سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مریم حسن پور

حوزه/ معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در یک سال اخیر، از ادامه جهاد بانوان طلبه یزدی در جبهه سلام، تهیه و توزیع ۱۰۰۰ بسته معیتشی و فرهنگی بین نیازمندان و اجرای ۲۰۰ برنامه دهه فجر در مدارس خبر داد.

خانم مریم حسن پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری  حوزه از  یزد، با اشاره به تأسیس مراکز نیکوکاری وابسته به حوزه های علمیه خواهران در چهار شهرستان میبد، بافق و تفت، گفت: با توجه به جدید التأسیس بودن مراکز نیکوکاری مدارس علمیه حضرت زهرا(سلام الله علیها) میبد، الزهرا(سلام الله علیها) بافق، ام ابیها(سلام الله علیها) تفت و ریحانه الرسول(سلام الله علیها) یزد، در این مراکز فعالیت های زیادی در جهت کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه در زمینه های مالی ، فرهنگی واجتماعی انجام شده که قابل تقدیر و تشکر است.

وی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این مراکز،  بهتر شدن کمک رسانی به اقشار آسیب پذیر جامعه است، افزود: متناسب با جذب کمک های مردمی و خیرین که این مراکز انجام می دهند، متقابلا کمیته امداد نیز کمک های خود را به مراکز نیکوکاری ارسال می کند تا فعالیت بهتری در تمامی عرصه ها انجام دهند و در هر ۶ ماه در استان این مراکز مورد سنجش قرار می گیرند و از مراکزی که فعالیتهای بهتر و بیشتری داشته اند، تقدیر به عمل می آید.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد، کمک به اقشار ضعیف جامعه در زمینه های مختلف مالی ، فرهنگی واجتماعی از دغدغه های حوزه علمیه خواهران دانست و اضافه کرد: با توجه به اعلام آمادگی و درخواست مدارس علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد، حضرت زهرا(سلام الله علیها) احمدآباد، معصومیه یزد و مرکز تخصصی فقه و اصول فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان تا پایان امسال  مراکز نیکوکاری وابسته به حوزه علمیه خواهران استان یزد به هشت مرکز افزایش خواهد یافت.

توسعه فعالیت های فرهنگی در فضای مجازی با شیوع کرونا

حسن پور با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در شرایط کرونایی، ابراز کرد: امید است با به‌کارگیری  برنامه های فرهنگی مجازی  در تمام ابعاد تربیتی، پرورشی و تبلیغی شاهد رشد و بالندگی  اخلاقی طلاب حوزه‌های علمیه خواهران باشیم.

وی با بیان اینکه  بانوان طلبه استان یزد از اوایل اسفند ۹۸با شروع ویروس کرونا، کار جهادی در زمینه های مختلف را آغاز کردند، افزود: به دلیل تعطیلی برخی صنوف برای پیشگیری از شیوع کرونا و تأثیر آن در افزایش تعداد خانواده های نیازمند، بانوان طلبه همچون دیگر اقشار مردم و گروه های جهادی به کار جمع آوری کمک های نقدی در مدارس علمیه و با دعوت از طلاب و خانواده ها و دیگر خیران برای کمک به نیازمندان آبرومند و آسیب دیده از کرونا پرداختند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد یادآور شد: قبل از ماه رمضان کمک ها در قالب وجه نقد، قربانی و بسته های معیشتی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال رسید که بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

وی در خصوص کمک های رمضانیه بانوان طلبه یزدی در رزمایش «همدلی در ماه بندگی»، اذعان کرد: با توجه به صحبت های امام خامنه ای(مد ظله العالی) در نیمه ماه شعبان مبنی براجرای یک رزمایش همدلی و مواسات در ماه رمضان، بانوان طلبه استان دست به کار شدند و یک رزمایش بزرگ دیگری را به نام همدلی در ماه بندگی آغاز کردند.

*توزیع هزار بسته معیشتی و فرهنگی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال بین نیازمندان

حسن پور ادامه داد: در این رزمایش مجددا ۱۴مدرسه علمیه خواهران شامل شش مدرسه در شهر یزد و هشت مدرسه از سایر شهرستان های استان در مجموع هزار و ۵۹بسته معیشتی را به ارزش ۲۱۵میلیون تومان با کمک های خانواده طلاب و خیران تهیه کردند که از این تعداد، ۷۳۳بسته معیشتی به مبلغ ۹۲میلیون تومان از طرف مدارس شهرستان های استان یزد تأمین و ۳۶۶بسته معیشتی به مبلغ ۱۰۳میلیون تومان از طرف مدارس یزد و۶۰بسته معیشتی دیگر هم به مبلغ ۱۹میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از طریق مرکز خدمات حوزه های علمیه تهیه شد.

حسن پور ادامه داد: با فراخوان به مدارس علمیه فعال استان در ماه رمضان مقرر شد  بسته های معیشتی در مرکز استان تجمیع شود و مرکز مدیریت خواهران استان یزد هم به ازای هر بسته معیشتی یک بسته فرهنگی اهدا کرد.

وی، محتوای بسته های فرهنگی را شامل سه عنوان کتاب برای سه قشر بزرگسال، نوجوان و کودک با رویکرد دینی، اسباب بازی و خوراکی برای کودکان و بسته های حجم اینترنتی برشمرد .

*تجهیز اموات کرونایی

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: تعدادی از بانوان طلبه یزدی که برای تجهیز(تیمم، حنوط و کفن) اموات کرونایی خانم اعلام آمادگی کرده بودند در کارگاه آموزشی با احکام شرعی و روش صحیح و شرعی تجهیز اموات آشنا شدند.

وی  اظهار کرد: کارگاه آموزشی تجهیز اموات کرونایی خانم شامل روش صحیح تیمم بدل از غسل میت، حنوط و کفن با حضور تعدادی از بانوان جهادی حوزوی یزد برگزار شد.

خانم حسن پور ادامه داد: احکام تجهیز اموات  با نظر مراجع مختلف با حضور  خانم فاطمه اعرابی از اساتید برجسته حوزه علمیه خواهران در زمینه فقهی همراه با بیان نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی داوطلبان بیان شد.

* فعالیت ۱۶ بانوی حوزوی استان یزد در تجهیز اموات کرونایی

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد اظهار کرد: ۱۶ بانوی حوزوی در امر تجهیز و تغسیل فوت شدگان کرونایی بانوان،  در قالب گروه های چند نفره بعد از کسب آموزش های لازم شرعی و بهداشتی به صورت تئوری وعملی، مشغول به فعالیت شدند.

وی افزود: قبل از تجهیز آرامستان برای تغسیل اموات، تیمم بدل از غسل برای فوت شدگان در بیمارستان انجام می شد که بعد از پیگیری های زیاد توسط مسئولین ذی ربط وآماده شدن زیرساخت های لازم، پس از آن با رعایت اصول بهداشتی و شرعی، اموات کرونایی توسط خواهران طلبه غسل، حنوط وکفن وبرای اقامه نماز آماده می شدند.

*اجرای بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی در هفته دفاع مقدس

 حسن پور بیان کرد: با توجه به شرایط امسال و پیشگیری از شیوع کرونا با هدف رعایت دستورالعمل های بهداشتی و بنا به پیشنهاد مدارس علمیه استان قریب به ۳۰عنوان برنامه فرهنگی به صورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکل بهداشتی تدوین شد که ۲۰۰برنامه زیر مجموعه این عناوین در مدارس اجرا شد.

وی برخی از این عناوین را فضا سازی مدارس، تهیه کلیپ، عکس نوشته، بروشور، اینفو گرافی، موشن اینفوگرافی، تولید محتوا درخصوص فرماندهان و شهدای دفاع مقدس  و انتشار در فضای مجازی، راه اندازی پویش های «عهدی با شهدا»، تشکیل گروه ها و کانال های  مجازی، نشست  های سیاسی- بصیرتی  مجازی و حضوری با رعایت شبوه نامه های بهداشتی، تهیه بسته های معیشتی و کمک مؤمنانه  همراه با  نشان مناسبت دفاع مقدس برشمرد.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد از دیگر عناوین برنامه های هفته دفاع مقدس حوزه علمیه خواهران استان یزد را شامل برگزاری مسابقات کتابخوانی، عکس نوشته،  نقاشی(فرزندان طلاب) ودیگر مسابقات فرهنگی، دیدار با خانواده شهدای دفاع مقدس و شهدای  سلامت، شهدای مدافع حرم و...) با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، زیارت قبور شهدا و غباررویی، برگزاری شب خاطره مجازی با موضوع دفاع مقدس، تهیه بسته فرهنگی شهدا و تقدیم به فروشندگان خانم به مناسبت هفته دفاع مقدس بیان کرد.

وی، بررسی و ارائه نقش زنان در دفاع مقدس به عنوان الگوهای صبر و استقامت در فضای مجازی، تجلیل از مدافعان سلامت، نشست با خانواده طلاب در مورد دفاع مقدس با حضور سخنران، برگزاری همایش دختران زینبی با حضور دختران نوجوان و اجرای برنامه های مختلف همانند روایت گری، دعوت از خانواده شهید، یادبود شهدای گمنام مدفون در مدارس علمیه، دعوت خانواده شهدا در سخنرانی برنامه های صبحگاهی  مدارس، بازدید طلاب از گنجینه شهدا شهرستان اردکان  و ختم صلوات هدیه به روح پاک شهدا و امام شهدا  را از دیگر برنامه ها عنوان کرد.

*شرکت حوزه خواهران در نمایشگاه دستاورد نهادهای اجرایی

وی با اشاره به حضور حوزه علمیه خواهران در نمایشگاه دفاع مقدس افزود: بازگویی حضور زنان  قهرمان در  حماسه دفاع مقدس و معرفی دستاوردهای مدیریت و مدارس علمیه خواهران استان یزد از اهداف اصلی حضور حوزه علمیه خواهران  در این نمایشگاه عنوان بود.

این مقام مسئول اضافه کرد:  این نمایشگاه از تاریخ ۳۱ شهریور به مدت یک هفته، دستاورد نهادهای اجرایی در بخش‌های عمرانی، تولیدی، صنعتی ، خدماتی ، امدادی ، فرهنگی و ایثار و شهادت شهر یزد  را در معرض دید علاقه مندان قرار داد.

حسن پور با اشاره به اینکه امسال برنامه های ماه محرم پرشور و منطبق با موازین بهداشتی در حوزه علمیه خواهران استان یزد برگزار شد، افزود:

امسال بنا به شرایط و محدودیت‌های به‌وجود آمده از بحث کرونا، مراسم های عزاداری در فضای  مجازی و حقیقی همراه  با رعایت موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: برگزاری نشست های معرفتی و روضه خوانی ابا عبدالله( علیه السلام) و پرسش و پاسخ  به صورت مجازی، راه اندازی کانال مجازی ویژه کودکان، ایجاد کانال بانوان عاشورایی با محتوای مناقب و عملکرد بانوان از صدر اسلام تا عاشورای حسینی،  برگزاری وبینارهای دانش آموزی در سطوح مختلف با هدف تبیین قیام عاشورا  و برگزاری مسابقات کتابخوانی و شب خاطره حسینی، از جمله برنامه های حوزه علمیه خواهران استان در ماه محرم و صفر بود.

 وی از اجرای پویش های مختلف در فضای مجازی توسط حوزه علمیه خواهران خبر داد و گفت: پویش وقف و نذرهای حسینی، پویش مشارکت نیازمندان در طرح های خیریه و عام المنفعه همراه با پیوست فرهنگی توسل و عزاداری با عنوان کشتی نجات، پویش دوخت چادر رایگان با هدف حمایت از حریم زینبی، پویش« یا لیتنی کنت معک » با هدف کمک به مردم مسلمان یمن، پویش حمایت از شیرخوارگان حسینی با اعطای کمک هزینه ۶ ماهه به خانواده های نیازمند دارای کودک شیرخوار و پویش «پروفایل حسینی» در شبکه های مجازی از جمله برنامه های مجازی حوزویان در ماه محرم الحرام امسال بود.

*اطعام بیش از ۱۲ هزار یزدی در دهه ولایت و امامت

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: بیش از ۱۲ هزار پُرس غذای گرم در دهه ولایت و امامت با مشارکت بانوان طلبه یزدی تهیه و توزیع شد.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته ویژه برنامه‌های زیادی برای گرامیداشت دهه امامت و ولایت در مدارس علمیه خواهران استان یزد  به صورت حضوری اجرا می شد، گفت: امسال به علت شیوع کرونا برنامه‌ها به شیوه مجازی  تغییر یافت و برگزاری بیش از ۷۰ نشست و جشن مجازی در دهه ولایت و امامت در کانال ها و گروه های فضای مجازی مدارس علمیه خواهران استان از جمله برنامه ها بود.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران یزد اضافه کرد:  علاوه بر پویش «هر طلبه یک نشست خطبه خوانی»،  بیش از ۶۰ نشست خطبه خوانی نیز در گروه های مجازی مدارس علمیه خواهران برگزار شد و بانوان حوزوی یزدی در اقدامی جهادی و خودجوش قریب به سه هزار اثر تولیدی در قالب کلیپ، عکس نوشته، پاورپونت ، کارت پستال دیجیتال و...  را در فضای مجازی منتشر کردند.

حسن پور در ادامه به برگزاری ۸۴  مسابقه فرهنگی مجازی در کانال ها و گروه ها مدارس علمیه خواهران اشاره و تصریح کرد : این مسابقات به تفکیک گروه سنی کودکان و بزرگسالان در قالب های تهیه کلیپ و پوستر، خطبه خوانی غدیر، نقاشی  غدیر، شبهات غدیری، دلنوشته ، کتابخوانی و... اجرا شد.

وی با بیان اینکه در روایات اطعام یک بنده در روز عید غدیر،  برابر با غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان ذکر شده است ، اظهار کرد: ۱۲ هزار و ۱۵۵  پُرس غذای گرم به ارزش بیش از یک میلیاردو ۴۰۰ میلیون ریال  توسط بانوان طلبه یزدی و خانواده هایشان توزیع و ۲۷ رأس گوسفند به ارزش ۷۲۹ میلیون ریال نیز در روز عید بزرگ قربان، ذبح شد .

استاد حوزه خواهران، تهیه ۸ سری جهیزیه به ارزش یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال را از دیگر  فعالیت بانوان طلبه یزدی در دهه ولایت و امامت اعلام کرد و افزود: بیش از ۲هزار و ۸۰۰  هدیه، شامل بسته های غذایی، فرهنگی و...  به مبلغ بیش از۹۲۹ میلیون ریال به مناسبت اعیاد قربان، غدیر و روز مباهله توسط بانوان طلبه تهیه و توزیع شد.

*تجلیل از بانوان طلبه نخبه

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران از دیگر برنامه های فرهنگی در سال کنونی را برگزاری جشن بزرگ میلاد حضرت معصومه(سلام الله علیها) در بوستان بانوان یزد  بنا به درخواست اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد عنوان کرد.

 وی با بیان اینکه در بخش تقدیر از دختران نخبه استان، از هفت طلبه نخبه شهر یزد در عرصه های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی  با اهدای هدیه قدردانی شد، اضافه کرد:کسب رتبه اول در جشنواره علامه حلی، کسب رتبه شایسته تقدیر در جشنواره بانوی کرامت ، تالیف کتاب، فعالیت های اجرایی و تدریس ، سردبیری  نشریه، فعالیت گسترده  و  برتر در عرصه فضای مجازی، کسب رتبه های کشوری قرانی و  المپیادهای علمی و تسلط به زبان انگلیسی و عربی  از جمله عناوین نخبگان و منتخبان حوزه علمیه خواهران استان یزد در این مراسم بود.

حسن پور در ادامه گفت: رئیس اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد همچنین  با حضور در دفتر مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد از همکاری و مساعدت مسئولان حوزه علمیه خواهران و بانوان حوزوی برگزار کننده در بخش های اجرایی و محتوایی بزرگداشت میلاد حضرت معصومه(سلام الله علیها) که در بوستان طوبی یزد برگزار شد،  با اهدای هدیه ای تقدیر و تشکر کرد.

*راه اندازی غرفه فرهنگی در راهپیمایی ۲۲ بهمن هر ساله

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد، از برپایی غرفه مدیریت حوزه علمیه خواهران یزد در مسیرهای راهپیمائی ۲۲ بهمن سال گذشته با هدف معرفی حوزه خواهران و ارائه خدمات دینی و فرهنگی خبر داد.

وی با بیان این که راهپیمائی ۲۲ بهمن فرصت مناسبی برای شناساندن فعالیت ، اهداف و رسالت حوزه های علمیه خواهران است، بیان کرد:در  این غرفه هر ساله  اساتید و طلاب مدارس علمیه به ارائه مشاوره دینی، پاسخگویی به سوالات شرعی، تصحیح قرائت نماز و فعالیت های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان می پردازند. 

وی با تاکید بر اهمیت شرکت نسل های سوم و چهارم انقلاب در این گونه راهپیمایی ها افزود: در سال گذشته غرفه حوزه علمیه خواهران در سه محور کودکان، نوجوانان و جوانان به ارائه خدمات فرهنگی پرداخت.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد طراحی پرچم (گریم کودکانه)،  امر به معروف لسانی پیرامون مسئله حجاب به همراه اعطای هدیه سربند در راستای پویش «من قاسم سلیمانی ام»، گفتگو و مصاحبه در مورد معیارهای انتخاب نماینده اصلح و ثبت اثر انگشت نمادین با شعار «من در انتخابات شرکت می کنم»، پخش صوت صحبت های سردار شهید از طریق هدفون و درخواست تحلیل کوتاه را از جمله فعالیت های فرهنگی بخش کودکان، نوجوانان و جوانان را از برنامه های اجرا شده در غرفه حوزه علمیه در مسیر راهپیمایی سال گذشته برشمرد.

وی افزود: با توجه به احتمال  عدم  برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، امسال برنامه های متنوع در فضای مجازی به مناسب این روز بزرگ  توسط مدارس علمیه خواهران استان برگزار خواهد شد.

* تدوین ۱۴۸ طرح فرهنگی

 حسن پور در ادامه با اشاره به سیاست جدید مرکز مبنی بر توزیع بودجه های فرهنگی بر اساس طرح های ارائه شده توسط معاونت های فرهنگی مدارس و در قالب طرح  بودجه های صندوقی، گفت: امسال تعداد  ۱۴۸  طرح در قالب برنامه های فرهنگی  بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال از طرف ۲۲ مدرسه حوزه علمیه خواهران استان یزد تدوین  به مدیریت استان ارسال  شد.

وی  با بیان اینکه  طرح های ارسالی بررسی و  در صورت انطباق  طرح با سیاست های مرکز،  بودجه لازم برای اجرای آن به تصویب اعضا رسید،  افزود: در جلسه  کمیسیون بودجه صندوقی مدارس علمیه خواهرن استان یزد مصوب  شد  با اختصاص ۸۷۰  میلیون ریال از طرف مؤسسین واعضای هیئت امناء مدارس و مبلغ یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوقی استان ، طرح های ارائه شده اجرایی شود.

*مدارس علمیه خواهران استان یزد میزبان ۲۰۰برنامه فرهنگی در دهه فجر

وی در ادامه  با تبریک فرارسیدن  ایام الله دهه مبارک فجر و فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر اظهار کرد: هر سال در این ایام و در این دو مناسبت، بانوان طلبه یزدی در سراسر استان و ۱۰ شهرستان استان میزبان برنامه های متنوعی هستند و امسال نیز با توجه به پیشگیری از شیوع کرونا، بعضی از برنامه ها به صورت حضوری و با رعایت فاصله اجتماعی و با تعداد کم و همزمان به صورت آنلاین برای سایر طلاب برگزار می شود.

حسن پور با بیان این که فضاسازی مدارس همچون سال های گذشته از اوایل بهمن آغاز شده است، یکی از ویژگی های برنامه های دهه فجر امسال را بهره مندی همه علاقه مندان در شهرستان های دور دست استان از برنامه های مرکز استان و سایر مدارس به صورت زنده و مستقیم با ارتقای فضای مجازی مدارس دانست و افزود: این موضوع باعث تبادل فرهنگی، تعامل خوبی و به اشتراک گذاری تجربیات مدارس در برگزاری مراسم خواهد بود.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد، با بیان این که گل افشانی و عطر افشانی قبور مطهر شهدا در آغاز دهه فجر توسط مدارس و نیز برخی مدارس میزبان آرامگاه شهید گمنام برگزار شد، افزود: دیدار با خانواده شهدا و میثاق با آرمان های بلند شهدا در اکثر شهرستان ها برگزار می شود.

حسن پور یکی از برنامه های شاخص ایام الله دهه مبارک فجر را «سلسله نشست های بصیرتی- سیاسی به صورت حضوری و مجازی» اعلام کرد و ادامه داد: ۳۲ نشست در  ایام الله دهه فجر در سراسر استان در مدارس علمیه خواهران برگزار می شود.

وی یکی دیگر از برنامه های شاخص را «برگزاری محفل قرانی و ختم قرآن و هدیه به امام و شهدا» اعلام کرد و افزود: این برنامه توسط معاونت های همه مدارس علمیه خواهران استان یزد به صورت مجازی و یا حضوری با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می شود.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد خاطرنشان کرد: با توجه به ایام کرونا در یکسال گذشته و افزایش حضور بانوان طلبه در فضای مجازی، فضاسازی مجازی با ساخت عکس نوشته و کلیپ و نماهنگ از دیگر عناوین برنامه های فرهنگی به شمار می رود که تعداد تولیدات قابل شمارش نیست.

حسن پور در پایان دیگر عناوین برنامه های دهه فجر را شامل«برپایی نمایشگاه»، «برگزاری مسابقات مختلف»، «برگزاری نشست های معرفتی – اخلاقی(حضوری و مجازی)»، «تهیه بروشور  و معرفی کتاب»، «برگزاری شب خاطره و نشست هایی با بانوان انقلابی و...»، «برگزاری جشن انقلاب حضوری و مجازی» و «روایت گری و مصاحبه مجازی» برشمرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha