پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مرتضوی

حوزه/ مسئول هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه خراسان در هشتمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت، به تبیین کارکرد تاب آوری در سبک زندگی اسلامی از صدر اسلام تا دوران کنونی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام سید مسعود مرتضوی، مسئول هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان در هشتمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت که به همت فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، به تبیین کارکرد تاب آوری در سبک زندگی اسلامی از صدر اسلام تا دوران کنونی پرداخت.

 وی با بیان این که تاب آوری و ارتباط آن با مضامین دینی در فضای پژوهشی تاثیرگذار قلمداد می شود، تصریح کرد: تاکنون در این زمینه حدود ۴۴ مقاله علمی پژوهشی و بیش از ۸۰۰ صفحه متن علمی مورد بررسی قرار گرفته است.

حجت الاسلام مرتضوی، تاب آوری را ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه بیان و خاطر نشان کرد: دانشمندان علم روانشناسی و اندیشمندان این علم در جهت کشف چگونگی افزایش تاب آوری افراد جامعه تلاش می کنند  و سعی آن ها بر این است تا جامعه را به سمتی سوق دهند که این مقاومت و ظرفیت افزایش پیدا کند،

مدیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان ادامه داد : اساسا در فضای دینی،  برای نگاه عمیق به این حوزه، باید دو مقوله سبک زندگی اسلامی و تاب آوری را توامان با یکدیگر مورد بررسی قرار داد.

وی ضمن تبیین تعریف سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: تعریفی که از سبک زندگی اسلامی ارائه می شود، طبق پیشفرض ها و آموزه های  اسلامی ما به نوعی است که برای همه ابعاد زندگی انسانی و بعد از مرگ برنامه دارد و این موضوع پیش فرض، بحث درباره تاب آوری و نقش آن در سبک زندگی انسانی می باشد.

حجت الاسلام مرتضوی ادامه داد: نگرش و التزام عملی به نماز به واسطه تاب آوری، کارآمدی و آموزش معنویت مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بر ارتقای تاب آوری، از جمله مقالاتی است که در آنها تلاش بر این بوده از لحاظ آماری اثبات کنند افرادی که پایبندی بیشتری به مسائل عبادی همچون نماز دارند، از تاب آوری بیشتری برخوردار هستند.

مسئول هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان در ادامه، مفهوم صبر، مفهوم ایمان و اعتقاد به خدا درک صحیح توحید، مفهوم اسلام، مفهوم ایثار و فداکاری، مفهوم جهاد، مفهوم مصیبت، مفهوم آزمایش و ابتلا، تاب آوری و شکوفایی استعدادها، تاب آوری و نقش  هشدار و تنبیه، تاب آوری و نقش جبران و تلافی عمل، استقامت و توکل را از جمله کلیدواژه ها و مفاهیم دینی عنوان کرد که بصورت میدانی، به مبحث تاب آوری می پردازند و عملا هرک دام از این مفاهیم و کلیدواژه ها را می توان در یک پژوهش وسیع و دقیق و عمیق مورد بررسی قرارداد.

وی با بیان این که سیره مسلمانان و اتفاقات صدر اسلام در هر سال آن نشانه نمونه هایی از تاب آوری است، بیان کرد: شعب ابی طالب، هجرت پیامبر، عام الحزن، فتح مکه، مباهله و بسیاری دیگر از این وقایع تاریخی اگر موشکافانه مورد بررسی قرار بگیرد، ارتباطات مشهودی را با بحث تاب آوری نمایش می دهد از جمله آنکه در شعب ابی طالب خانواده های مسلمانان گاها چهل و هشت ساعت را با یک خرما می‌گذراندندکه نمونه بارزی از تاب آوری است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha