دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 942160
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
آیت الله جلالی خمینی

حوزه/ آیت الله جلالی خمینی از علمای تهران به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی از علمای تهران به دیار باقی شتافت، وی متولد سال ۱۳۱۱ و  از نمایندگان امام خمینی در حج در سال ۱۳۶۰ بوده است.  امامت جمعه شهر خمین (۱۳۶۲ش) و از فعالیت‌های او پایه‌گذاری حوزه علمیه در خمین و تأسیس مجتمع فقهی پژوهشی در تهران است.

فعالیت های تحصیلی و علمی آیت الله جلالی

عزیمت به شهر قم

آیت الله جلالی خمینی تحصیلات ابتدایی خود را در شهر خمین گذرانده و مقداری از دروس مقدماتی حوزه را در آن شهر به اتمام رساند.وی پس از اینکه مقدمات تحصیلی خود را در شهر خمین گذراند به اتفاق پدر مرحوم آیت الله غلامرضا رضوانی (ره) که بعدها از اعضای فقهای شورای نگهبان قانون اساسی شد،وی را از خمین به شهر مقدس قم آورد و از همان ابتدا او را به خدمت امام خمینی (ره) برده و به ایشان معرفی نمود.

این دیدار کوتاه که آیت الله جلالی خمینی هنوز هم آن را یکی از موهبت های خداوند به خود می داند، نقطه آغاز امام (ره) با یکی از نزدیک ترین و فعال ترین شاگردانش در راه پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. پس از این دیدار، امام خمینی (ره)، آیت الله جلالی را برای پیشرفت در درس حوزوی با فرزند ارشدش حاج آقا مصطفی (ره) آشنا کرده تا زمینه های آشنایی و نزدیکی این عالم مبارز با بیت امام (ره) در همان سنین نوجوانی فراهم شود.

تحصیلات در قم

آیت الله جلالی خمینی در مدت ۱۶ سال حضورش در حوزه علمیه قم در محضر استادانی چون آیت الله العظمی بروجردی (ره)، امام خمینی (ره)، آیت العظمی سبحانی، علامه طباطبائی (ره) بهره های فراوانی بردند. همچنین آیت الله جلالی خمینی دروس سطح و معالم را خدمت آیت الله العظمی سبحانی، مطول را خدمت آیت الله العظمی تبریزی (ره)، مکاسب را نزد آیت الله العظمی مشکینی (ره) و رسائل را خدمت آیت الله شیخ اسدالله اصفهانی و کفایتین را نزد مرحوم آیت الله سلطانی (ره) خواندند. همچنین آیت الله جلالی خمینی منظومه سبزواری را خدمت آیت الله حاج آقا رضا صدر و قوانین را در خدمت اخوی ایشان آقای موسی صدر تلمذ نمود.

وی پس از پایان دوره سطح در درس خارج فقه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) مرجع عالیقدر شیعه به مدت سه سال شرکت نمودند و امتحان خارج هم در درس آیت الله بروجردی داد. چون در آن زمان هنگامی که می خواستند به طلبه ها شهریه ای بدهند از طلبه هایی که در درس ایشان شرکت می کردند، امتحانی می گرفتند تا ببینند طلبه ها درس ایشان را متوجه می شوند یا نه. ایشان با شرکت در امتحان فوق و قبولی در آن امتحان شهریه ای برای وی مقرر گردید. آیت الله جلالی خمینی همزمان با حضور در درس آیت الله بروجردی (ره) در درس فقه و اصول حضرت امام خمینی (ره) شرکت نموده و هم چنین در دروس فلسفه علامه طباطبائی کتاب (اسفار و شفاء) شرکت نمود و تعدادی از دروس سطح را در شهر مقدس قم تدریس  کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هادی گلی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    آیة الله حاج شیخ حیدر علی جلالی خمینی در سال ۱۳۱۱ در خانواده ای مذهبی‌ در شهرستان خمین بِـ دنیا آمد. پدرش کِــ کاسبی پارسا‌، خوش‌نام و مُـعـمِّرین خمین بود و بِــ سال ۱۳۸۱ شمسی درگذشت؛ او را برای تحصیل علوم قرآنی بِــ مکتب‌‌ فرستاد. با تأسیس اولین مدرسه جدید در شهرستان خمین، ایشان از مکتب‌خانه بِــ مدرسه رفت و در آنجا بِــ تحصیل پرداخت. در سال‌ ۱۳۲۷ بِــ همراه دو پسرخاله‌اش؛ غلامرضا رضوانی خمینی؛ کِــ بعد‌ها جزء فقهای شورای نگهبان گردید و بِــ امامت مسجدحاج سیدعزیزالله بازارتهران منصوب شد؛ مدتی هم تصدی دیوان عدالت اداری را داشت؛ وَ علی اکبر مسعودی خمینی؛ از أعضاء جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ کِــ مدتی نیز تولیت آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه _سلام الله علیها_ برعهده داشت؛ برای تحصیل علوم دینی، راهی شهر مقدس قم گردید مقدمات و سطوح را ظرف مدت ده سال در حوزه علمیه قم خواند سطوح عالی را نزد حضرات آیات سلطانی‌ طباطبائی و شیخ‌ عبدالجواداصفهانی تلمذ کرد با سید مصطفی خمینی؛ فرزندِ ارشدِ سید روح الله موسوی خمینی؛ هم‌مباحثه بود این هم‌مباحثگی تبدیل بِــ صمیمیت زیادی بینـشان گردید در سال ۱۳۳۷ پس از اتمام سطح، این سِــ۳رفیق خمینی‌تبار [جلالی خمینی، رضوانی خمینی، مسعودی خمینی] در معیت مصطفی خمینی وارد درس خارج مرجع عالیقدر جهان تشیع؛ حضرت آیة الله‌ العظمی آقا سید حسین طباطبائی بروجردی گردیدند و بِــ مدت سِــ۳سال از محضر آن مرجع عظیم الشأن بهره بردند آیة الله جلالی پس از آن، از درس خارج آقا سید محمد محقق‌ داماد بهره برد البتِ همواره در درس آیة الله خمینی نیز حضور می‌یافت بِــ صورت همزمان بِــ تدریس سطوح عالی حوزه نیز مشغول بود معظم لَّـه در مدرسه‌‌ بروجردی‌ بِــ تدریس‌ رسائل‌ و مکاسب‌ مشغول بود، در مسجد ترک‌ها شفای ابن سینا تدریس می‌کرد و در مسجد هندی هم درس خارج‌ فقه‌ و اصول داشت علاوه بر تدریس، تحقیقاتی پیرامون تاریخ اسلام و نقش أئـمـه معصومین _علیهم السلام_ در تاریخ سیاسی اسلام داشتند و نیز تألیفاتی هم‌ دارند کِــ حاشیه بر عروة‌الوثقی‌ سید، کفایة‌الاصول آخوند‌ و مکاسب شیخ‌ من‌جمله مهم‌ترین آنهاست پس از ارتحال آیة الله بروجردی وَ پس از اخراج آیة الله خمینی از کشور دیگر تحمل شهر قم قدری سخت گردیده بود وَ ازطرفی تکلیف شرعی اقتضاء هجرت داشت و لذا در سال ۱۳۴۳ بِــ توصیه مرحوم آیة الله آقا سید احمد خوانساری جهت رسیدگی بِــ امور تکایا، حسینیه‌ها، ه