حوزه علم، صنعت، انرژی و ... چه کارهایی انجام شده است، پاسخ قانع کننده و مناسبی دریافت نمی شود و این خیلی بد بود که انقلابی ها نتوانند به درستی از نظام و انقلاب دفاع کنند.

    

* به نظر شما چه مسئله ای باعث شد که پژوهش شما دیده شود؟

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که بسیاری از افراد، کارهایی انجام می دهند؛ اما یکی از دلائل دیده شدن این پژوهش، اخلاص بچه هایی بود که در این پژوهش دخیل و شریک بودند؛ مسئله بعدی این بود که این بچه ها، باری را برداشتند که هیچ کس این بار را برنداشته بود و صد در صد بر روی زمین مانده بود و سختی و سنگینی بالایی هم داشت؛ مسئله مهمتر، ناظر به نیازهای مخاطب بودن این پژوهش بود؛ به این معنا که دقیقا سؤال و نیاز مخاطب این بود که آیا نظام کارآمد هست یا نیست؟ و این پژوهش ثابت کرد که نظام کارآمد است و از آن چیزی که تصور می شد هم کارآمدتر بود.

دیده شدن این پژوهش ارتباطی با فلان مسئول یا فلان شخص نداشت و اولین شخصی که علنا از این پروژه اسم برد، سید حسن نصرالله در سخنرانی دهه فجر سال ۱۳۹۷ بود و ما تا همین الان که دو سال از این جریان می گذرد، جایی اعلام نکرده بودیم که فلان شخص، این حرف را زده است؛ کلیپی هم که منتشر شد، مربوط به یکی از جلسات بوده که الان رسانه ای شده است؛ اما هر استاد دانشگاه معارف و روحانی ما را دید، می گفت خدا پدر و مادرتان را بیامرزد که چنین محتوایی را آماده کرده و در دسترس همگان قرار دادید.

   

* کتاب صعود چهل ساله در ۹ موضوع نگاشته شده است؛ توضیحی پیرامون موضوعات مطروحه در این کتاب بفرمایید.

«استقلال»، «گسترش عدالت اجتماعی»، «گسترش برخورداری های عمومی»، «عزت و اقتدار»، «پیشرفت های زیرساختی»، «پیشرفت صنعتی»، «پیشرفت در معنویت»، «کرامت زن»، و «آزادی و مردم سالاری» ۹ فصل این کتاب است که بر اساس اسناد بین المللی نگاشته شده است.

برای معرفی دقیق تر محتوای این کتاب باید بگوییم که فصل «استقلال» با ریزموضوعات «از وابستگی دوران پهلوی تا استقلال ایران اسلامی و «استقلال در کشورهای دنیا»؛ فصل «گسترش عدالت اجتماعی» با ریز موضوعات «نابرابری» و «فقر»؛ فصل «گسترش برخورداری های عمومی» با ریزموضوعات «امنیت غذایی»، «آموزش مناسب»، «بهداشت»، «دسترسی به آب»، «دسترسی به برق»، «دسترسی به سوخت»، «دسترسی به وسائل ارتباطی» و «شاخصه توسعه انسانی»؛ فصل «عزت و اقتدار» با ریزموضوعات «اقتدار امنیتی»، «اقتدار نظامی» و «اقتدار منطقه ای»؛ فصل «پیشرفت های زیرساختی» با ریزموضوعات «حوزه حمل و نقل» و «علم و فناوری»؛ فصل «پیشرفت صنعتی» با ریز موضوعات «انرژی» و «صنعت»؛ فصل «پیشرفت در معنویت» با ریزموضوعات «معنویت در دوران پهلوی»، «معنویت در جمهوری اسلامی»، «تأثیر جمهوری اسلامی بر معنویت دنیا» و «بحران معنویت در غرب»؛ فصل «کرامت زن» با ریزموضوعات «زن در نگاه سران ایران»، «بررسی وضعیت زنان» و «کرامت زن در غرب» و فصل «آزادی و مردم سالاری» با ریزموضوعات «آزادی و مردم سالاری در دوران پهلوی»، «آزادی و مردم سالاری در انقلاب اسلامی»، «نقد شاخص های آزادی در غرب» و «علل تحقق نیافتن کامل اهداف انقلاب اسلامی» می باشد و علاقه مندان می توانند به اصل کتاب مراجعه نمایند.

    
"" دانلود کتاب صعود چهل ساله ""

    

* منطق کتاب صعود چهل ساله چه بود؟

منطق این کتاب، منطق مقایسه است؛ مقایسه با دو چیز؛ مقایسه با زمان شاه که در آن زمان چه بودیم و الان چه شدیم و اگر ما فقط همین مقایسه را انجام می دادیم، شبهه ای پیش می آمد که اگر شاه هم بود، این کارها را انجام می داد؛ اما ما دستاوردهای ایران را با کل دنیا مقایسه کردیم که نشان ‌دهیم چهل سال پیش کجای دنیا بودیم و امروز کجای دنیا هستیم.

به عنوان مثال ما در آن زمان در بحث علم، رتبه ۵۲ دنیا بودیم که الان به رتبه ۱۶ دنیا رسیده ایم؛ و یا در بحث ثبت اختراعات در رتبه ۳۸ دنیا بودیم که الان به رتبه هفتم دنیا رسیده ایم؛ البته تمام کشورها پیشرفت داشته اند؛ اما پیشرفت ایران اسلامی در این ۴۰ سال بسیار زیاد و عجیب بوده است.

    

* به عنوان شخصی که در دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران پژوهش کرده اید، مهمترین دستاورد انقلاب را چه می دانید؟

مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران، عزت ایرانی است که ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دست آورده ایم.

روزگاری در این کشور، سه ابرقدرت وارد شده و حتی شاه مملکت هم از آن خبردار نمی شد؛ اما امروز می بینیم نخست وزیر ژاپن نامه ترامپ را به ایران می آورد؛ اما رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «من ترامپ را شایسته‌ی دریافت پیام هم نمی‌دانم» و جان بولتون در کتاب خاطراتش می‌نویسد: شینزو آبه خیلی تلاش می‌کرد از تحقیری که ما او را وادار کرده بودیم انجام دهد، فرار کند.

    

* جنابعالی پژوهشگر دستاوردهای انقلاب اسلامی هستید و ما با دستاوردهای بسیاری مواجه هستیم اما سوال اینجاست که چرا در برخی از موضوعات مثل مباحث اقتصادی، خودرو سازی و ... با عقب ماندگی مواجه هستیم؟ موانع پیشرفت جمهوری اسلامی چه بوده است؟

سؤال دقیق‌تر این است که در این پژوهش به چه نقاط ضعفی رسیدید؟ و باید بگوییم که در این پژوهش به نقاط ضعف بسیاری رسیدیم که مهمترین آن، ضعف در تولید است؛ اگر تولید ما رونق پیدا نکند، مشکلات حل نخواهد شد و یکی از آنها خودروست؛ یعنی مشکلات اقتصادی ما فقط با رونق و جهش تولید درست می‌شود و هیچ راه دیگری ندارد.

    

* به نظر شما چه خصوصیت مهم مشترکی در تمام دستاوردهای انقلاب وجود دارد که ما را به این جایگاه رسانده است؟ و از طرف دیگر ما چه خصوصیت مهمی را در برخی صنایع و ... نداشته ایم که ما را دچار عقب ماندگی کرده است؟

روحیه‌ی جهادی، خودباوری و جوان‌گرایی از مهمترین دلائل رشد ما در موضوعات گوناگون بوده است؛ اما هرجا که جهادی، جوانگرا و خودباور نبوده ایم، نتوانسته ایم پیشرفتی داشته باشیم.

    

* چرا با وجود اینکه برخی کشورهای خارجی به پیشرفت‌های نظام اسلامی اذعان دارند، برخی در داخل کشور، آمریکا را قبله خودشان می‌دانند؟ برای تغییر نگرش این افراد چکار می‌توان انجام داد؟

روحیه‌ی خودباختگی، روحیه‌ای است که از زمان رضا شاه در کشور ریشه دوانده و همچنان در برخی از افراد باقی مانده است.

تفکر رضاشاه این بود که شما نمی توانید و غرب گراهای داخلی هم همیشه این حرف را تکرار کرده اند و این تفکر به واسطه دو مسئله همچنان در کشور در حال حرکت است.

مسئله اول، عملکرد ضعیف برخی از مسئولین است که این تفکر را رواج داده و مسئله دوم، هجمه های عجیب دشمن است؛ هر کار بزرگی که در جمهوری اسلامی ایران انجام شد، گفته نشد؛ اما کوچکترین نقطه ضعف آن را به صورت وسیع رسانه ای کرده اند و با سیاه نمایی های خود این تفکر را که ما نمی توانیم در کشور رواج داده اند.

     

گفت و گو: محمد رسول صفری عربی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انقلابی IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    36 5
    خدا قلبتو شاد کنه سید
    • جلال IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      11 2
      دستاوردهای نظام ما قابل رویت بود ولی آماری اینچنینی نداشت. خیلی زحمت کشیدید. امیدوارم نمودهای فرهنگی - اجتماعی و زیرساخت های فیزیکی و همه دستاوردهای انقلاب به حدی برسد که مسئولین ما ایران را باور کنند و فرزندانشان تبدیل به گرگهای وال استریت نکنند.
    • جلال IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      6 1
      دستاوردهای نظام ما قابل رویت بود ولی آماری اینچنینی نداشت. خیلی زحمت کشیدید. امیدوارم نمودهای فرهنگی - اجتماعی و زیرساخت های فیزیکی و همه دستاوردهای انقلاب به حدی برسد که مسئولین ما ایران را باور کنند و فرزندانشان تبدیل به گرگهای وال استریت نکنند.
  • روح الله IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    14 0
    احسنت
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    10 2
    سلام بنظر می رسد جریانات نفوذ و وابسته به بنگاههای فکری غرب گرا و مدیریت فشل داخلی بصورتی شرایط را ویترین کرده که این همه دست آور درکام ملت شیرینی ندارد. باید جبهه انقلابی وضعیت را طوری مدیریت فکری و اجرائی کنند که درسفره معیشت و سقف تامین اجتماعی اولیه موفقیتها دیده ولمس گردد.
  • گنهکار پست DE ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    11 0
    بسیار زیباست و دلگرم کننده.
  • زهره فکور علاقه بند IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    3 0
    سلام عليكم و خدا قوت به برادر بزرگوارمان آقای راجی توفیق تان در راه اسلام، روزافزون باد
  • منتظرمنتقم IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    3 0
    سلام علیکم و رحمه الله بسیار شاد و مسرور شدیم از اینکه بالاخره دست آورد های بزرگ انقلاب اسلامی در مقابل چشم همگان قرار گرفت . خدا ان‌شاءالله به همه کسانی‌ که به هر نحوی تلاش کردند تا این کتاب ارزشمند به دست مردم برسد اجر‌ عظیم عطا فرماید و من الله توفیق
  • علی IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    4 0
    عالی بود با سپاس وتشکر
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 1
    مریزاد دستتان زنده باشی سید ، پاینده باشی که مقام ولایت از توشاد شد
  • ناهید ایزدی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 0
    عالی بود جزاکم الله خیراواجرتان با مولا صاحب الزمان
  • عمار IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    1 0
    انقلاب اسلامی ایران، دستاورد امام خمینی و خون پاک شهداست. و هیچ نیروی شیطانی نمی‌تواند این جریان پاک و معصوم را نابود کند چون دست خدا بالای سر این انقلاب است. انقلابی که برای حفظش جان‌های پاک فدا شده ، قطعا توسط پروردگار متعال حفظ خواهد شد. خوشا بحال کسانی که در این ماجرا دست خدا شده اند. آقای ناجی خوش بسعادتتون.
  • مهدی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    4 0
    خدا ازت راضی باشه سید قلب ولی خدا و نوکر امام زمان رو شاد کردی احسنت
  • سارا IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    3 0
    برای من سواله ایکاش پاسخی منطقی برایش داشته باشید چرا هرچه از مرکز کشور دور میشویم امکانات رفاهی و .....در شهرها کم و کمتر میشود چرا در شهرهای مرزی و حاشیه ای شهرهای کنار عسلویه از امکان استفاده از گاز بی بهره هستند واقعا چرا ااااآاا؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ندا IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    3 0
    إن شاءالله امضای امام زمان پای کارهای ایشان باشد.
  • بیرامی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    خداقوت الهی درپناه خداوند همیشه سلامت و موفق باشید که دل رهبرمون رو شاد کردید. الهی جزو یاران امام زمان عج بتشید. احسنت و مرحبا به شما سید بزرگوار و بصیر
  • علیرضا IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    5 8
    دوست عزیز، کدام دستاورد در کام ملت شیرینی ندارد؟ متاسفانه ما در این چهل سال و اندی خیلی عقبگرد داشتیم. اگر می خواهید دستاوردها را دقیق بررسی کنید، یک رفراندوم بگذارید تا متوجه شوید دستاوردهایمان چه بوده است؟ خیلی از جوانان ما نماز نمی خوانند! خیلی از دختران ما به حجاب رغبت ندارند! این همه فساد و اختلاس در میان مسئولان، دستاورد کدام نظام است؟ مگر نه این که اختلاس ها همه در دستگاه های خودمان است؟ بیاییم کمی از خواب بیدار شویم و اوهام و خیالات را از خود دور کنیم و واقعیات جامعه و مردم را درک کنیم و برای آنها درمان درست و حسابی پیدا کنیم. با به به و چه چه و خودشیفتگی و چاپ کتاب های سراسر اراجیف و از خود تعریف کردن، هیچ مشکلی از این مملکت حل که نمی شود، هیچ؛ روز به روز هم بدتر خواهد شد. لطفا، بیایید دسته جمعی از خواب غفلت بیدار شویم. با تشکر و سپاس
    • ناشناس IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      4 1
      سلام اتفاقا به این شبهه معنویت تو خود کتاب هم جواب داده شده و منابع کتاب هم تماما معتبره و از بقالی سر کوچه نیاوردن در مورد اختلاس باید اشاره کنم که مگر غیر اینه که قوه قضاییه همین نظام این دزد ها رو افشا و مجازات کرده؟ ضمن اینکه در حکومت امیرالمومنین هم اختلاس می شد ولی باهاش برخورد می کردن خب اگر بخوایم طبق گفته شما بسنجیم حکومت علوی هم نتیجه اش اختلاس شده
    • Poorya261 IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      2 0
      احسنت.حرفت کاملا درست هست.
    • زهرا IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      0 0
      فعلا این شما هستی که در خواب غفلتی ، اولا هیچ. حکومتی خودشو به رفراندوم نمیذاره هی چ جای دنیا،چون در شانش نیست ثانیا اینکه میگین خیلی از جوونا رغبت به نماز و حجاب ندارن،دقیقا از،کجا آمار اوردین؟ چون ۴تفر رو دیدین این مدلین،قضاوت میکنن همه جوونا بی دین هستن،لطفا آمار کشکی ندین.
    • م IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
      2 0
      سلام.درست می فرمایید آقای علیرضا وقتی مرجع تقلید ما بر بانکداری ربوی گریه میکند و امام حسین در روز عاشورا از پر شدن شکم ها از حرام می گوید، برای این نتیجه جای تعجب نیست. شماهایی که دنبال آمار می گردید ما در غار زندگی نمی کنیم. تعداد محجبه ها بسیار کمتر از شل حجاب هاست. به تازگی هم که بیشتر دهه هشتادی ها بی حجاب هستند. خودتان را گول نزنید. یاد آمارهای احمدی نژاد افتادم که از کاهش تورم می گفت. بالاخره دیز یا زود خواهید فهمید
  • ghmehrabi IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 0
    سلام ان شاالله بیش از پیش موفق باشید
  • محمد IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    1 0
    باتشکر از زحمات پژوهشگران این اثر ؛ چیزی که لازم به نظر می رسد این است که این کتاب باید هرسال و در هر چاپی با ویرایش جدید و تحقیقات جدید دوباره بازنشر شود.
    • طاهره IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      0 0
      عالی بود ، موافقم
  • امیرعباس IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    1 0
    به راه بادیه رفتن به زنشستن باطل که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم احسند به شما که در جایگاه خود تلاش کردید تا تلاشها دیده شود .شما دوستان برای ارتقا کشور چه کرده اید؟
  • الرافع IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 0
    خیلی ممنون هستیم از زحمات شما استاد راجی و همه یاران شما إن شاءاللّه اجرتون با خدا و اهل بیت
  • مژگان IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 0
    وقتی من از دستاوردهای نظام در کلاس درسم برای بچه ها میگم همه دانش آموزان تعجب میکنند. میگن مگه میشه مگه امکان داره آخه. متاسفانه رسانه مغزها اندیشه تفکر را شسته
  • صلواتی IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    سلام و خدا قوت حاج آقا خدا بهتون عمر طولانی و با عزت و سلامتی و توفیق روز افزون و حسن عاقبت عطا کنه شنیدم کسالت پیدا کردیدواقعا ناراحت شدم ان شاءالله زودتر سلامت بشید به حق امیرالمومنین علیه السلام و برکت ماه رجب
  • زینب پورحسینی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    بسیار عالی انشاالله که خدا به حق این ماه عزیز حجت الاسلام راجی را شفای عاجل بدهد
  • موسوی IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 0
    خداوند به آقای راجی عمار انقلاب وزحمتکشان عرصه فرهنگی سلامتی وطول عمرعنایت بفرماید
  • رستگار IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    باسلام خداقوت وبسیارعالی.سرزنده وپاینده باشید
  • مهدی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    خدا خیرتون بده
  • طاهره IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    0 0
    سلام و خداقوت عالی بود 🙏🌺🙏 خداوند به شما جزای خیر عنایت بفرماید .
  • محمد IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 0
    خدا خیرتون بده آقای راجی واقعا اثر نفیسی رو تالیف کردید
  • منتظر IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    0 0
    خداوند یارو یاورتان باد خدا حفظتون کنه ودلتون شاد الهم عجل لولیک الفرج
  • علی IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    2 0
    آیا در مورد ریشه ای شدن اختلاس ها هم نظری دارید؟
  • وعجل اللهم في فرج مولانا صاحب الزمان بحق زینب س IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    خداقوت.باید این کتاب به شکل مجانی و چاپی در اختیار مراکز دانشجویی و دانش آموزی قرار گیرد. وقتی عربستان صعودی میلیاردها دلار کتاب مجانی برای تبلیغ ترهات خود خرج می کند کتابهای ارزشمند ما چرا نباید مجانی و گسترده توزیع شود.