پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تمدن اسلامی

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در یادداشتی به بازخوانی مولفه های اصلی اقتصادی و فرهنگی در شکل گیری تمدن اسلامی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی، معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در یادداشتی به بازخوانی مولفه های اصلی اقتصادی و فرهنگی در شکل گیری تمدن اسلامی پرداخته است.

همه نیک می دانیم اگر جامعه ای در عرصه اقتصادی و فرهنگی از تک بعدی و یک جانبه گرایی به سمت چند بعدی و همگرایی افکار و سلیقه های مختلف حرکت کرد، می توان آثار رشد و بالندگی و شکوفایی را در آن جامعه به وضوح و به طور ملموس دید. لذا در گام دوم انقلاب هم باید با بازخوانی و فعال سازی مولفه های اصلی اقتصادی و فرهنگی جامعه به سمت ترقی و پیشرفت حرکت کرد.

در بحث اقتصادی باید مردم را در سود و زیان درآمدهای جامعه دخیل کرد تا به معنی واقعی و نه شعاری به یک خانواده واحد تبدیل شود.

دیگر زمان آن گذشته که یک نفر در خانواده کار و فعالیت کند و عمدتا به صورت سنتی و بقیه اعضای خانواده فقط مصرف کننده باشند، طبیعی است که به مرور زمان دخل با خرج نخواهد خواند و زیان دهی آغاز خواهد شد.

 با بررسی های میدانی و مطالعاتی مشخص شد جامعه هم این طور است اگر همه از فرهنگ ساعت کاری و صرفا اداری خارج شوند و روحیه جهادی در همه عرصه ها احیا و تقویت گردد جامعه از حالت ایستایی به پویایی، رشد و شکوفایی خواهد رسید، باید نهادها و سازمان هایی چون همه باهم جهاد سازندگی، بسیج سازندگی، سازمان تبلیغات، حوزه های علمیه، احیای زکات(جلوه اقتصاد مقاومتی)، مراکز دانش بنیان و... دوباره با یک روحیه مضاعف و جهادی به میدان بیایند.

چرا که ما حتما می توانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha