چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ظهره وند

حوزه/ عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: در دنیای معاصر منافع ملی در چارچوب جغرافیای سیاسی تعریف نمی‌شود و منافع ملی ممکن است در فاصله جغرافیایی دور در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه یه روز تازه گفت: امنیت ملی مؤلفه‌ای است که شهروندان را در کنار هم در یک جهت مشترک حفظ می‌کند؛ در نتیجه تهدیدات و فرصت‌ها در این چارچوب تعریف می‌شود. فعالیت هسته‌ای ما به دلایل مختلف صلح‌آمیز است و این فعالیت مؤلفه‌ای هست که نشان‌دهنده کارآمدی، اندیشه، ساختار و تفکر انقلاب است و زمانی از یک کشور دفاع می‌شود که شاهد خروجی‌هایش باشیم. ایران در حوزه‌های مختلف علوم جز ۱۰ کشور اول و در بعضی از علوم جز ۵ کشور اول است و در بحث غنی‌سازی نیز جز ۸ کشور اول دنیا هستیم؛ این روند نشان‌دهنده کارآمد بودن رویکردها و جهت‌گیری‌هایی است که ۴۰ سال پیش آغاز کرده‌ایم.


سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان اظهار داشت: در حال حاضر به این دستاورد رسیده‌ایم و ممکن است این موقعیت مورد پسند عده‌ای قرار نگیرد. در مسیر منازعه قدم بر می‌دارند و حضور ما برای آنها ایجاد مشکل می‌کند. عرصه بازیگری ما عرصه بازیگری آنها را محدود می‌کند و برای اینکه ما را ناکارآمد نشان دهند و ما را در قالب یک رژیم سیاسی ناکارآمد و تروریست بیان کنند، باید مؤلفه قدرت را از ما بگیرند. ایران در حال حفظ مؤلفه‌های قدرتی هست که از طریق آنها شخصیت، قدرت، بقا و امنیت کسب می‌کند و در ترازی قرار می‌گیریم که شایسته آن هستیم. اگر مؤلفه‌های قدرت را از دست بدهیم، در یک سطح پایین‌تری قرار خواهیم گرفت و این سطح پایین‌تر تأثیر بر منافع امنیت ملی، درآمد، سفره، آینده و کارآمدی ما دارد. فعالیت هسته‌ای ما یکی از مؤلفه‌های قدرت است.


وی افزود: تجربه پنج ساله برجام و حضور مؤلفه‌های قدرت بر روی میز مذاکره نشان داد که طرف مقابل متوسل به این نیست که وارد تعامل پایدار یا اعتمادسازی با ما بشود بلکه طرف مقابل به دنبال این هست که مؤلفه قدرت را از ما بگیرد و در نتیجه شاهد موضع آمریکایی و اروپایی‌ها درخصوص غروب هسته‌ای هستیم. بایدن در اشتباهی لپی گفت ایران باید غنی‌سازی را به صورت کامل متوقف کند؛ گرچه بعداً گفتند که منظور غنی‌سازی ۳.۶ دهم بود. تونی بلینکن وزیر خارجه آمریکایی‌ها هم مدعی شد که ایالات‌متحده خواهان توافق هسته‌ای سخت‌تر و طولانی‌مدت است.


سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان خاطرنشان کرد: بحثی هم توسط شرکای اروپایی آنها مطرح می‌شود که مذاکرات هسته‌ای باید شامل سایر مؤلفه‌ها مثل برنامه موشکی و موقعیت منطقه‌ای نیز باشد. در دنیای معاصر منافع ملی در چارچوب جغرافیای سیاسی تعریف نمی‌شود و منافع ملی ممکن است در فاصله جغرافیایی دور درنظر گرفته شود. آمریکایی‌ها هم حضور در خلیج‌فارس را به دلیل منافع امنیت ملی حفظ می‌کنند و کشورها به دنبال توسعه منافع ملی خود در جغرافیای کره زمین هستند.


ظهره‌وند تأکید کرد: حقوق خود را باید به دست آوریم و نباید توقع داشته باشیم که حقوق را به ما بدهند. احیای برجام با ما نیست و ما اقدامات خود را انجام دادیم و برجام بیماری است که بر دوش ۱+۴ یا ۱+۵ قرار دارد و آنها باید با انجام تعهدات خود مریض در حال احتضار را دوباره احیا کنند. ایران در چارچوب برجام فعالیت می‌کند و کاهش تعهدات در راستای توازن توافق‌نامه نامتوازنی به نام برجام است و باید بین تعهدات و برخورداری‌های ما توازن ایجاد شود و در حال حاضر این توازن وجود ندارد. ایران فردو، آب‌سنگین، ۱۱ تن اورانیوم غنی شده، ۱۲۰۰ تن اورانیوم ۲۰ درصد و... را در مسیر برجام داد و در نهایت هم تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده به دست آوردیم.


وی افزود: برای کسب امنیت ملی باید متوجه مؤلفه‌های قدرت باشیم و مؤلفه قدرت قابل معامله نیست. مؤلفه قدرت پشتوانه‌ای برای انجام معاملات تاکتیکی است و زمانی سهم بیشتر از کیک می‌بریم که قدرت بیشتری داشته باشیم و اگر مؤلفه قدرت را از دست بدهیم، حضور را هم از دست خواهیم داد. مقام معظم رهبری به عنوان یک سیاستمدار خبره و حکیم فرمایشاتی داشتند که باید مورد استفاده قرار دهیم و اینکه مذاکره مسیر هست و به عنوان هدف نباید به کار برد. مذاکره برای مذاکره، نتیجه‌ای جز برجام بیمار و جان دادن مؤلفه‌های قدرت نخواهد داشت.


این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: مذاکره مسیری است که بتوانیم به هدف برسیم. صحبت از میانجیگری برای حضور پای میز مذاکره شده بود که فایده‌ای ندارد و نباید در هر مسیری ورود کرد. در میز مذاکره ما صحبت از مؤلفه‌های قدرت می‌کنیم و طرف اروپایی صحبت از زانوهای مبارک می‌کند و در برابر مؤلفه‌های قدرت که از ما می‌گیرند، می‌گویند ما زانوهایمان را بر می‌داریم تا همانند جرج فلوید نفس بکشید. این شیوه روابط، منطقی و قابل‌قبول برای کشور قدرتمندی مثل ایران نیست و رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که اشتباه محاسبه نشود و جایگاه خودمان را بدانیم؛ امریکای امروز با امریکای ۵ سال پیش متفاوت است.


عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پایان گفت: ما به دنیا نشان دادیم که تحریم‌ها برای ما فرصت ایجاد می‌کند. رابت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران عنوان می‌کنند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است و ایران نقاط آسیب‌پذیر خود را به قوت تبدیل کرد و آمریکایی‌ها با ایران قدرتمندتر و مقتدرتر مواجه هستند؛ پس مذاکره باید در چارچوب اصول واقع‌گرایی باشد.


گفتنی است برنامه «یه روز تازه» مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha