پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خطاط

حجت الاسلام والمسلمین خطاط گفت: رژیم طاغوت درصدد جمع کردن باقی‌مانده اسلام بود، جبری فراهم کرده بودند که جبر تحقیر مسلمان‌ها بود و مسلمانی در آن روزگار، تحقیرشدن به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالامیر خطاط، پیش از ظهر امروز در سلسله برنامه های دهه فجر که به همت واحد فرهنگی معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، اهتمام به مسائل اجتماعی در نظر اسلام را مسئله‌ای قابل توجه دانست و اظهار کرد: اگر کسی، آیات و روایات را بررسی کند، می‌بیند حجم وسیعی از دستورات دینی، مسائلی است که مربوط به جامعه است و دین به شدت بعد اجتماعی انسان را مدنظر قرار داده است.

وی تصریح کرد: حضرت امام(ره) تعبیر بسیار قابل دقتی در کتاب ولایت فقیه دارند که می‌فرماید: "احکام اجتماعی اسلام، صدها برابر احکام عبادی است." هرچه بیشتر بررسی می‌کنیم، بر صداقت این مطلب اذعان می‌کنیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه اصفهان افزود: با اینکه فقه ما، کامل‌ترین و رشد یافته‌ترین علم در علوم اسلامی است، اما نقص‌هایی دارد که یکی از این نقص‌ها آن است که با دید اجتماعی نوشته نشده‌ است.

وی بیان کرد: بسیاری از کسانی‌که در این فقه کار کرده‌اند به دلایل مختلف دید فردی داشته‌اند، اما بخش وسیعی از دین و مکتب ما، ما را به اجتماع می‌کشاند.

 حجت الاسلام والمسلمین خطاط با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به نقل از پیامبر(ص) گفت: اگر بی خیال جامعه شدید، خودت را مسلمان حساب نکن، این به ما نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم به نماز، روزه و اعمال شخصی بسنده کنیم؛ حتی همین نماز هم باید اجتماعی باشد، اگر با این دید نگاه کنیم، می‌توانیم خوب قضاوت کنیم که در دوران طاغوت، چند درصد از اسلام محقق بود.

وی همچنین با طرح موضوع شرایط اسلام و مسلمانان در زمان طاغوت، گفت: نظام طاغوت درصدد جمع کردن باقی‌مانده اسلام بود، جبری فراهم کرده بودند که جبر تحقیر مسلمان‌ها بود و مسلمانی در آن روزگار تحقیرشدن به دنبال داشت.

رئیس سازمان بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: فرهنگ، به نحوی شده بود که مذهبی‌بودن و مسلمانی، را مورد بی‌عنایتی قرار بدهد و تحقیر کند، در این زمینه همچنین سیاست‌گذاری‌هایی انجام شده بود.

حجت الاسلام خطاط، تغییر تاریخ هجری شمسی به شاهنشاهی را تیر خلاصی به اسلام دانست و افزود: مسئله جشن های ۲۵۰۰ساله شیراز، ابتذالی که حتی در مراکز ابتذال صورت نمی‌گرفت، در ایران اتفاق افتاد، ازدواج دو پسر در تهران اتفاق افتاد و رسما اعلام شد، اگر الان را با سال ۵۵ مقایسه کنیم، می‌بینیم الان جلوتریم چون خط و ریل عوض شد.

وی افزود: البته وضعیت موجود هم وضعیت مطلوبی نیست، اما در مقایسه با آن شرایط، بهتر است؛ حتی شرایط اقتصادی امروز را با آن موقع مقایسه کنیم، می‌بینیم در گذشته قدرت خرید کمتر بود، با این حال، ما قانع بودیم و خود را هم مسلمان می‌دانستیم.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: همین الان مسلمانان در کشورهای دیگر چند درصد از اسلام را دارند؛ یا همین مسلمان‌هایی که نگاه سکولاری دارند، چند درصد از اسلام را دارند.

خطاط در پایان گفت: باید قدردان این انقلاب و نظام باشیم، بخواهیم یا نخواهیم مدیون شهدا هستیم، انقدر شرایط عوض شده است که شرایط قبل از انقلاب را نمی‌توانیم در ذهن خود، تصور و مقایسه کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha