جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دعای کمیل

آقای ترکمان در یکی از کلیساهای روسیه حضور پیدا می‌کند و می‌بیند دعای کمیل در دست یک کشیش است و مردمی که به کلیسا مراجعه می‌کنند، ترجمه آن را می‌خوانند. از کشیش می‌پرسد آیا می‌دانید این سخنان از کیست؟ کشیش می‌گوید نه. آقای ترکمان می‌گوید چرا این را می‌خوانید. کشیش می‌گوید خیلی زیبا و پرمعنا با خداوند صحبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت‌الله علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس اندیشکده فقه و حقوق مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در مراسم جشن ولادت حضرت زهرا(س) و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با موضوع "حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله الگوی جامع، جهانی و جاودان" که به صورت مجازی  با حضور رییس و اعضای شورای عالی و همکاران این مرکز و خانواده آنان برگزار شد با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و گرامی داشت دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: در قرآن جریانی دنبال شده است که ما اسم آن را معرفی الگوها می‌گذاریم. در قرآن کریم نه فقط برای مصلحان و صالحان بلکه برای کافران و فاسدان الگوهایی مطرح می‌شود؛ مثلا در آیات پایانی سوره تحریم قرآن کریم از چهار زن الگو یاد می‌کند. همسر نوح و لوت به عنوان الگو برای کافرانی که بر کفرشان مصر هستند ولو در کنار پیامبری زندگی کنند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: این دو زن در بهترین مدرسه و مکتب بودند و در کنار دو پیامبر زیست دائم داشتند اما می‌شود از آنها به عنوان الگویی یاد کرد که حق را می‌بینند اما آن را انکار می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه افزود: دو زن دیگر نیز در این آیه قرآن معرفی می‌شوند عکس آنچه که مطرح شد. آنها الگو و اسوه‌ای برای مومنان هستند. یکی همسر فرعون و دیگری حضرت مریم (س) این دو زن را به عنوان الگوی مومنان معرفی می‌کنند. وقتی قرآن را رصد می‌کنید این جریان بیان الگوها را می‌بینیم؛ الگوهای خیر و صلاح یا الگوهای شر. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که الگوهایی که در قرآن به عنوان الگو معرفی می‌شود فاقد زمان و مکان هستند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن این الگوها را برای زمان و مکان خاصی مشخص نمی‌کند. وقتی معلق حذف شود برای عموم است یعنی برای تمام کافران و مومنان در طول تاریخ الگو هستند. در اسلام الگوهای زیادی داریم و الگوها حتی مختص انسان‌ها نیست. گاه یک انسان و گاه یک نهاد اثرگذار است.

آیت‌الله علیدوست ادامه داد: شخصیت پیامبر (ص) الگویی برای همه آن چیزی است که نیاز داریم. چرا برخی خود را فرهیخته و سخنگو می‌دانند و وقتی می‌خواهند شخصیت پیامبر (ص) را به عنوان یک الگوی انسانی معرفی کنند که الگو بودن حضرت را زیر سوال ببرند این مباحثی را مطرح می‌کنند که درست نیست. امیرالمومنین علی (ع) یک الگو است. فاطمه زهرا (س) یک الگو است. نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، دعای کمیل و... همه اینها الگویی برای جهان و جهانیان محسوب می‌شود. لازم نیست نهج‌البلاغه را به دست یک مسلمان بدهیم. کافیست فردی به خدا اعتقاد داشته باشد می‌تواند تمام مباحثش را درک کند و یک الگویی برای مسیحیت، هندوریسم و... باشد. کافی است انسان معبود خود را بشناسد و از طریق این مباحث به خداوند وصل می‌شود.

رئیس اندیشکده فقه و حقوق مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: ایشان زمانی که رایزن فرهنگی ایران در مسکو بودند، در یکی از کلیساهای روسیه حضور پیدا می‌کند می‌بیند دعای کمیل در دست یک کشیش است و مردمی که به کلیسا مراجعه می‌کنند، ترجمه دعای کمیل را می‌خوانند. از کشیش می‌پرسد که آیا می‌دانید این سخنان از کیست کشیش می‌گوید نه. آقای ترکمان می‌گوید چرا این را می‌خوانید. کشیش می‌گوید خیلی زیبا و پرمعنا با خداوند صحبت کرده است.

وی ادامه داد: در دیداری که بنده با مرحوم جرج جرداق داشتم او نهج‌البلاغه را به گونه‌ای معرفی می‌کرد که نشان از نام و یاد خداوند داشت. نهج‌البلاغه یک اثری از اسلام است که از طریق انسان به دست ما رسیده است. صحیفه سجادیه از اسلام است و امام سجاد (ع) تربیت شده بیت نبوت است و امام سجاد (ع) خالق صحیفه سجادیه است. این دعاها فقط برای مسلمانان و شیعیان نیست. هر انسانی که اهل دعا باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: ای کاش مبلغان و گویندگان و سفیران و رایزنان به این نکته توجه کنند. به الگوهایی که از اسلام است می‌توانیم برای انسانیان ارائه بدهیم. اگر صحیفه به زبان کشور هدف ترجمه شود می‌بینیم بهترین راه برای تبلیغ نظام و مذهب ما است. گاهی برخی صحبت می‌کنند برای صدور اسلام و انقلاب چه کنیم. این ترازهای فرازمانی و فرامکانی و این الگوهای جامع در تمام شئون عالمیان برای همه مکان‌ها جهانی و جاودان است و برای یک قرن و دو قرن نیست. اسلام الگوهایی از جنس انسان و غیرانسان آورده است و مختص یک زمان و شأن خاص نیست. یعنی جامع و جهانی است.

وی گفت: گاهی شبهه‌های موذیانه و غیرمنصفانه مطرح می‌شود برخی می‌گویند شما که پیامبر (ص) را الگو قرار داده‌اید متعلق به ۱۴ قرن قبل و در مکان دیگری است. الگو باید با توجه به اقتضائات زمان و مکان باشد پس نمی‌توانید حضرت را الگو قرار بدهید چرا که الگو در جهان امروز باید کنار دست ما باشد. جواب این شبهه غیرمنصفانه ای ن است که گاهی در یک عادت خاصی فردی را که در ۱۴ قرن قبل بوده است قبول نداریم، اما سیره پیامبر (ص) اینگونه نیست. آن بخشی از سیره که مربوط به زمان و مکان خاصی نیست و به نوعی فرازمانی و فرامکانی محسوب می‌شود را باید در جامعه امروز الگو قرار دهیم. حضرت زهرا (س) کاملا الگو بوده است.

رئیس اندیشکده فقه و حقوق مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه با معرفی کتاب دانشنامه فاطمی(س) که  از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، گفت: در کتاب دانشنامه فاطمی (س) که شش جلد است راجع‌به صدیقه طاهره (س) مباحثی مطرح شده است. این کتاب را حتما مطالعه کنید. گاهی برخی در توصیف اهل بیت(ع) مبتلا به اغراق می‌شوند و گاها اهل بیت (ع) به خدانگاری تبدیل می‌کنند. در مقابل برخی دیگر نیز مقام اهل بیت (ع) را به عالمان ابرار پایین می‌آورند و آنها را در سطح عالمان صاحب فکر و اندیشه می‌دانند. در همین میان نیز برخی رسانه‌ها نیز با مطالب خود ذهن مخاطبین را مخدوش می‌کنند زیرا مطالبی بدون منبع بیان می‌کنند.

آیت‌الله علیدوست خاطرنشان کرد: در کتاب " دانشنامه فاطمی(س)" شخصیت حضرت زهرا(س) را به عنوان همسر حضرت علی (ع) و همچنین به عنوان یک مادر معرفی می‌شود. اما در بخش دیگری از این کتاب حضرت فاطمه (س) به عنوان یک مدافع ولایت مطرح می‌شوند. آن حضرت در امر ولایت ادراک و اقدام به موقع را همزمان با هم داشت. در طول تاریخ توابین در دفاع از واقعه عاشورا قیام کردند اما اقدام و ادراک آنها به موقع نبود.

وی یادآور شد: حضرت زهرا(س) پس از رحلت رسول خدا(ص) امر ولایت را به خوبی درک کردند و دفاع ایشان از حضرت علی (ع) نه به عنوان یک همسر بلکه به عنوان امام عصر خود بود. در واقع آن حضرت با انحرافات زمانه خود مقابله کرد و به عنوان الگویی که متضادنماها را نشان می‌داد، عمل کرد. گاهی انسان همراه است اما فقط در بخشی از مراحل زندگی اما حضرت زهرا(س) همیشه همراه بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: حضرت زهرا (س) در عبادت، تعلیم و آموزش و ارتباط با خداوند همواره می‌درخشید. این متضادها گاهی در یک فرد جمع نمی‌شود اما صدیقه طاهره (س) تمام این صفات را با یکدیگر داشت. فاطمه زهرا (س) الگوی جامع برای تمام شئون جهانی، برای تمام مکان‌ها و جاودان برای همه زمان‌ها است. امام کاظم (ع) فرمودند: "فاطمه و لیلة القدر"، دانشگاه اهل بیت (ع) دانشگاه بشریت بود. نه مذهب و نه جنسیت خاصی داشت. فرهیختگان باید مشابهت لیلةالقدر و حضرت فاطمه (س) را کشف و بررسی کنند. ما اعتقاد داریم که سرنوشتمان در شب قدر نوشته می‌شود. با این حدیث امام موسی کاظم (ع) باید گفت سرنوشت انسان‌ها در فاطمه سلام‌الله خلاصه می‌شود. فاطمه زهرا (س) الگوی عظیمی است که امیدواریم نسل ما این الگوها را شناسایی و از آنها استفاده کنند و فرهیختگان هم در داخل و هم در خارج این الگوها را معرفی کنند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha