پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نجف لک زایی

هرقدر ما در مسیر جامعه‌سازی اسلامی، مبحث ولایت را تعمیق بخشیم، حق‌گرایی، برخورد با باطل و دشمن‌شناسی ما بیشتر می‌شود، رهبر باید خیالش از بابت امت راحت باشد

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، در همایش فلسفه سیاسی انقلاب که در شاهین شهر برگزار شده بود، ضمن یادبود آیت‌الله مصباح یزدی و شهید فخری‌زاده، درباره دولت‌سازی نکاتی را بیان کرد.

وی در ابتدا با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر عظیم‌الشان انقلاب و بیان این‌که مرحله سوم مربوط به دولت‌سازی است، گفت: مرحله سوم که تحقق دولت اسلامی است باید تحقق یابد؛ اگرچه ما الان هم دولت اسلامی داریم؛ اما با توجه به آثار رهبر معظم انقلاب، به ویژه کتاب مهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم و تفسیر سوره مبارکه توبه، بحث ایشان در دولت‌سازی و جامعه‌سازی به تعمیق در ولایت مربوط می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اگر بتوانیم با مقوله ولایت، آن‌گونه که در قرآن کریم و سیره معصومین مطرح شده، مانوس و آشنا بشویم بهتر می‌توانیم مراد رهبر انقلاب از دولت‌سازی را متوجه شویم.

وی در ادامه، ابعاد ولایت را برشمرد و افزود: ارتباط میان اجزا و عناصر جامعه اسلامی، میان آحاد امت اسلامی با امام مسلمین و چهره بیرونی و خارجی ولایت، همان ابعاد ولایت هستند، میان دو پدیده زمانی ولایت وجود دارد که هیچ چیزی نتواند میان آن‌ها فاصله ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی عنوان کرد:  میان افراد جامعه اسلامی آن‌چنان پیوستگی هست که هیچ چیزی نمی‌تواند میان آن‌ها فاصله و تفرقه بیندازد، در آیات مختلف قرآن کریم بر این معنا تاکید شده که شروط آسیب‌پذیری جامعه اسلامی،  "اختلاف" است.

وی افزود: ولایت جلوی تفرقه و نزاع را می‌گیرد و بعد دوم، ولایت تحقق می‌یابد؛ یعنی میان امت اسلامی با رهبر جامعه اسلامی چنان پیوستگی وجود دارد که هیچ چیز آن‌ها را از هم جدا نمی‌کند، همان‌طور که در قرآن کریم آمده است: "اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم." بُعد سوم ولایت به ارتباط جامعه اسلامی با دشمنان و دولت‌های معاند مربوط می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به یکی از نکات رهبری در بیانیه گام دوم که بحث مرزبندی با دشمنان، شناخت آن‌ها و روابط خارجی است، گفت: باید دشمنان را بشناسیم و فاصله خود را با آنان رعایت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آیات قرآن کریم افزود: عده‌ای هستند که می‌خواهند نور خدا که همان قرآن است را خاموش کنند؛ اما خداوند بشارت می‌دهد که اسلام، به عنوان تنها دین الهی بر جهان حاکم خواهد شد،

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: همان‌طور که کسی نتوانست پیروزی امام و مردم در انقلاب اسلامی را پیش‌بینی کند، مطمئن باشید طبق بشارت الهی، پیروزی اسلام در صدر جهان و نظام سلطه، با ابزار صبر و تقوا، اتفاق خواهد افتاد. 

وی با بیان آیه "لم تقولون ما لا تفعلون" گفت: دولت اسلامی باید تعمیق داده شود، بعضی مسلمانان صدر اسلام با پیامبر بیعت کردند و متعهد شدند از دستورات ایشان اطاعت می‌کنند؛ اما در جنگ احد و جنگ بدر سرپیچی کردند، باید مسلمانان آن‌چنان متعهد و متشکل باشند که هیچ چیزی نتواند میان آن‌ها، حائل ایجاد کند، پس جامعه‌سازی اسلامی یعنی روابط مبتنی بر ولایت و پیوندهای دینی، در سطوح مختلف باید عمق بخشیده بشود. 

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اهمیت ولایت بیان کرد: هرقدر ما در مسیر جامعه‌سازی اسلامی، مبحث ولایت را تعمیق بخشیم، حق‌گرایی، برخورد با باطل و دشمن‌شناسی ما بیشتر می‌شود، رهبر باید خیالش از بابت امت راحت باشد که هر دستوری داد، همه "لبیک" بگویند، ما امیدواریم همان‌طور که در این ۴۲ سال، با تعمیق ولایت مواجه بودیم، در سال‌های پیش رو نیز همین‌طور باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha