جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سهرابی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران

حوزه/حجت الاسلام سهرابی گفت: تفکرات فیمینیستی یک مشکل اساسی در ذات خودشان دارند و آن اصالت دادن به مرد است. این تفکر غلط در واقع می خواهد جایگاه زن را با تشبیه به مرد به جایگاه اصلی خود برساند! این یعنی اصالت دادن به مرد که نتیجه آن تنزل جایگاه زن خواهد بود.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر سهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر ، ضمن تبریک این روز خجسته، و با بیان دیدگاه اسلام در مورد جایگاه زن در اجتماع، اظهار داشت: اسلام جایگاه زن را در عالم تکوین تقریر و تشریح کرد و زمینه قرار گرفتن زن در جایگاه اصلی و حقیقی خودش را تبیین کرد و نباید تلقی شود اسلام  اعتبار جدیدی برای زن ایجاد کرده است.

وی با بیان جایگاه مکمل زن و مرد نسبت به یکدیگر، ابراز داشت: زن حقیقت و جایگاهی در عالم دارد، که در کنار  مرد است و واقع مکمل مرد است، همچنان که که مرد نیز برای زن اینگونه است و این یک رابطه  دو طرفه در زن و مرد است. این رابطه یک حقیقتی است که از تکمیل دو جزء زن و مرد ایجاد می شود و اسلام  این حقیقت را به ظهور رساند و از آن دفاع کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در خصوص بحث های فیمینیستی که در دفاع از حقوق زنان مطرح می شود گفت: تفکرات فیمینیستی یک مشکل اساسی در ذات خودشان دارند و آن اصالت دادن به مرد است. این تفکر غلط در واقع می خواهد جایگاه زن را با تشبیه به مرد به جایگاه اصلی خود برساند! این یعنی اصالت دادن به مرد که نتیجه آن تنزل جایگاه زن خواهد بود.

وی افزود: دیدگاهی که اسلام  برای مقام زن دارد، بر خلاف نظریه فیمینیسم است. اسلام زن را در مرتبه عالی قرار می دهد و برای زن جایگاهی مستقلی تعریف و تبیین می کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با نقد تفکر فیمینیسم، توضیح داد: فیمینیسم بر خلاف تمام اعتقادات و شعارهای  خود نسبت به زنان شعار می دهد. این تفکر با شبیه کردن زنان به مردان می خواهد به زن اصالت دهد، یعنی با اصالت دادن به مرد می خواهد از جایگاه و حقوق زن دفاع کند!

وی ادامه داد: این دیدگاه تا آنجا به انحراف کشیده شده است که حتی در نوع لباس پوشیدن و آرایش، زن را شبیه به مرد می کند و این بر خلاف جایگاه تکوینی زن است.

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با بیان جایگاه حضرت زهراء سلام الله علیها، خاطرنشان کرد: باید در بررسی جایگاه حضرت زهراء سلام الله علیها به جایگاه تکوینی ایشان دقت شود و با این توجه می توان ارتباط معنوی، قلبی و روحی با ایشان برقرار نمود که در سطح جامعه اثر گذار باشد.

وی در توضیح الگو واقع شدن حضرت زهراء سلام الله علیها در جامعه، اظهار کرد: حضرت زهراء سلام الله علیها در  مقام وجودی سر منشاء و سرمد زنان عالم، و در واقع ملقب به سید النساء هستند. زنان می توانند با تاسی به ایشان جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کنند. در جایگاه حکمرانی و حکومت داری می توان نقش زنان را مکمل نقش مردان تعریف کرد. اگر نظام حکمرانی ما صرفا یک نظام مردانه ای باشد، نظام ناقصی خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با انتقاد از کارهای کلیشه ای نسبت به جایگاه زنان، اظهار کرد: بعضی مواقع به علت اعتراض ها، زنان را در جایگاه مدیریتی منصوب می کنند و  یکی از شاخصه ها و امتیازات هر نهاد و اداره ای را تعداد مدیر و کارمند زن بیان می کنند و این یک اشتباه اساسی است. این که زنی مدیر و کارمند باشد، جایگاه واقعی زن نیست.

وی در پایان گفت: متاسفانه هنوز هم از جایگاه واقعی زن درک درستی صورت نگرفته است. اگر این مقام شناخته شود زنان در حکمرانی، تولید علم و کاوش های زنانه می توانند نقش مهمی ایفا کنند. هنوز درک درستی از مقام متعالی زن ادراک نشده است و افق های عالی نادیده گرفته شده است و با اقدامات سوری و کلیشه ای می خواهیم به جایگاه عالی زنان دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha