پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید علی حسینی میلانی

حوزه/ آیت‌الله سید علی حسینی میلانی با اشاره به‌ضرورت تقویت بنیه اعتقادی امام محله‌ها گفت: امام محله‌ها بایستی از نظر اعتقادی قوی باشند و در این زمینه مطالعه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید علی حسینی میلانی، از اساتید حوزه علمیه قم، در دیدار مدیر، معاونان بنیاد هدایت با اشاره به‌ضرورت تقویت بنیه اعتقادی امام محله‌ها گفت: امام محله‌ها بایستی از نظر اعتقادی قوی باشند و در این زمینه مطالعه داشته باشند.

وی در ادامه افزود: در صورت امکان لازم است برای امام محله‌ها و روستاها قبل از اعزام به محل تبلیغی دوره‌های مختلف اعتقادی برگزار شود تا نسبت به عقاید حقه شیعه تزلزلی نداشته باشند.

آیت‌الله میلانی اظهار داشت: امام محله‌ها و روستاها باید به صورت مرتب مطالعه داشته باشند و هرگاه با شبهه یا مسأله‌ای روبرو شدند که نتوانستند پاسخ بدهند، حتماً به دنبال جواب آن بروند و در صورت لزوم از علما و بزرگان بپرسند.

وی با اشاره به حضور امام محله‌ها و روستاها در مناطقی که اهل سنت حضور دارند تأکید کرد: در برخورد با اهل سنت، رعایت ادب و احترام بسیار ضروری است، بزرگان و علمای ما با محبت، اخلاق و رفتار خوب با دیگران برخورد می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه قم، تقویت بنیه اعتقادی و مذهبی شیعیان را بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: از ابزارهای مختلف برای تقویت بنیه اعتقادی شیعیان استفاده شود.

وی با تأکید بر این‌که مسجد پایگاه است و باید محور تمام فعالیت‌ها باشد ادامه داد: امام محلات و روستاها باید مسجد را پایگاه کار خودشان قرار دهند و مساجد را به صورت آبرومند اداره کنند.

آیت‌الله  میلانی خاطرنشان کرد: مساجد و حسینیه‌ها باید دارای کتابخانه باشند و تعدادی کتاب در کتابخانه قرار گیرد و افراد محل به آن دسترسی داشته باشند و در صورت امکان این کتاب‌ها به آنان امانت داده شود.

 وی با تأکید بر این‌که امام محله باید جوانان را دعوت به مطالعه کند، ادامه داد: کتاب‌های آیت‌الله مطهری، حضرت آیت‌الله مکارم و سبحانی که به زبان فارسی نوشته شده و همچنین نشریاتی که برخی از مؤسسات در قم منتشر می‌کنند، برای جوانان بسیار مفید است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به‌ضرورت برگزاری مراسم مذهبی در مساجد ابراز داشت: مراسم سرور و جشن‌ها و همچنین مجالس روضه باید در مساجد به صورت مستمر برگزار شود زیرا در مذهب ما مبانی اعتقادی با عواطف آمیخته شده است.

وی ادامه داد: شیعیان را باید به برگزاری مراسم ادعیه همچون دعای کمیل‌، دعای ندبه و ... دعوت کنیم و عادت بدهیم زیرا افزون بر اجتماع قلوب مؤمنان به یاد خدا بودن و با خدا و امام زمان(عج) مناجات کردن بسیار تأثیرگذار است.

آیت‌الله حسینی میلانی با اشاره به‌ضرورت برگزاری مجالس هفتگی در خانه‌های مؤمنان تصریح کرد: یکی از کارهای دیگری که اهمیت دارد،‌ برگزاری جلسات هفتگی است، صحبت درباره توحید،‌ نبوت و .... هر هفته در منزل یکی از اصحاب مسجد برگزار بشود، درست است که مسجد پایگاه است ولی این جلسات هفتگی سبب ایجاد انس بین روحانیت و خانواده‌ها می‌َشود.

وی با تأکید بر اهمیت نظارت و بازرسی از فعالیت‌های امامان محلات و روستاها خاطرنشان کرد: از عملکرد امامان به صورت مرتب بازرسی و بر فعالیت‌های آنان نظارت صورت بگیرد تا نقاط ضعف آنان احصاء و تقویت شود.

باید کاری کنیم که مردم خودشان بخواهند در محل امام داشته باشند

شایان‌ذکر است، در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت به ارائه گزارشی از فعالیت‌های امامان محله در شهرها و روستاها پرداخت و گفت: ما در طراحی برنامه‌ها مکان پایه و محله‌محوری بودن را در دستور کار قرار دادیم به این صورت که دیدیم در محله مسجد و امام جماعت بهترین محور هستند و می‌توانند خدمات گسترده‌ای به مردم ارائه کنند. رویکرد ما این بود که مسجد فقط نمازخانه نیست و امام هم فقط پیش نماز نیست، بلکه آن‌ها می‌توانند کارکردهای بسیار زیادی در یک محله ایفا کنند.

وی در ادامه افزود: در بررسی‌های اولیه دیدیم ما ۸۰ هزار محله در کشور داریم که حدود ۸۰ هزار مسجد دارند، البته توزیع نامتناسبی هم در قرار گرفتن مساجد در مناطق مختلف وجود دارد، مثلاً زیرا ممکن است در ۱۰ هزار محله مسجد نداشته باشیم و نیاز به ساخت مسجد وجود داشته باشد و در ۱۰ هزار محله هم به دلیل نبود جمعیت مساجد خالی مانده باشد که این هم از جمله مشکلاتی است که نیازمند بازنگری و اصلاح است.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان در پایان گفت: البته رویکرد ما این است که مساجدی که در زمینه‌های مختلف اجتماعی در محله فعال بودند را شناسایی و به‌ آن‌ها کمک کنیم. ما از ابتدا به دنبال گفتمان برای تبیین اهداف‌مان نبودیم زیرا به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم برای مردم الگوسازی کنیم، آن‌ها خودشان می‌آیند و حرف ما را گوش می‌دهند ما باید کاری کنیم که مردم دوست داشته باشند در محل امام داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha