پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید محمود علوی - وزیر اطلاعات

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، دیدبانی برای محتوای اصیل مکتب اسلام و مذهب تشیع بوده و هستند و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نکرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علوی پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی از مجموعه دو جلدی  کتاب«آیت الله العظمی مکارم به روایت اسناد ساواک»از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی و اداره کل اطلاعات استان قم در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار شد،گفت: این کتاب یکی از صدها دوره کتاب به روایت اسناد ساواک است که با هدف ترسیم مجاهدت های بزرگان و مردم استان ها و شهرستان های مختلف در حرکت انقلاب اسلامی و همراهی با امام راحل، بر اساس اسناد ساواک تنظیم، تدوین و به چاپ رسیده است.

وزیر اطلاعات با بیان این که انقلاب اسلامی حاصل مجاهدت های امام راحل و رهبری های پیامبرگونه و قاطع ایشان و همراهی حوزویان و مردم ایران اسلامی بود، اظهار داشت: این مبارزه ها به صورت مبارزه مردم و شهرستان ها و اسناد حوزوی و دانشگاهی در قالب اسناد ساواک انعکاس یافته است که سرمایه ارزشمندی است.

وی اضافه کرد: اگر این اسناد در آرشیو اطلاعات وجود داشت به طور قطع بی ثمر می ماند، ولی  وزارت اطلاعات با اقدامی هوشمندانه تصمیم به اطلاع رسانی و به تصویر کشیدن مجاهدت ها برای پیروزی انقلاب بود.

وی گفت: ساواک در اسناد خود واقعیت ها را به رشته تحریر در آورده است به همین دلیل محتوای این اسناد می تواند برای درک شرایط دوران مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی بسیار موثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی گفت: انتشار اسناد ساواک در قالب کتاب ها  تنها به انتشار اسناد خلاصه نشده است بلکه کار پژوهشی گسترده ای برای تنظیم این کتاب ها انجام شده است.

وزیر اطلاعات با بیان این که پایه های انقلاب اسلامی در مبارزات عالمان نستوه پایه گذاری شده است، بیان داشت: آیت الله مکارم شیرازی از علمایی که در احیای به حق مکتب تشیع و اهل بیت(ع) توانسته اثرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی  با بیان این که حضرت آیت الله مکارم شیرازی، دیدبانی برای محتوای اصیل مکتب اسلام و مذهب تشیع بوده و هستند و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نداشت، ادامه داد: ایشان از مبارزان و انقلابیونی بود که به فعالیت های خود متعهد  و با حرکتی عقلایی و خردمندانه آن را دنبال می کردند.

وی افزود: انقلابی گری ایشان ناشی از احساسات نبود بلکه ریشه در عقلانیت و اعتقاد داشت.

وزیر اطلاعات گفت: این مرجع تقلید از جمله چهره هایی است که در هر زمان به پاسداری از مرزهای عقیدتی مردم همت گماشت و در مقابل جریان های انحرافی مختلف با روشنگری، سخنرانی و نگارش مقاله و کتاب ایستادگی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی ادامه داد: در زمانی که جوانان اسلامی ومسلمان جرات نداشتند خود را در دانشگاه ها به عنوان مسلمان معرفی کنند، حضرت آیت الله مکارم عَلَم اسلامیت عقلانی را بلند کردند و در تربیت طلاب فاضل و انقلابی لحظه ای غفلت نکردند.

وی  بیان داشت: سخنرانی های روشنگر آن مرجع تقلید در استان ها و شهرهای مختلف و ترسیم زیبای وی از اسلام به عنوان آئین حقیقی زندگی، دلها را به اسلام حقیقی جذب کرد.

وزیر اطلاعات گفت: ایشان با انتشار نشریه مکتب اسلام، و نگارش مقاله های متعدد در آن در تلاش برای مقابله با اندیشه های انحرافی برآمدند، گفت: استقبال نسل جوان از برنامه های دوطرفه ای ابداعی آیت الله مکارم شیرازی نشان دهنده تاثیر این عالم برجسته بود.

وزیر اطلاعات، اظهار داشت: نگارش تفسیری روان فارسی به عنوان تفسیر نمونه خلاءهای موجود در این زمینه را پر کردند گفت: وی برای پاسخ به نیازهای نسل جوان، انتشارات نسل جوان را پایه گذاری مرد و این موجب شد تا ساواک بر ایشان حساس و تحت رصد کامل ساواک قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۵۶ دستگیر و ابتدا به چابهار تبعید و سپس به مهاباد، انارک  تبعید کردند و اثرات عمیقی در آن شهرها از خود به ثبت رساندند.

وی با بیان اینکه حرکت حضرت آیت الله مکارم شیرازی همواره در مسیر امام(ره) حرکت کرد افزود: این عالم برجسته با استقامت فکری و بدون تزلزل حرکت خود را در راستای نظام و انقلاب ادامه دادند و در همه صحنه ها حامی نظام بودند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی با اشاره به خطر فضای مجازی گفت: در این فضا به راحتی شخصیت و آبروی افراد به بازی گرفته می شود به راحتی در قالب افراد هر مساله ای عنوان می شود بدون آن که صحت و سقم آن معلوم باشد، تدوین این کتاب کمک بسیار خوبی برای ترسیم چهره درخشان این مرجعیت می تواند داشته باشد.

وزیر اطلاعات، ادامه داد: این کتاب، از جمله معدود کتاب هایی است که در زمان حیات و زندگی فرد تدوین و انتشار رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha