پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید باقری

حوزه/ نشست تخصصی کتابخوان انقلاب اسلامی با معرفی چهار کتاب پیرامون، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی ایران در گام دوم، گونه شناسی فکری و سیاسی حوزه علمیه قم با توجه به رهبری روحانیت در این انقلاب و تبیین مبانی فقه سیاسی شیعه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست تخصصی کتابخوان انقلاب اسلامی با معرفی کتاب‌های «انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن» توسط علی شیرخانی، «دکل» توسط حجت الاسلام روح الله ولی ابرقویی، «گونه شناسی فکری و سیاسی حوزه علمیه قم» توسط عبدالوهاب فراتی و «فقه سیاسی» توسط حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری پیش از ظهر امروز با میزبانی کتابخانه فاطمی و حضور مجازی مخاطبان برگزار شد.

شیرخانی در ابتدای این نشست به معرفی کتاب «انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن» اثر جان ال اسپوزیتو پرداخت و گفت: اسپوزیتو با توجه به مسأله صدور انقلاب  به عنوان یکی از موضوعات اساسی در بیانات امام خمینی(ره)، این بحث را در دو بعد نرم افزاری و سخت افزاری بررسی می کند.

وی با بیان اینکه از نظر اسپوزیتو صدور نرم افزاری انقلاب به معنی تبیین مفاهیم و ارزشهای انقلاب در میان مردم جهان است افزود: در بعد سخت افزاری هم او با بررسی کشور عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس معتقد است که انقلاب اسلامی ایران در این کشورها بازتاب وسیعی نداشته و در کشور لبنان هم با توجه به تأسیس حزب الله تا حدودی می توان تأثیر انقلاب را در آن کشور مشاهده کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم افزود: در کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی هم با وجود اینکه انقلاب اسلامی ایران در آستانه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی واقع شده است و جمهوری آذربایجان هم یک کشور نسبتا شیعی است اما انقلاب ایران نتوانست در این کشور بروز و ظهوری داشته باشد و همینطور در افغانستان که در اشغال شوروی بود نیز صدور انقلاب با موفقیت روبرو نبوده است.

وی افزود: در کشورهای آفریقایی نیز اسپوزیتو به دو کشور سودان با جنبش المهدی و نیجریه با جنبشی به رهبری شیخ زکزاکی به عنوان دو کشور مهم اشاره کرده است که تا حدودی از انقلاب ایران تأثیر گرفته اند.

شیرخانی با بیان اینکه اسپوزیتو معتقد است که در رابطه با انقلاب ایران کج فهمی هایی وجود دارد، گفت: وی یکی از کج فهمی ها را این تلقی می داند که ایران به دنبال فرقه گرایی و ترویج تشیع در جهان است و در پی این کج فهمی برخی بحث صدور انقلاب را سخت افزاری می دانند.

وی افزود این کتاب با توجه به این که آمریکا را بعد از فروپاشی شوروی قدرت هژمون تلقی کرده است و با توجه به منافع ایران در منطقه چالش میان ایران و آمریکا را پیش بینی کرده است و راه برون رفت از این چالش ها را با توجه به مذاکره مخفیانه مک فارلین با مقامات ایرانی در دوران دفاع مقدس برقراری مذاکره و حل و فصل نزاع و تأمین منافع دو طرف می داند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام روح الله ولی ابرقویی نویسنده کتاب «دکل» به معرفی این کتاب پرداخت و گفت: از ویژگی های این کتاب شیوه مستند و روایتگونه انقلاب اسلامی، بیان مهارتهای دفاع از انقلاب، فضای گفت و گویی کتاب و پاسخ به سؤالات و شبهات مربوط به انقلاب است.

وی افزود: سیر این کتاب به این نحو است که با درگیر کردن ذهن مخاطب نسبت به مبانی نظام به اقناع مخاطب می پردازد و با نقش دادن به مخاطب برای پیشرفت نظام برای او وظایف و تکالیفی را نسبت به نظام ارائه می دهد تا به اهداف عالیه نظام که ایجاد تمدن نوین اسلامی و ظهور امام زمان است برسیم.

نویسنده کتاب «دکل» بیان کرد: بحث دیگری که در این کتاب مطرح می شود بحث گذشته انقلاب است که در این بخش قصه تلخ گذشته ایران را بازگو و انواع فسادهای مالی و اخلاقی نظام پهلوی مطرح شده است.

وی بحث دشمن شناسی را از نکات مثبت این کتاب دانست و گفت: در این بخش از کتاب موانع انقلاب مطرح شده است که از مهمترین موانع آن، نظام طاغوت و نظام سلطه ای است که نمی خواهند این انقلاب پیشرفت کند و در این بخش از کتاب انواع ترفندهای دشمن برای سنگ اندازی مقابل نظام بررسی و تبیین می شود.

ابرقویی در رابطه با وجه تسمیه این کتاب با عنوان «دکل» گفت: وقتی انقلاب را از بالای دکل و از بالا نگاه کنیم میزان نفوذ انقلاب در دنیا، فعالیت ها و تحرکات دشمن، دستاوردهای انقلاب و صدور آرمانهای انقلاب در کشورهای دیگر دیده می شود و تجلی نفوذ ایران در دلهای مردم را در تشییع شهید سلیمانی مشاهده کردیم.

سپس عبدالوهاب فراتی به معرفی اثر خود با عنوان «گونه شناسی فکری و سیاسی حوزه علمیه قم» پرداخت و گفت: گونه شناسی روحانیت در سالهای قبل از انقلاب روحانیت را به دو دسته روحانیان ساکن و انزواگرا و روحانیان فعال و پویا تقسیم می کند که دسته اول نگاه منفعت طلبانه و غیر سیاسی به دین داشتند و دسته دوم به جنبه های اجتماعی و سیاسی دین تأکید داشتند.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی ایران  که روحانیت رهبری انقلاب را بر عهده گرفت عملا وارد جزئیات بیشتری از سیاست شد و توانست برای حکومت نظریه ای مبتنی بر فقه تبیین کند و شاهد افکار سیاسی در حوزه های علمیه هستیم که با آنچه در سالهای قبل از پیروزی انقلاب وجود داشت متفاوت بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر روحانیت قبل ازانقلاب به صورت کلی و کلان به مسائل سیاست توجه می کرد و تلاش می کرد به مباحث خمس و نحوه تعامل با سلطان جائر بپردازد ولی بعد از انقلاب به صورت گسترده وارد عرصه های اجتماعی و زندگی مردم شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری در معرفی کتاب «فقه سیاسی شیعه» با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی بر اساس نظریه ولایت فقیه طراحی و تنظیم شده است، گفت: جمهوریت به عنوان شکل و قالب و اسلامیت به عنوان محتوای نظام جمهوری اسلامی مورد توجه بنیان گذار جمهوری اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: فقه سیاسی شیعه به عنوان دانشی که سابقه بیش از هزار سال دارد همواره مورد توجه فقها و علما بوده و پس از انقلاب اسلامی از آنجا که این دانش وارد عرصه قانون و اعمال قدرت و طراحی بدیل نظام شاهنشاهی شد، وارد عرصه های مختلف پاسخ گویی به جامعه نیز شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اهمیت سازوکار و منطق تحول در فقه سیاسی شیعه ، گفت: ما در کتاب فقه سیاسی شیعه به منطق تحول فقه سیاسی شیعه توجه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که فقه سیاسی شیعه تحول درون زا دارد و چنین نیست که فشار بیرون و حوادث زمانه بر فقه شیعه اثر بگذارد و تحول را بر آن تحمیل کند.

وی بیان کرد: آنچه که ما امروزه به عنوان بلا در جهان اسلام گرفتارش هستیم این است که با روش عقلانی سنجیده و حساب شده به فهم متون دینی نمی پردازند و این امر می تواند موجب هزاران مشکل از جمله تکفیر بسیاری از مسلمانان در جهان اسلام شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدباقری اجتهاد را لنگرگاهی که می تواند به صورت روشمند، عقلانی، منظم و سنجیده فقه سیاسی شیعه را پشتیبانی کند عنوان کرد و افزود: اجتهاد است که با استفاده از منبع عقل فقه شیعه را در روند منظم و منطقی متحول می کند.

وی گفت: فقه شیعه بعد از انقلاب با توجه به اینکه در پی اعمال قدرت برای اداء حقوق مردم است به این امر مهم و اساسی می پردازد و سازوکارهایی مانند مصلحت، عقلانیت و دانش اصول فقه در قالب دستگاه روشی اجتهاد توانسته است این دانش را در روند دقیق و منظم متحول کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه آنچه در نظام جمهور اسلامی مورد توجه است همانان احقاق حقوق شهروندان در روند علمی و دقیق است، افزود: در قالب نظریه ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی ما می توانیم  روندی را طی کنیم که شهروندان به حقوق واقعی خود دسترسی پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha